IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 9 - 25 Anotace Prezentace, která se zabývá slovními úlohami o směsích. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci počítají úlohy o směsích. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Lineární rovnice, směs, procento a celek. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 220 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září – 2011
Řešení lineárních rovnic Úlohy o směsích.
Úlohy o směsích Obr. 1 © Václav Simandl Obr. 2 © Václav Simandl
Směsi Směs je, když celek obsahuje alespoň dvě části. Dva druhy jiného produktu smíchané dohromady a chceme určit kolik je kusů každého druhu. Pytlík bonbónů promíchaný v určitém množství a každý druh jiná cena. Určité roztoky – smíchané tekutiny.
Postup Vyjádříme si jednu neznámou x (jednu přísadu). Vyjádříme si druhou neznámou, celek mínus x. Vyjádříme cenu první přísady, (cena . x). Vyjádříme cenu druhé přísady, cena . (celek – x). Vytvoříme rovnici. Vypočítáme. Provedeme zkoušku. Zapíšeme odpověď.
Ukázka I. V balíku bylo 50 kuliček dvojího druhu (modré a černé). Modrá kulička stála 16Kč a černá 18Kč. Balík stál celkem 844Kč. Kolik bylo černých a modrých kuliček? Modrých . . . x (ks) Černých . . . 50 – x (ks) Celkem . . . 50 (ks) Cena modrých . . . 16 . x (Kč) Cena černých . . . 18 . (50 – x) (Kč) Cena celkem . . . 844 (Kč)
Modrých kuliček bylo v pytlíčku 28 a černých 22. Modrých . . . x (ks) Černých . . . 50 – x (ks) Celkem . . . 50 (ks) Cena modrých . . . 16 . x (Kč) Cena černých . . . 18 . (50 – x) (Kč) Cena celkem . . . 844 (Kč 16x + 18(50 – x) = 844 16x + 900 – 18x = 844 -2x = -56 x = 28 Modrých 28 ks. Černých 50 – 28 = 22 ks. ZK: 28 . 16 + 22 . 18 = 448 + 396 = 844Kč Modrých kuliček bylo v pytlíčku 28 a černých 22.
Příklad Vypište co má obsahovat slovní úloha o směsích. Vyjádříme si jednu neznámou x (jednu přísadu). Vyjádříme si druhou neznámou celek mínus x. Vyjádříme cenu první přísady (cena . x). Vyjádříme cenu druhé přísady; cena . (celek – x). Sestavíme rovnici. Vypočítáme. Provedeme zkoušku. Zapíšeme odpověď.
Čerpáno Obr. 1 - 5. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.