Progresívní změny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
poruchy vzdušnosti pneumonie
Advertisements

OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
-příčiny vzniku, průběh, projevy
Patologické pigmentace
Poruchy oběhu krve a mízy
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
- vznik nádorů a jejich prevence
-poruchy metabolismu vápníku
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA_11.
Regresivní změny -nekróza, gangréna, dekubitus, atrofie.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Příčiny nemocí, fyzikálně podmíněné nemoci
Lidský organismus - Trávicí ústrojí
- její předmět, význam, metody a úkoly v léčebně preventivní péči
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
- chemické a biologické
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nádory - z krvetvorné tkáně.
Zánět nespecifický.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Nádory - definice, vlastnosti.
Regenerační schopnost tkání. Zevní a vnitřní prostředí organismu.
-poruchy metabolismu cukrů
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Kosterní soustava Přírodopis Autor : Mgr. Irena Hudcová
Nádory - mezenchymové.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
-neuroektodermové, germinální, choriokarcinom, mezoteliom
Onemocnění dýchacího systému
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
Nemoci dýchacích cest.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
- poruchy metabolismu tuků a bílkovin
Zánět specifický - lues.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Inovace školství Šablona – název: I. Čtenářská a informační gramotnost.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
- definice, charakteristika, průběh
Nádory -klasifikace, třídění.
Patologické pigmentace
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Biologie člověka.
- vnější vlivy, vlivy výživy, vnitřní faktory
Celkové infekce.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_14.
- význam nádorových onemocnění
Srdeční arytmie. Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
POHYBOVÁ SOUSTAVA Kosterní soustava VY_32_INOVACE_Bi3r0202 Mgr. Jan Marek.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně. Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Základní stavba lidského těla
VY_32_INOVACE_14_PR_SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Transkript prezentace:

Progresívní změny

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_NEUMANNOVA_20 Tematická oblast: Patologie Cílová skupina Žáci školy Téma: Progresívní změny Anotace: Seznámí žáky s progresivními změnami u pacientů Autor: Mgr. Božena Dvořáková Datum vytvoření: 10.10. 2012

Progresivní změny jsou změny sloužící k zachování nebo zlepšení funkce tkání jde o procesy upravující chorobné poměry v těle do normálního stavu

Hypertrofie = zvětšení orgánu nebo jeho části na základě zvětšení buněk pracovní hypertrofie – při přetěžování orgánu (hypertrofie kosterního svalstva těžce pracujících nebo sportovců) kompenzační hypertrofie – např. odstranění poškozené ledviny vede k hypertrofii druhé ledviny, která je více zatížena nervově podmíněná hypertrofie – při trvalém křečovitém stavu některého úseku trávicího ústrojí hormonální hypertrofie – v těhotenství hypertrofie dělohy a zároveň se zvětšují prsní žlázy

Hyperplazie = zvětšení orgánu vyvolané zmnožením buněk - hormonální hyperplazie prostaty u mužů -uzlovité hyperplazie žláz s vnitřní sekrecí hlavně u štítné žlázy -ve stomatologii hyperplazie dásně – má zánětlivý ( gingivitida)i nezánětlivý původ  -hyperplazie Langerhansových ostrůvků pankreatu plodu u diabetické matky. -hyperplazie lymfatických uzlin u některých infekcí

Obr.1: Hypertrofie, hyperplazie

Metaplazie = přeměna jedné tkáně v jinou přímá metaplazie – osifikace vazivové tkáně v jizvě v dutině ústní to mohou být i leukoplakie ( epitel se mění na rohovějící) nepřímá metaplazie – na místo zaniklého epitelu přerůstá z okolí epitel jiného druhu př. u kuřáků se v průduškách nahrazuje válcovitý řasinkový epitel epitelem vícevrstevnatým dlaždicovitým, častěji zde pak vznikají karcinomy příčiny metaplazie : mechanické dráždění sliznice, avitaminóza A ( zvýšené rohovění sliznic), záněty, kancerogeny aj.

Dysplazie nepravidelnosti tvaru, velikosti a uspořádání buněk v hyperplastické tkáni Bývá považována za prekancerózu. Objevuje se v žaludku, epitelu děložního hrdla. Vzniká v důsledku virových infekcí, chronických zánětů.

Regenerace = náhrada ztracené tkáně tkání morfologicky a funkčně rovnocennou u člověka je velmi omezená ( u nižších živočichů je větší),podle stupně regeneračních schopností se tkáně člověka rozdělují na : 1, Tkáně pravidelně se fyziologicky obnovující (kostní dřeň, lymfatická tkáň, pokožka, sliznice) 2, Tkáně, které se pravidelně neobnovují, ale po poškození regenerují ( některé pojivové tkáně, žlázový epitel a játra) -pokud není zachována podpůrná tkáň nastává hojení vazivem ( jizvou) a výsledkem je reparace

Tkáně neregenerující - ústřední nervová soustava, srdeční a kosterní svalstvo jakmile tyto tkáně zaniknou, hojí se jizvou nebo reparací  

Reparace = proces vedoucí k částečnému nebo úplnému obnovení tkáně probíhá jako zánět s nově vytvořenou tkání jev , který umožňuje hojení ran, hojení kostních zlomenin, defektů po rozpadu, vhojování cizích těles př. u hojení zlomenin se vytváří hematom (podlitina) a do něj vrůstá z okolí granulační tkáň, vzniká vazivový kalus ( svalek), který se zpevňuje postupně ukládáním vápenatých solí. Do něj pak přerůstají kosterní buňky. vhojování cizích těles ( např. při chirurgických výkonech vzniká reakce kolem šicího materiálu)  

Transplantace = přenos tkáně z jednoho místa organismu na jiné místo Autotransplantace = přenos tkáně nebo orgánu na jiné místo u téhož jedince ( ve stomatologii, kožní štěp, vlastní kost, chrupavku, zuby) Replantace = výkon při kterém vytažený nebo uvolněný zub vložíme do vlastního lůžka Heterotransplantace= přenos tkáně například ze zvířete na člověka ( popáleniny – kožní štěpy - prasečí krupon) Allotransplantace = homotransplantace-přenos z jednoho jedince na jiného jedince téhož druhu. Také zvaná homologní transplantace. Největší úspěch je při přenášení bezcévných tkání – rohovek, šlach, srdečních chlopní, reakce hostitele je malá.   Organismus reaguje na transplantáty jako na cizí tělesa imunitní reakcí, proto se při transplantacích kvůli přihojení podávají kortikoidy

Návrh pro samostatnou práci Žáci si mohou z odborné literatury vyhledat širší informace o transplantacích nebo o probraných progresivních změnách – o patologických procesech, které tyto změny doprovázejí.

Citace MAČÁK; MAČÁKOVÁ. Patologie. Praha: Grada Publishing a.s., 2004, ISBN 80-247-0785-3. STŘÍTESKÝ, Jan. Patologie. Olomouc: Epava, 2001, ISBN 80-86297-06-3.  Obr.1:WIKIMEDIA COMMONS. Hypertrofie [online]. [cit.10.10.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hypertrofie