Počátky světové literatury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Mezopotámie
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.3.1.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
I. Z mýtů zrozená 1. Počátky slovesného umění 2. Literatura starověkého Orientu 3. Literatura starověkého Řecka 4. Latinská římská literatura 5. Literární.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Starověký EGYPT.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
VY_32_INOVACE_01_CJL_001_Zrn
EGYPT KLÁRA KOŘÍNKOVÁ 2010.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
Kultura starého Egypta
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
František Hrubín Jan Musil.
Vznik a poslání písemnictví
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Starověká Indie 6. ročník
Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Kde mají původ Velikonoce?
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Dějepis Starověký Egypt 1.
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 2010 TAPDV /
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.
Vzdělanost, písmo a literatura Písmo  vznik ve 4.tis.př.n.l.  obrázkové – 1 znak = 1 obrázek  hieroglyfy  psalo se na papyrus  asi 700 znaků  rozluštil.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE
Úvod do starověku; Vznik písma
VY_32_INOVACE_
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Mimoevropské literatury
Kde jsou Athény?.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OP VK Využívání ICT Sada č
Starověké Řecko I. počátky.
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Starověká literatura.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Kateřina Maznová egypt Pohřbívání.
STAROVĚKÁ ORIENTÁLNÍ LITERATURA
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Počátky světové literatury Vývoj literatury Počátky světové literatury

Počátky literatury VZNIK PÍSMA STAROVĚK

Mezopotámie klínové písmo hliněné tabulky

Epos o Gilgamešovi

Epos o Gilgamešovi „Velké dílo jsi dokázal, Gilgameši! Nesmírnou hradbou jsi zabezpečil svůj lid před vojákem z jiného města a před lupičem z pouště.. Budeš žít v paměti všech povolení příštích, dokud bude stát tato urucká hradba, kterou nepřítel nedobude, ani nezničí!“ „Život, který jsem hledal, jsem nenašel,“ řekl na tato slova Gilgameš. „Marně jsem vykonal víc než jiní lidé, marně jsem také víc vytrpěl.. Nemůže najit věčný život, kdo je z lidského plemene!“ „Nemůže najit věčný život člověk,“ ukončil tuto řeč Uršanabi, „může si však zachovat věčné jméno.. Svým dílem ses stal nesmrtelným, hrdino Gilgameši.“ (Upravil Vojtěch Zamarovský)

Počátky světové literatury Starověk – počátky písma Mezopotámie klínové písmo hliněné tabulky Epos o Gilgamešovi – hrdina hledá nesmrtelnost „Svým dílem ses stal nesmrtelným.“

Egypt hieroglyfy (i hieratické a démotické písmo) texty vytesávané do kamene papyrus – psalo se inkoustem

Egypt – Stará říše Málo památek – náhrobní nápisy Buď pozdraven, ó Nile, jenž prýštíš ze země a plyneš, abys živil Egypt! Ó tajemný, jenž jsi průvodcem temnotou k jasnému dni jásotu a zpěvu, kdy lučiny jsou pod vodou. (Egyptská báseň oslavující Nil) Málo památek – náhrobní nápisy Zřejmě existovala díla lyrická, životopisy (hrobky), oslavné skladby na božstva a panovníky

Egypt – Střední říše Naučení Viděl jsem kováře při práci. Jeho ruce jsou ztvrdlé jako kůže krokodýla… Kameník se pořád potýká s tvrdou skálou… Lazebník holí a stříhá dlouho do noci… Posel musí svůj majetek předat dětem, než odjede do cizích zemí. Tam bojí se potom dravé zvěře a lupičů… I švec je nešťastný. Stále jen vzdychá, do kůže píchá, aby se uživil… Písařství je ze všech činností nejpřednější, neboť na celém světě prázdného slova není. Kdo od dětství z poznání toho vezme si příklad, stane se váženým mužem. Naučení návody k jednání a chování Naučení synovi (20. st. př. Kr.)

Egypt – Střední říše Příběh o Sinuhetovi životopis egyptského úředníka z 20. st. př. Kr. z obav před intrikami královských příznivců odešel z Egypta do Arábie, tam řada hrdinských činů, návrat do Egypta, zde pak ctěný a vážený

Egypt – Nová říše Knihy mrtvých – svitky vkládané do rakve, rady, jak se chránit před soudem bohů. Často ilustrované Nezpůsobil jsem škody na místech posvátných. Neznal jsem ničemnosti a nedopustil jsem se nepoctivosti. Nepohrdal jsem chudými. Neočernil jsem člověka u jeho nadřízeného. Nenechal jsem nikoho hladovět. Nezpůsobil jsem nikomu bolest.

Egypt hieroglyfy (i hieratické a démotické písmo) vytesávané do kamene a psané na papyrus díla lyrická, životopisy (v hrobkách), oslavné skladby na božstva a panovníky Naučení – návody k jednání a chování Knihy mrtvých Příběh o Sinuhetovi – životopis egyptského úředníka z 20. st. př. Kr. Z obav před intrikami královských příznivců odešel do Arábie, tam hrdinské činy, pak návrat do Egypta, tam ctěný a vážený.

Persie zápisy o významných činech panovníků náboženské knihy (sborník AVESTA – o boji dobra a zla)

Indie védy (=vědění) – oslava přírody, bohů Rámájana – rozsáhlý zpěv (24 000 dvojverší) o dlouhém vyhnanství prince Rámy, o jeho boji proti králi démonů, který unesl jeho ženu milostná poezie bajky (zpracoval Ivan Olbracht – O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách)

Čína milostná a přírodní lyrika básníci Li Po, Tu Fu atd. u nás Zpěvy staré Číny – verše přebásnil Bohumil Mathesius

Li Po Na mne-li myslíš ještě jen trošinku, vykasám sukýnku, Otázka a odpověď Kdosi se ptal, proč žiju zde, v hlubokém klínu zelených hor. Neodpovídám, usmívám se, v srdci mír. Plynoucí vody, květy broskvoní beze stop mizí v tajemné dálky. Tu kolem je jiná zem a jiné nebe, než znají lidé pode mnou ... Na mne-li myslíš ještě jen trošinku, vykasám sukýnku, přebrodím řeku Cen. Když na mne nemyslíš už ani trošinku – inu, jsou na světě jiní přec, blázínku.

Čínská poezie Klášter na vrcholu hory Tchi V klášteře na hoře jsem na nocleh. Natáhnu ruku, hvězd se dotknu všech. A nebešťany abych nepolekal, mlčím a tajím dech. Klášter Feng Ting Trávím noc v klášteře   na vrcholku hory Feng. Když ruku vztáhnu,   dotýkám se hvězd. Téměř se bojím promluvit, abych snad   nesmrtelných bohů   nenarušil klid. Přeložil František Hrubín Přeložil Ferdinand Stočes

Indie védy (=vědění) – oslava přírody, bohů Rámájana – rozsáhlý zpěv o vyhnanství prince Rámy milostná poezie bajky Čína milostná a přírodní lyrika např. básník Li Po u nás Zpěvy staré Číny – verše přebásnil Bohumil Mathesius