Organizace logistiky Ivan Gros ivan.gros@vscht.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Logistické náklady Ivan Gros
Pilsen Steel s.r.o. Procesní přistup, PQM -vyhodnocení
Technická dokumentace
Organizační a řídící struktury
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Organizační struktury
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Členění útvarů Alokační fáze
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Referenční modely ERP Procesní dekompozice ERP: MTS, MTO, ATO, ETO
Řídící struktury v organizaci
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
9. Organizační struktury
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Nákup ( kap. 12).
Liberalizovaný trh s elektrickou energií
Martin Sloup Jiří Kučera Natalia Rubinova Jindřich Štefan.
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu. Řízení po linii výkonu 2 PODNIKATELSKÝPROCES Vnitropodnikové útvary a jejich členění  každý útvar má.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Management podniku a jeho činnosti
úvod pojetí a obsah marketingu
Výběr dodavatelů Ivan Gros
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Komplexní produktivní údržba (TPM)
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Poradenství v obecném řízení
Organizace a organizování podniku
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Dobré odpoledne.
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Management - Organizování
Management - Organizování
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
8. Marketing.
Informační systémy v personálním řízení
Model strategie marketingového mixu
ZÁSOBOVACÍ FUNKCE.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Management - Organizování1 Ladislav Blažek Organizování PS 2015/16 Osnova: 1. Organizace a trh 2. Organizační struktura 3. Parametry organizační struktury.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
MARKETING Přednáška P
Katedra řízení podniku
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Management podniku a jeho činnosti
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Organizace logistiky Ivan Gros ivan.gros@vscht.cz

Organizační podpora logistického řízení Organizační podpora logistiky ve firmě znamená vedle nově koncipovaných cílů i rozsáhlý reinženýring většiny procesů, metod řízení, změny odpovědnosti a kompetencí Zařazení výrazně integrovaného, procesně orientovaného systému řízení do klasických organizačních struktur je obtížné, mnohdy zcela nemožné Klasické organizační struktury vedou k rozptýlení logistických činností do mnoha útvarů Ředitel firmy Průzkum trhu, reklama Nákup pro výrobní spotřebu Distribuce, sklady Informační systém Skladování materiálů Poprodejní servis, záruky Ředitel pro marketing a prodej Ředitel pro finance a IS Finanční plán Vyřizování reklamací Ředitel pro výrobu Plánování výroby a nákupu Řízení zásob Plán a nákup RP (MRO) Zpracování objednávek Údržba Plánování prodeje Výroba Doprava

Organizační podpora logistického řízení Klasické organizační struktury vedou k rozptýlení pravomoc a odpovědnosti za řízení hmotných toků mezi různé vedoucí Možnost konfliktu různých cílů, nesystémových řešení !! Ředitel pro marketing a prodej Ředitel pro výrobu Ředitel pro finance a IS Rozhodování o zásobách surovin Neutrální postoj Vysoké zásoby Co nejnižší zásoby velikosti dávek Co nejnižší Velké dávky Nákladově optim. sortimentu Co nejširší Co nejužší Neutrální postoj Decentralizované po regionech Decentralizované po závodech skladech Centralizace vyřizování objednávek Co nejrychlejší Podle možností Co nejlevnější dopravě Co nejrychlejší Podle potřeby výroby Co nejlevnější zásobách hotových výrobků Co největší V souladu s plánem Co nejnižší

Organizační podpora logistického řízení Faktory působící na zařazení logistiky do organizační struktury firmy Velikost podniku Šíře výrobního sortimentu Počet a druh nakupovaných vstupů Požadavky zákazníků na služby Geografický rozsah působnosti firmy Úroveň zapojení firmy do dodavatelských řetězců Počet dodavatelů a zákazníků Podíl logistických nákladů na celkových nákladech Rychlost inovací výrobků, technologií

