BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
III/2 XV A
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
BAROKO I..
BAROKO V ČECHÁCH.
Baroko.
Baroko.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Doba Charakteristika Znaky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Baroko.
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotická kultura.
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Baroko v českých zemích
Baroko Život v barokní době.
Barokní architektura v českých zemích
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
17. a první polovina 18. století
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
Baroko - procvičení 8. ročník.
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Baroko české Název školy
VY_32_INOVACE_ZCR_ M/01 Hotelnictví Ročník: 3. 4.
České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Přestože byla kultura v českých zemích ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoř, dosáhlo české umění vysoké.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Jan Blažej Santini Architektura. klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie a sv. Jana Křtitele, Sedlec u Kutné Hory.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
ZELENÁ HORA U ŽĎÁRU NAD SÁZAVOU – KOSTEL SV. JANA NEPOMUCKÉHO - poutní kostel sv. Jana Nepomuckého je od r zapsán na seznamu památek UNESCO - jedná.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_251.DEJ.01 Baroko.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Gotika Bolfíková Nikola.
Baroko.
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Průhonice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
KULTURA 17. – 18. STOLETÍ OSVÍCENSTVÍ důraz na rozum (racionalismus)
Baroko.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
BAROKO.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Transkript prezentace:

BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK

POJEM BAROKO Cosi přehnaného, nadneseného, nebo dokonce nevkusného Podobně označovali klenotníci perly podivných tvarů Dnes chápeme baroko jako umělecký styl i dobu, ve které se tento styl rozvíjel

PROTIKLADY KLADY Tvoří řada geniálních umělců a vědců Giordano Bruno Peter Paul Rubens Lorenzo Bernini Johann Sebastian Bach ZÁPORY Pověry a předsudky předsudků Čarodějnické procesy V ohrožení lidé, jejichž názory byly nepřijatelné pro církev Mor, náboženská nesnášenlivost

VEKLKOLEPÉ CHRÁMY

ALE TAKÉ PROCESY

A PROPOS PROCESY

MOROVÉ RÁNY

NÁBOŽENSKÁ NESNÁŠENLIVOST

BAROKO NENÍ ŠPATNÉ PRO OKO Navozování iluzí, mysl diváka vedena jakoby mimo svět Nádhera, okázalost Dílo působí na smysly, vyvolává silné city Monumentální architektura, dramatická gesta Vše vypadá nerovné, křivé, rozevláté, dynamické Malíři pracují se světlem a stínem

SROVNÁNÍ Abychom tomu úplně rozuměli: Pojďme si baroko srovnat s předcházejícím uměleckým stylem Pojďme srovnávat s renesancí

SROVNÁNÍ BAROKO Vznik v Itálii, rozvíjí se od konce 16. století Působí na city V architektuře jsou typické nepravidelné tvary, výrazné křivky a oblouky. Střídají se protikladné prvky (světlo, stín) RENESANCE Vznik ve Florencii ve 13. století Působí na lidský rozum V architektuře jsou typické pravidelné tvary, především kruhový půdorys

SROVNÁNÍ Baroko je výrazně dynamičtější než renesance Barokní kultura je spjata s vírou, jsou pro ni typická různá náboženská témata Renesance je ve srovnání s barokem strnulá Renesanční kultura je spjata s důrazem na lidský rozum

ARCHITEKTURA - SROVNÁNÍ

BAROKNÍ ARCHITEKTURA Uplatňují se nejrůznější křivky, oblouky a ovály, vše se zaobluje, vlní Barokní stavitelé se snaží začlenit jednotlivé stavby působivě do okolí

BAROKNÍ STAVITELÉ – BERNINI

BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ Typická je velká barevnost, střídání světel a stínů, snaha navodit iluzi pokračování prostoru Věřící měli díky iluzivním malbám pocit, že chrám nemá strop a pokračuje až do nebe Nejčastější jsou náboženské náměty, zpravidla obrazy umučení a utrpení Krista a světců

MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ Lorenzo Bernini – Vidění svaté Terezy

MALÍŘSTVÍ - CARAVAGGIO

MALÍŘSTVÍ - VELASQUEZ

MALÍŘSTVÍ - RUBENS

MALÍŘSTVÍ - REMBRANDT

BAROKNÍ HUDBA ANTONINO VIVALDI Čtvero ročních období

BAROKNÍ HUDBA Johann Sebastian BACH Nejznámější představitel barokní hudby

BAROKNÍ ODĚV

ČESKÉ BAROKO Původně cizí barokní styl v českých zemích rychle zdomácněl, a dokonce se přetvořil v typické české baroko. Důležitým znakem je dokonalé zasazení staveb do krajiny Kryštof Diezenhofer a Kilián Ignác Diezenhofer, Jan Blažej Santini

JAROMĚŘICE

CHRÁM SV. MIKULÁŠE - PRAHA Typický pohled na chrám

CHRÁM SV. MIKULÁŠE - PRAHA

ČESKÁ BAROKNÍ GOTIKA Tvůrci navazují na slavnou minulost českých zemí Jan Blažej Santini – Aichel, autor kostela svatého Jana Nepomuckého u Žďáru nad Sázavou

KLADRUBY U STŘÍBRA, J. SANTINI

KLÁŠTER V SEDLCI, J. SANTINI

KOSTEL SV. J. NEPOMUCKÉHO – ZELENÁ HORA Základem je kompozice pěticípé hvězdy (pěticípý půdorys, pět vchodů, pět oltářních výklenků, dvakrát pět kaplí kolem centrálního prostoru, pět hvězd a pět andělů na hlavním oltáři), symbol nejen pěti ran Kristových, ale také pěti písmen v latinské slově „tacui“ (mlčel jsem) a především pěti hvězd ve svatozáři mučedníka sv. Jana Nepomuckého. V samém centru stavby, ve vrcholu kupole, se nalézá jazyk jako symbol Jana – mučedníka zpovědního tajemství. Objevuje se i ve tvaru lomených oken.

SELSKÉ BAROKO Stavby, kterým říkáme selské baroko, pocházejí většinou z druhé poloviny 19.století, alespoň jejich vnější tvary a výzdoba. Co tedy mají společného s barokem? Asi to, že schopní zedníci kopírovali na selských stavbách prvky, které znali z měst, kostelů a panských statků. Selské baroko, to jsou stavby, které jsou inspirovány barokními a klasicistními stavbami, městskými i církevními.

SELSKÉ BAROKO

SELSKÉ BAROKO

SOCHAŘSTVÍ – BROKOFF Svatý František Xaverský – Karlův most v Praze

SOCHAŘSTVÍ – BRAUN KUKS - Sochy ctností a neřestí – Závist KUKS - Sochy ctností a neřestí – Lakomství

MALÍŘSTVÍ – KAREL ŠKRÉTA

GRAFIKA – VÁCLAV HOLLAR, RYTINY

FENOMÉN JANA NEPOMUCKÉHO

SPOLEČNOST V BAROKNÍ DOBĚ Rozdělení na privilegované a neprivilegované Měřítkem „hodnoty“ člověka je původ

MANUFAKTURY Zásadní změna Jeden člověk nevyrábí výrobek od začátku až do konce Dělá pouze jeden úkon Výsledkem je výrazně vyšší efektivita práce