Psychologická péče v perinatologickém centru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
Advertisements

Odchylky od normálního růstu mohou být ukazatelem vážných onemocnění a zdravotních poruch. GEN
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Mgr. Pavla Matyášová Mgr. Jana Tušlová Společnost pro ranou péči
Současný stav screeningu sluchu u novorozenců v ČR
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Organizace psychiatrické péče o děti a dorost
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Marie Sádlová Neurovědy 2012
FÁZE ŽIVOTA.
Změna kvality života u žen s diagnostikovaným karcinomem prsu
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Možnosti psychologické péče o předčasně narozené děti a jejich rodiče
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
O.s.MOSTY vás vítá na závěrečné konferenci k projektu RADDAR naše téma: Alternativní způsoby podpory rodiny jako prevence institucionalizace.
ohroženým domácím násilím
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Hodnocení novorozence
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Retinopatie nedonošených
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
Sociální patologie SCPT SCPA
Diabetes v těhotenství
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Péče o osoby s afázií.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Ambulantní léčba ___________________________________
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
PORADENSTVÍ OD NAROZENÍ
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
PREVENCE genetických patologických stavů (GPS). Prognózování GPS a genetické poradenství Principem genetického prognózování je předpovědění vzniku určitého.
Inspirováno přednáškou Doc. MUDr. Ondrejčáka, CSc.
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
PÉČE O PATOLOGICKÉHO NOVOROZENCE
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Raná péče / intervence  Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty  věk dítěte  Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Pediatrie - dětské lékařství
Rozvoj činnosti a modernizace vybavení Centra vývojové péče Neonatologického oddělení FN Plzeň Fakultní nemocnice Plzeň , Plzeň.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Dětský (tak trochu jiný) diabetes Zdeněk Šumník Pediatrická klinika UK 2. LF a FN v Motole, Praha.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Hemo - philia.
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Syndrom Patau Pavol Rendek, Markéta Couralová, Veronika Tomášková, Lucie Moťková, Alžběta Moravová Skupina 16 - pediatři.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Péče o osoby s afázií.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Psychiatrické vyšetření
Neonatologie v České republice (a v Mostě)
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Psychologická péče v perinatologickém centru FNB, pracoviště reprodukční medicíny, Neonatologické oddělení, Ambulance komplexní péče perinatologického centra Psychologická péče v perinatologickém centru Hana Jahnová XIV. Neonatologické setkání Miloňov, Beskydy, 26.-28.5.2006

Schéma péče o dítě a rodiče péče o rodiče s rizikovým těhotenstvím péče o rodiče a dítě po porodu v době hospitalizace péče o rodiče a dítě po propuštění v rámci ambulance komplexní péče zprostředkovaná, navazující péče

Schéma péče o dítě a rodiče péče o rodiče s rizikovým těhotenstvím preventivní péče krizová intervence /současný světový trend je zaměřen na předcházení krize pomocí podpůrné psychoterapie/ psychoterapeutická péče

Péče o rodiče a dítě po porodu v době hospitalizace Schéma péče o dítě a rodiče Péče o rodiče a dítě po porodu v době hospitalizace vychází ze stejného schématu jako péče o rodiče s rizikovým těhotenstvím terapeutická podpora matek, které mají dítě hospitalizované na odděleních intenzivní péče projekt „Podpůrná psycho-sociální péče o matky předčasně narozených dětí, hospitalizovaných v rámci neonatologického oddělení” program týmové péče zdravotníků /neonatolog, klinický psycholog, fyzioterapeut, dětská sestra/

Péče o rodiče a dítě po propuštění v rámci ambulance komplexní péče Schéma péče o dítě a rodiče Péče o rodiče a dítě po propuštění v rámci ambulance komplexní péče Komplexní, týmová péče o tzv. rizikové novorozence: pediatr/neonatolog, dětský neurolog klinický psycholog se zaměřením na raný věk dítěte fyzioterapeut dětská sestra

Kdo jsou rizikoví novorozenci? novorozenci nezralí, narození ve 37. a nižším týdnu gestace novorozenci přenášení, narození ve 42. a vyšším týdnu gestace novorozenci s komplikacemi v období prenatální, perinatálním a postnatálním novorozenci narození - císařským řezem, kleštěmi, koncem pánevním novorozenci traumatizovaní novorozenci závažně nemocných matek novorozenci drogově závislých matek novorozenci z vícečetných těhotenství, po programu IVF

Hlavní cíle sledování Důležitá anamnestická rizika /porodní hmotnost, gestační věk, riziková gravidita, adnátní infekce, umělá plicní ventilace, hypotrofie/ Výskyt ROP /retinopatie nedonošených/ Výskyt BPD /bronchopulmonální dysplazie/ Výsledky zobrazení CNS /UZ,CT, MR/ Neurologický nález Sledování psychomotorického vývoje Vypracování dlouhodobého léčebného a sociálního programu V rámci auditu perinatální a neonatální péče je doporučeno EAPM hodnocení psychomotorického vývoje ve dvou letech věku dítěte