Všichni dělají všechno Organizační podpora logistického řízení Faktory působící na zařazení logistiky do organizační struktury firmy Malé podniky s velmi omezeným počtem vedoucích pracovníků a omezeným počtem logistických činností Všichni dělají všechno Manažeři musí ovládat marketing i logistiku Logistický útvar je zbytečný přepych Na koordinaci stačí jeden z vedoucích pracovníků V případě konfliktů stačí pracovní komise jednorázová nebo stálá až do vyřešení problému

Organizační podpora logistického řízení Střední a velké podniky s rozsáhlou dělbou pravomocí a rozsáhlým počtem logistických činností Je třeba rozhodnout A) O tom na jakou hladinu řízení logistiku ve firmě zařadit – strategickou nebo operativní ? Strategická úroveň staví logistiku na roveň dalších složek managementu, marketingu, řízení výroby, podporuje účast logistiky na tvorbě podnikové strategie Operativní úroveň podporuje výkon a realizaci jednotlivých logistických činností. vyřizování objednávek, realizaci služeb zákazníkům …

Organizační podpora logistického řízení Je třeba rozhodnout B) O tom zda – centralizovat nebo decentralizovat logistiku ? Centralizace znamená ustavení centrálního útvaru řízeného ředitelem pro logistiku, který nese plnou odpovědnost za realizaci celého procesu vyřízení objednávky zákazníka. Decentralizace je využívána zejména u velkých divizně strukturovaných společností s rozsáhlým geografickým působením. Decentralizované logistické útvary většinou zabezpečují výkon operativních činností v rámci své působnosti

Organizační podpora logistického řízení Faktory působící na zařazení logistiky do organizační struktury firmy Požadavky zákazníků na služby Nízké Vysoké, komplexní Podíl logistických nákladů na celkových nákladech organizace Nízký Vysoký, 5 a více % Malý Velikost podniku Velký Jednoduchá, omezený sortiment Struktura výrobního programu, počet druhů, provedení Složitá, mnoho výrobků nebo provedení Jednoduchá, bez větvení, málo stupňů Struktura materiálových toků (typ AVT, počet výrobních stupňů, zpětné vazby…) Složitá, větvení, více stupňů Málo zákazníků, pravidelná poptávka, malý region Počet zákazníků, jejich geografické rozložení, charakter poptávky Více zákazníků, nepravidelná poptávka, velké regiony Integrace do dodavatelského řetězce, strategické aliance Ne Ano Integrace logistických činností, vytvoření centrálního logistického útvaru, decentralizace možná jen pro operativní úroveň Logistické činnosti lze realizovat jednotlivými útvary, decentralizace

Organizační podpora logistického řízení Faktory působící na zařazení logistiky do organizační struktury firmy Stupeň centralizace Kombinace centralizace a decentralizace Centralizace Decentralizace Logistické aktivity jsou realizovány oddělenými logistickými útvary bez vzájemné koordinace Centralizace veškerých rozhodovacích aktivit na strategické úrovni, vývoj logistických systémů, uzavírání aliancí centralizace, operativní řízení hmotných toků decentralizované Veškeré výkonné a řídící činnosti spojené s řízením hmotných toků centralizované v jednom útvaru Velmi omezené použití Geografický rozsah působení firmy Národní úroveň, omezený region, tuzemské výrobky Národní i mezinárodní úroveň, více specifických regionů, tuzemská i zahraniční produkce Mezinárodní úroveň, více specifických regionů Homogenní sortiment, stejné výrobky v různých provedeních, centralizovaná výroba, nižší úroveň služeb Charakter výrobního sortimentu Velmi heterogenní sortiment, mnoho výrobních jednotek, vzdálené segmenty trhu s odlišnými nároky na služby Širší sortiment, více výrobních jednotek s kooperací, trhy s dílčími specifiky

