Předmět a očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Advertisements

1. DO KTERÉHO ŘÁDU SAVCŮ PATŘÍ ZÁSTUPCI NA OBRÁZCÍCH?
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Lesní obratlovci – savci
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Stavba kostry člověka II
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Předmět a očekávaný výstup
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Kosterní stavba těla savců
Základní škola Rosice, okres Chrudim
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Savci.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Savci – řád hlodavci (úvod)
31.1 Hlodavci, chudozubí Není myš, jako myš 
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Předmět a očekávaný výstup
Savci – řád hlodavci (zástupci 1)
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, tříděním, zástupci a.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.:
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Zajícovci, hlodavci Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Zajícovci (Lagomorpha)
Savci – řád hlodavci (zástupci 2)
Savci – řád hlodavci (zástupci 1)
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Savci – řád hlodavci (úvod) Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Anotace Výukový program pro žáky 7. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Savci – zajícovci, hlodavci. Možnost využití: interaktivní tabule.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci III Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/15 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
HLODAVCI. HLODAVCI Nejpočetnější řád Nejpočetnější řád Charakteristický znak: 1 pár hlodavých zubů v každé čelisti. Tyto zuby stále rostou. Charakteristický.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.03.
ZAJÍCIZAJÍCIZAJÍCIZAJÍCI. Něco o nich Tvoří samostatnou skupinu savců Stavbou těla a způsobem života se podobají hlodavcům Zajíci, stejně jako hlodavci,
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Přehled hlavních skupin savců 2.část Pětilístek savci
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Třída: Savci řád: HLODAVCI
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
HLODAVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Zoologie bezobratlých a obratlovců
Řád: Hlodavci.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Transkript prezentace:

Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 19 - 07 - Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 17. 1. 2012 Předmět: Přírodopis Tematický celek: Savci - hlodavci Očekávaný výstup: Charakterizuje hlodavce. Urči vybrané zástupce hlodavců a zařadí je do hlavních taxonomických skupin. Porovnává základní vnější a vnitřní stavbu vybraných hlodavců. Odvodí základní projevy chování hlodavců v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení se danému prostředí. Zhodnotí význam hlodavců v přírodě i pro člověka. Anotace: Prezentace pro žáky, ve které se dozví základní informace o hlodavcích. Vybraní žáci budou mít vlastní prezentace na vybrané zástupce hlodavců. Klíčová slova: Hlodavci, hlodavé zuby, myš, potkan, krysa

HLODAVCI Obr. 1

Zařazení do taxonomických skupin 1. říše – Živočichové 2. podříše – Mnohobuněční 3. kmen – Strunatci 4. podkmen – Obratlovci 5. nadtřída – Čelistnatci 6. třída – Savci 7. podtřída – Živorodí 8. nadřád – Placentálové 9. řád - Hlodavci

CHARAKTERISTIKA Jsou nejpočetnějším řádem savců (polovina všech savců) Mají HLODAVÉ ZUBY – jeden pár řezáků v horní čelisti a jeden pár řezáků v dolní čelisti Hlodavé zuby jim neustále dorůstají, proto si je musí obrušovat Mají velkou rozmnožovací schopnost (až 50 mláďat ročně) Jsou rozšíření po celém světě, dobře se přizpůsobují různým životním podmínkám

HLODAVÉ ZUBY Obr. 2

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Myš domácí Potkan obecný Krysa obecná Veverka obecná Bobr evropský Dikobraz obecný

MYŠ DOMÁCÍ Obr. 3 Obr. 4

POTKAN OBECNÝ Obr. 5 Obr. 6

KRYSA OBECNÁ Obr. 7 Obr. 8

VEVERKA OBECNÁ Obr. 9 Obr. 10

BOBR EVROPSKÝ Obr. 11 Obr. 12

DIKOBRAZ OBECNÝ Obr. 13 Obr. 14

ZÁPIS Řád – Hlodavci: Jsou nejpočetnějším řádem savců Společným znakem jsou hlodavé zuby (přeměněné řezáky) – neustále dorůstají, musí si je obrušovat Jsou to většinou býložravci Mají velkou rozmnožovací schopnost Jsou rozšíření po celém světě Zástupci – myš domácí, potkan obecný, krysa obecná, veverka obecná, bobr evropský, dikobraz obecný, svišť horský, křeček polní, sysel obecný, hraboš polní, ondatra pižmová…..

OPAKOVÁNÍ Doplňte text: Hlodavci mají řezáky přeměněné v ………. ……… , které stálé ………., proto si je musí ………. . Co se týká potravy, tak jsou většinou ………. . Hlodavci mají …..…… rozmnožovací schopnost. Hubení přemnožených hlodavců se říká ………. . V domácnostech se můžeme setkat s ……… ………. . Hlodavec, který má rád vlhko, má krátké ušní boltce a ocas kratší než tělo - ………. …….. . Hlodavec, který má rád sucho, má delší ušní boltce a ocas delší než tělo - ……. …….. . Životu v korunách stromů je přizpůsobená ………. ………. . Plochý a holý ocas má ………. ………. . Tělo pokryté ostny, které používá ke své obraně, má ………. ………. .

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Hlodavci mají řezáky přeměněné v hlodavé zuby, které stálé dorůstají, proto si je musí obrušovat. Co se týká potravy, tak jsou většinou býložravci. Hlodavci mají velkou rozmnožovací schopnost. Hubení přemnožených hlodavců se říká deratizace. V domácnostech se můžeme setkat s myší domácí. Hlodavec, který má rád vlhko, má krátké ušní boltce a ocas kratší než tělo – potkan obecný. Hlodavec, který má rád sucho, má delší ušní boltce a ocas delší než tělo – krysa obecná. Životu v korunách stromů je přizpůsobená veverka obecná. Plochý a holý ocas má bobr evropský. Tělo pokryté ostny, které používá ke své obraně, má dikobraz obecný.

Autorizace Autorizace z použité literatury VANĚČKOVÁ,I., SKÝBOVÁ,J., MARKVARTOVÁ,D., HEJDA,T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2006 KANTOREK,J., JURČÁK,J., FRONĚK,J. Přírodopis 8, Olomouc, Prodos 1999  SIGMUND,L., HANÁK,V., PRAVDA,O. Zoologie strunatců, Praha, Karolinum 1994 Autorizace z CMIS Obr. 1 Použitý zdroj: <http://www.allcountypestcontrol.com/upload/85/images/examples-rodents_1%5B1%5D.jpg>[cit. 2012-01-10] Obr. 2 Použitý zdroj: <http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/58832/58832,1299490944,1/stock-photo-profile-of-cutout-of-rodent-skull-with-jagged-teeth-72646393.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 3 Použitý zdroj: <http://vtm.zive.cz/files/imagecache/dust_filerenderer_normal/upload/aktuality/mys_jpg_4beb9db9a3.jpg > [cit. 2012-01-10] Obr. 4 Použitý zdroj: <http://www.naturfoto.cz/fotografie/andera/mys-domaci-15372.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 5 Použitý zdroj:<http://www.asanistaplus.sk/sites/asanista.sk/files/potkanHnedasty.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 6 Použitý zdroj: <http://mm.denik.cz/1/3c/potkan_mys_dlazba_denik_clanek_solo.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 7 Použitý zdroj: <http://www.ekolas.sk/domain/ekolas1/files/1299145318bigstock_rat_2206212web.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 8 Použitý zdroj: <http://triumphantpestcontrol.files.wordpress.com/2011/03/roof-rat-11.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 9 Použitý zdroj: <http://www.eichhoernchen-schutz.de/p_koerper/b_koerper02.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 10 Použitý zdroj: <http://fotos.piqs.de/a/0/7/1/5/6d79472b8b2ed3d263a1ad0cd3dc4df8.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 11 Použitý zdroj: <http://animal.discovery.com/mammals/beaver/pictures/beaver-picture.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 12 Použitý zdroj: <http://www.turtletrack.org/Issues01/Co06302001/Art/beaver.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 13 Použitý zdroj: <http://www.mpushini-fauna.com/resources/porcupine.jpg> [cit. 2012-01-10] Obr. 14 Použitý zdroj: <http://static.flickr.com/134/329665822_61942dd0fa.jpg> [cit. 2012-01-10]