Secesní architektura ve Španělsku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Románské umění.
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Významné památky ČR.
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Antoni Gaudí Casa Battló Barcelona Passeig de Gràcia
První představitelé impresionismu
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
KOSTELY A KAPLE V MĚSTSKÝCH ČÁSTECH BRNA Foto grafie pořízeny v roce 2012 První část-střed města.
VY_52_INOVACE_DEK_45 SVĚTOVÉ A ČESKÉ SECESNÍ MALÍŘSTVÍ
VY_52_INOVACE_DEK_50 PAŘÍŽSKÁ ŠKOLA
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
zpracovaný v rámci projektu
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Baroko Život v barokní době.
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Secese přelom 19. a 20. století.
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Gotická kultura.
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_62 ARCHITEKTURA FRANCIE Le Corbusier
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Gotika 12 st. – 16 st..
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Raně středověké umění.
Secesní architektura v ostatních zemích Evropy a Ameriky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
SECESE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Umělecké směry 19. století
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Gotika.
VY_52_INOVACE_DEK_36 Impresionisté krajináři. Datum vytvoření: Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Klíčová.
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Impresionisté figurativního malířství
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Michelangelo Buonarroti sochař MgA. Lukáš Psík
SECESE.
Byzantská říše.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a jeho svět.
Katalánsko – severovýchodní Španělsko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Architektura do začátku 20. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
KUTNÁ HORA unikátně zachované a neporušené historické jádro města s chrámem sv. Barbory je zapsáno na seznamu UNESCO od r ve středověku byla druhé.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Transkript prezentace:

Secesní architektura ve Španělsku VY_52_INOVACE_DEK_43

Secesní architektura ve Španělsku VY_52_INOVACE_DEK_43 Secesní architektura ve Španělsku Autor: Mgr. Martina Kokšteinová „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 01. 08. 2013 Klíčová slova: secese, secesní, stavba, dekorace, Gaudí, Sagrada Familia Anotace: výkladová prezentace pro získání informací na téma Secesní architektura ve Španělsku, zodpovězení následného testu, hledání staveb na internetu Způsob využití: výklad, test, práce na internetu

- největší ohniska světové architektury secese vznikala ve Španělsku a Belgii - postupně došlo k šíření moderního slohu do ostatních zemí a USA

Španělsko - v Katalánsku přímo v Barceloně, která byla tehdy nejbohatším městem Španělska i střediskem duchovní elity, působila početná skupina moderních tvůrců - jejich zásluhou má tato země velký počet secesních staveb

Antonio GAUDÍ - architekt ovlivněný secesí a gotickými formami - v Barceloně navrhl domy, paláce, kostely, kaple, řešení interiérů - jeho největší dílo je chrám Sagrada Familia (Svatá rodina), složitá stavba částečně ve stylu gotiky

- vysoké fiály jsou zdobeny přírodním dekorem, gotická dispozice se v některých částech ztrácí pod sochařskou výzdobou, která oplývá fantastickými motivy ze světa zvířat a rostlin, neobvyklými tvary - Gaudího katedrála je prostoupena symbolikou

- na každé straně měly být 4 věže - celkový počet – 12 věží – měl symbolizovat apoštoly - zhruba uprostřed měla být velká, 170 m vysoká věž jako symbol Krista a kolem ní 5 menších, které měly symbolizovat Pannu Marii a 4 evangelisty - Gaudí vystavěl pouze 1 věž

- rozhodnutí stavět chrám Sagrada Familia souviselo s dobovým kultem sv. Josefa, označovaného za patrona dělníků - stavba představovala obživu četným stavebním dělníkům - byla budována pouze z dobrovolných darů, dostala pojmenování „katedrála chudých“

- stavba byla zahájena na počátku 80.let 19.stl. - stavební práce byly pomalé z finančních důvodů - dílo nakonec zůstalo nedokončeno, neboť umělec r. 1826 tragicky zahynul při dopravní nehodě - byl pochován v kryptě svého nedokončeného chrámu

- z ostatních Gaudího staveb vyniká barcelonský palác hraběcí rodiny Güell - Gaudí se zde zaměřil na řešení vnitřního prostoru, osvětlení, islámskou a byzantskou zdobnost, střešní kupoli obloženou keramikou, sklem, mozaikou - dále park Güell, městské sady

- Gaudí v něm uplatňuje mnoho novinek (můstky spočívající na konstrukcích z neotesaného kamene, zdi obložené fantastickými keramickými mozaikami aj.) - symbolem parku se stala ještěrka, velká mozaiková socha u vstupu - středem je velká zvlněná lavice na hlavním prostranství pokryta mozaikami

- dalším barcelonským skvostem z Gaudího dílny je bizarní činžovní dům casa Milá, jehož fasády z vlnité zdi jsou typické pro umělce - v podobném stylu, ještě zdobnějším, je soukromá zakázka domu casa Batlló, který připomíná draka

- Gaudí je považován za geniálního umělce, především pro svou bohatou fantazii a návrat k přírodě, která je pro člověka přirozenou a podvědomou součástí

Test: 1. Proč bylo střediskem secesní architektury právě Španělsko? 2. Jmenujte hlavního představitele a jeho originalitu řešení staveb. 3. Uveďte dílo hlavního představitele, vyhledejte podobu na internetu.

Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM Zdroje: Odehnalová Alena – Vybrané kapitoly z dějin kultury, CERM s. r. o., Brno 2001, ISBN 80-7204-211-4 Robert Cumming – Velký ilustrovaný průvodce umění, Slovart, Praha 2007, ISBN 978-80-7209-971-9