Psychologické sledování je především určeno předčasně narozeným dětem s porodní hmotností nižší než 1500 gramů - velmi nízká porodní hmotnost do 999 gramů, Dg. P07.0 - jiná nízká porodní hmotnost 1000 - 2499 gramů, Dg. P07.1 /podle MKN, 10. revize/

Intervaly psychologického sledování: První rok života: /3., 6., 9.a 12. měsíc korigovaného neboli gestačního věku/ Druhý rok života: 18. a 24. měsíc /věková korekce dle závažnosti neurologického nálezu/ Třetí rok života: 30. a 36. měsíc věku Podle individuálních potřeb dítěte a rodičů při řešení aktuálních vývojových nebo výchovných potíží

Psychologické sledování vychází z poznatků: Vývojové psychologie - z teorií duševního vývoje jedince /Freud, Erickson, Mahlerová, Bowlby/ - z vývojových období dětství /prenatální, novorozenecké,kojenecké, batolecí/

Psychologické sledování zahrnuje: Diagnostickou část - vývojová diagnostika, stimulace vývoje Výchovné poradenství Terapeutickou část - krizová intervence, psychoterapie podpůrného charakteru

Diagnostická část sledování psychomotorického vývoje a stanovení aktuální úrovně vývoje a jeho případných abnormit hodnocení jednotlivých složek psychomotorického vývoje /adaptivní chování, řeč, jemná a hrubá motorika, sociální chování/

Diagnostická část klinické metody: anamnéza, rozhovor s rodiči, pozorování spontánní aktivity dítěte testové metody: vývojová škála Bayleyové BSID-II

Diagnostická část vývojová škála Bayleyové BSID-II Test tvoří tři vývojové škály - mentální: 178 položek - motorická: 111 položek - škála chování: 28 položek Součet splněných položek tvoří hrubé skóre /HS/, které se převádí na tzv. mentální /MVI/ a psychomotorický /PVI/ vývojový index Průměrná hodnota vývojových indexů je 100 bodů a jedna standardní odchylka /SD/ je +/- 15 bodů

Diagnostická část vývojová škála Bayleyové BSID-II Kategorie hodnocení pro MVI a PVI - 1 - akcelerovaný výkon /115 a více bodů/ - 2 - v normě /114 - 85 bodů/ - 3 - mírně opožděný /84 - 70 bodů/ - 4 - středně opožděný /69 - 50 bodů/ - 5 - vážně opožděný /nižší než 50 bodů/ Kategorie hodnocení škály chování /v normě, hraniční, neoptimální/

Výchovné poradenství optimální řešení aktuálních potíží podle potřeb rodiny, důraz na individualitu dítěte podpora psychomotorického vývoje dítěte tvorba denního režimu /rituály/ vývojové fáze raného věku - období první separační úzkosti a období dětského negativismu neklid, dráždivost, excitabilita, poruchy spánku poruchy chování, projevy hyperaktivity

Terapeutická péče zaměřena na podporu raného vztahu dítěte s rodiči a na řešení interakčních poruch v rodině krizová intervence /předčasný porod nezralého dítěte, smrt dítěte a truchlení, bolest, pocity viny, pocity selhání vlastního mateřství, sdělení nepříznivých zpráv - diagnóza, prognóza vývoje/ podpůrná psychoterapeutická péče /podpora rané interakce dítě - matka, vývoj postiženého dítěte - psychosociální aspekty postižení - formy DMO, pervazivní vývojové poruchy, metabolické poruchy/ systemická rodinná terapie /s jedním členem rodiny, nebo s celou rodinou/

Zprostředkovaná, navazující péče Stimulace vývoje dítěte v domácím prostředí - metoda Portage Péče v rámci specializovaných pracovišť - Střediska rané péče - Denní rehabilatační stacionáře - Speciální MŠ Svépomocné aktivity rodičů, občanské sdružení „Nedoklubko“ , vlastní internetové stránky „Klub rodičů a přátel postižených dětí“ „Klub rodičů a přátel hyperaktivních dětí“ - Klub rodičů a přátel postižených dětí - Klub rodičů a přátel hyperaktivních dětí

Psychologická péče a pomoc rodičům dětí s rizikovými faktory vývoje se především zaměřuje: Na hodnocení a podporu psychomotorického vývoje v rámci možností vývoje každého dítěte Na podporu vzájemných vztahů rodičů a dítěte Na podporu rodičovské role a zvýšení rodičovské kompetence

Děkuji Vám za pozornost