Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR „Zavádění moderních metod řízení kvality na úřadech“ Zkušenosti se zaváděním BENCHMARKINGU Mgr. Rostislav Honus Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR
Průběh projektu Analytická práce s výsledky Dobré praxe z benchmarkingu Využití výsledků pro řízení úřadu
Průběh projektu Tři pracovní skupiny, celkem 23 obcí:
Průběh projektu
Průběh projektu Úvodní proškolení v benchmarkingu, 2 dny - září 2006 5 pracovních jednání listopad 2006 - září 2007 Vyplnění databáze - 691 vstupních údajů, 396 ukazatelů za roky 2004/2005 - 2006 Vyhodnocení výsledků, databázová aplikace Sdílení praktických zkušeností Publikace "Dobré praxe z benchmarkingu"
Dobré praxe z benchmarkingu Zkušenosti členů PS - co nám benchmarking dal a vzal? Dobré praxe - Vrchlabí, Chomutov, Děčín, Hradec Králové, Moravská Třebová, Uherský Brod, Vsetín, Písek, Strakonice, Šumperk, Pelhřimov, Frýdek Místek, Nový Bor, Zlín, Nový Bydžov, Prostějov Využití benchmarkingu - analýza dat, personální zajištění a využití výsledků
Dobré praxe z benchmarkingu Benchmarking nám dal především informace a vzal některým iluze, že lze řídit bez nich. Chtěli jsme si srovnáním s ostatními účastníky ověřit předpoklad, že poskytujeme občanům dobré služby za přijatelných nákladů. Zapojení do BMK bych doporučil, protože umožní vystoupit z každodenních vyjetých kolejí a podívat se, jak se dělá veřejná správa jinde. Pokud zjistím, že jsem nejlepší, pak neznám lepší pocit! Pokud zjistím, že nejlepší nejsem, mám se nad čím zamyslet a mám co zlepšovat. Benchmarking je nejenom srovnání, ale i setkávání a seznamování s dobrou praxí. Nenásilnou formou se tak přispívá k vyšší kvalitě veřejné správy.
Data a ukazatele, práce s výsledky 53 oblastí samostatné a přenesené působnosti 1. Profil města 2. Profil úřadu 3. Přenesená působnost
Data a ukazatele 1. Profil města Obecné informace - počet obyvatel, míra nezaměstnanosti Dotace, příjmy a výdaje - dotace dle druhů na jednoho obyvatele, vlastní příjmy, dlouhodobé závazky, výběr místních poplatků ... Výdaje na kulturu a sport Sociální situace - spisy SPOD, VHP, běžné výdaje Školství - počty žáků v MŠ, ZŠ na 1000 obyvatel, výše příspěvků na žáka apod.
Data a ukazatele 2. Profil úřadu Lidské zdroje - struktura zaměstnanců, výdaje na vzdělávání, provozní výdaje na zaměstnance, mzdy a odvody ... Tech. zabezpečení - kanc. plochy + náklady, výdaje na HW a SW na zaměstnance, autoprovoz, telefony a úklid Sociální fond
Data a ukazatele 3. Přenesená působnost Občansko správní agendy - matrika, evidence obyvatel, OP, CD Dopravně správní agendy - registr řidičů, vozidel, zkušební komisaři, dopravní přestupky, spec. stavební úřad atd. Životní prostředí - vodoprávní řízení, lesní hospodářství, odpady, ovzduší, ZPF ... Ostatní specializované - stavební úřad, živnostenský úřad, památková péče atd.
Výsledky
Výsledky
Zařazení benchmarkingu do řízení úřadu Odpovědnost tajemníka Vysvětlit, motivovat, řídit sběr dat, kontrolovat, hodnotit, sdílet dobré praxe, využít výsledků ve vztahu k RM a ZM, realizovat systémová opatření a změny.
Příklady využití výsledků pro řízení úřadu o Sestavení akčního plánu benchmarkingu. o Nastavení optimálního počtu pracovníků. o Využití výsledků při pravidelných hodnotících pohovorech. o Podpora při rozhodování o výši rozpočtových nákladů na provoz úřadu – náklady na vzdělávání, hardware, software. o Systémové změny týkající se zvyšování kvality služeb občanům – klientům, úředních hodin, odbavovacích systémů apod. o Podpora při jednáních o příspěvku na výkon přenesené působnosti. o Podpora při realizaci jakýchkoli změn, které vycházejí ze sdílení DOBRÝCH PRAXÍ. o Využití výsledků pro potřeby interního auditu.
Kontakty Ing. Jana Voldánová; manažerka projektů E-mail: voldanova @ vcvscr.cz Mgr. Rostislav Honus E-mail: rhonus @ gmail.com www.benchmarking.vcvscr.cz
Děkuji za pozornost a přeji příjemný den. Více informací naleznete také na: www.benchmarking.vcvscr.cz