Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
PRAKTICKY VÝZNAMNÉ OXIDY
Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
NĚKTERÉ VÝZNAMNÉ OXIDY
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Síra.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
VY_52_INOVACE_02/1/35_Chemie OXIDY SÍRY A DUSÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
Krajina a životní prostředí
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Opakování vlastností oxidů Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Opakovací.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o oxidech
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Oxid siřičitý a dusičitý Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Seznámení.
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Zástupci oxidů RZ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Oxidy (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 19 TEMA: Chemie 8 – Oxidy dusíku.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_Slo_II_07 Oxidy 3, Sulfidy ppt.
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_20
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová Chemie 8. ročník Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová

Oxid uhličitý CO2 Vlastnosti: - bezbarvý nedýchatelný plyn - má hustotu větší než je hustota vzduchu - částečně rozpustný ve vodě (limonády) Výskyt: - součást vzduchu (v současnosti vlivem lidské činnosti se zvyšuje jeho množství v atmosféře → skleníkový efekt → globální oteplování) Význam: - fotosyntéza (spolu s vodou se podílí na tvorbě kyslíku a cukru - rostliny)

Oxid uhličitý CO2 Vznik v přírodě: - dýchání - dokonalé hoření C + O2 → CO2 Použití: - limonády - hasicí přístroje (sněhové) - chladící zařízení („suchý led“)

Oxid uhelnatý CO Vlastnosti: - bezbarvý, jedovatý plyn Vznik: - nedokonalé hoření 2C + O2 → 2CO Výskyt: - součást výfukových plynů, kouře z cigaret, kouře z kamen - je složkou plynných paliv (svítiplyn) První pomoc při otravě: - postiženého vynést na čerstvý vzduch a poskytneme umělé dýchání - zavoláme rychlou lékařskou pomoc

Oxid siřičitý SO2 Vlastnosti: - bezbarvý plyn ostrého zápachu - jedovatý, má leptavé účinky Vznik: - spalováním nekvalitního uhlí obsahujícího síru → podíl na vzniku kyselých dešťů ) Použití: - výroba kyseliny sírové - dezinfekce (síření) sudů, sklepů - výroba papíru - bělení vlny, bavlny

Oxidy dusíku NOx N2O – oxid dusný NO – oxid dusnatý N2O3 – oxid dusitý NO2 – oxid dusičitý N2O5 – oxid dusičný - do ovzduší se dostávají činností spalovacích motorů → podílí se na vzniku kyselých dešťů - působí škodlivě na organismy (NO2 – je jedovatý a má leptavé účinky) - NO a NO2 meziprodukty výroby kyseliny dusičné

Oxid křemičitý Si O2 Vlastnosti : - pevná, chemicky velmi stálá látka Výskyt: - nejhojnější minerál v zemské kůře (křemen) - součást písku, žuly a dalších hornin Použití: - výroba skla - stavebnictví - vodní filtr (úpravny vody) - výroba žárovzdorných materiálů - šperkařství (odrůdy křemene - polodrahokamy)

Oxid vápenatý Ca O Vlastnosti: - bílá pevná látka - má leptavé účinky Výroba: - tepelný rozklad vápence ve vápenkách Ca CO3 → Ca O + CO2 Použití: - „pálené vápno“ - stavebnictví (příprava hašeného vápna → malta, štuk) - výroba skla - vápnění půdy v zemědělství

Oxid hlinitý Al2O3 Výskyt v přírodě: - bezbarvý nerost korund - barevné odrůdy safír (modrý), rubín (červený) Použití: - výroba hliníku (nerost bauxit) - výroba porcelánu - brusivo (smirek)

Opakování 1. Uveď název a vzorec oxidu, který způsobuje: A/ skleníkový efekt B/ vznik kyselých dešťů 2. Popiš vznik skleníkového efektu a jak se tento jev projevuje na Zemi.

a/ plyn b/ jedovatý c/ těžší než vzduch Opakování 3. Při jakém ději se v přírodě oxid uhličitý: A/ zpracovává B/ vzniká (2) 4. Vysvětli, co je to nedokonalé spalování uhlí a jaký oxid přitom vzniká. 5. Vyber správné odpovědi: Oxid uhličitý je za normálních podmínek: a/ plyn b/ jedovatý c/ těžší než vzduch d/ červený e/ pevný f/ nerozpustný ve vodě