Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _1 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Obecné zákonitosti psychického vývoje Anotace: Seznámení studentů se změnami v průběhu života jedince, zákonitostmi vývoje, zráním, učením Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:
Zabývá se studiem změn, k nimž dochází v průběhu života jedince Vývoj člověka ovlivňují: A) vnitřní faktory: genotyp B) vnější faktory: prostředí, výchova, rodina, škola, kultura, sociální a ekologické i ekonomické vlivy…
Vývoj od méně dokonalého k složitějšímu Změny jsou nevratné Žádná etapa vývoje nemůže být vynechána či vrácena Vývojové fáze na sebe navazují
Vývoj neprobíhá plynule a rovnoměrně - dětství a dospívání = evoluční fáze (rychlé změny) - dospělost = období stability - stáří = involuční fáze (úbytek schopností)
V každém vývojovém období by měl člověk splnit určitou základní úlohu (při nerovnoměrném vývoji to nelze) Vývoj každého jedince je individuální (věkové normy pro zvládnutí určitých dovedností jsou jen rámcové)
Učení a zrání spolu úzce souvisí Učení napomáhá k rozvoji vrozených dispozic Učení by mělo přicházet v období, kdy je organismus schopen přijmout a zpracovat nové informace, kdy je dostatečně zralý Výsledek učení je VŽDY omezen úrovní dědičné dispozice (př.: dítě s nižším intelektem)
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN