Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová 1
Název vzdělávacího materiáluBáje Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorStalová Renata, Mgr. Ročník6. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk a literatura TémaBáje Očekávaný výstupŽák se seznámí s hlavními znaky báje Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s pojmem báje Datum vytvořeníListopad 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaBáje, mýtus, bájesloví, epos Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
Báje (mýtus) - řadíme ji k epickým útvarům – má děj - původně se šířila ústním podáním - v báji se promítá názor člověka na svět, na jeho vznik, na jeho uspořádání - vysvětluje také vznik člověka a jeho postavení ve světě 3
- báje souvisí s náboženskými představami, s obřady a rituály - báje vypovídá o historii bohů - vysvětluje, jaký vliv mají nadpřirozené síly na vznik přírodních jevů a skutečností – roční období, původ řek, hor, rostlin, člověka - bájesloví (mytologie) – je soubor bájí určitého národa 4
- bájesloví – řecké, germánské, hebrejské, keltské,… - řecké báje se staly tématem řady děl –např. Homérovy eposy Illias a Odyssea - epos – rozměrná veršovaná skladba s množstvím postav, pomalým dějem a s celou řadou epizod 1. 5
ÚKOLY 1. K jakým útvarům řadíme báje? 2. Jak se báje šířily? 3. O čem bývají báje? 4. Kdo vystupuje v bájích? 5. Co je bájesloví? 6. V kterých dílech najdeme řecké báje? 7. Co je epos? 6
ÚKOLY – ŘEŠENÍ 1. Báje řadíme k epickým útvarům. 2. Báje se šířily ústním podáním. 3. Báje bývají o vzniku světa, o jeho uspořádání, o zrození člověka. 4. V bájích vystupují bohové. 5. Bájesloví je soubor bájí určitého národa. 6. Řecké báje najdeme v Homérových eposech Illias a Odyssea. 7. Epos je – rozměrná veršovaná skladba s množstvím postav, pomalým dějem a s celou řadou epizod. 7