Organizační podpora logistického řízení Je třeba rozhodnout C) O tom jakou formu organizace zvolit – liniový, štábní útvar nebo kombinace obou, případně maticová organizace? Liniový útvar řadí logistiku mezi ostatní podnikové funkce. Pracovníci útvaru plní vymezené funkce a nesou odpovědnost za důsledky svých rozhodnutí Štábní útvar předurčuje logistiku do role poradenské, případně koordinační Liniově -štábní útvary vedou k situaci, kdy na úrovni vedení firmy působí štábní útvar, jehož úkolem je tvorba strategické koncepce, metodika řízení včetně koordinace logistických aktivit a liniové logistické výkonné útvary na nižších podnikových složkách Maticová organizace v níž může být logistika obslužnou, zabezpečovací funkcí, nebo funkcí hlavní

Organizační podpora logistického řízení Vývoj zařazení logistiky do organizační struktury firmy Vrcholové vedení Marketing, obchod Výroba Finance Průzkum trhu Plán výroby Plán finanční, plán nákladů Plán tržeb Plán zásobování Finanční řízení zásob Služby zákazníkům Nákup pro výrobu Reklama Výrobní činnost Controlling Propagace Sklad výrobních zásob Zákaznické úvěry Distribuce Pohledávky Distribuční sklady „KLASIKA“ Zpracování objednávek Nákup pro nevýrobní činnosti

Organizační podpora logistického řízení Vrcholové vedení Marketing, obchod Výroba Finance Průzkum trhu Plán výroby Plán finanční, plán nákladů Plán tržeb Výrobní činnost Finanční řízení zásob Reklama Materiálové hospodářství Propagace Controlling Distribuce Plán zásobování Zákaznické úvěry Distribuční sklady Nákup pro výrobu Pohledávky Nákup pro nevýrobní činnosti Sklad výrobních zásob Služby zákazníkům DVOUSTUPŇOVÁ ORGANIZACE Zpracování objednávek

Organizační podpora logistického řízení INTEGROVANÁ DISTRIBUCE Vrcholové vedení Finance Marketing, obchod Distribuce Výroba Distribuční sklady Plán výroby Plán finanční, plán nákladů Průzkum trhu Výrobní činnost Nákup pro nevýrobní činnosti Plán tržeb Materiálové hospodářství Finanční řízení zásob Reklama Propagace Plán zásobování Controlling Služby zákazníkům Nákup pro výrobu Zákaznické úvěry Pohledávky Zpracování objednávek Sklad výrobních zásob INTEGROVANÁ DISTRIBUCE

Organizační podpora logistického řízení Vrcholové vedení Marketing, obchod Průzkum trhu Plán tržeb Reklama Propagace Výroba Výrobní činnost Finance Plán finanční, plán nákladů Finanční řízení zásob Controlling Zákaznické úvěry Logistické plánování Objednávky, předpovědi Plán distribuce, výroby, zásobování, kapacit Logistické projekty Logistické operace Nákup výrobků a služeb Logistická podpora výroby Distribuce, služby zákazníkům Logistika Logistický controlling Průřezové činnosti Sklady surovin, výrobků polotovarů Operativní řízení výroby Manipulace, balení, doprava LOGISTICKÁ ORGANIZACE

Organizační podpora logistického řízení Ředitel závodu Řízení výroby Řízení procesů Řízení jakosti Řízení vztahů se zákazníkem Řízení trvalého zlepšování Řízení servisních služeb Systém řízení jakosti Podniková logistika Technologie Péče o zákazníka Organizace workschopů Controlling Příprava projektů Business plán firmy Plán výroby kapacit, nákupu Vstupní, výrobní, výstupní kontrola Audity Databáze výrobků Nápravná opatření Nové výrobky Rozpočty středisek Vyhodno-cování procesů Nákup, sklady surovin Laboratoř Rozbory Technické plánování Distribuce, sklady výrobků Personalistika Lokalizace Údržba Investice Výroba Informační technologie Logistické systémy-projekty, KANBAN, JIT

Organizační podpora logistického řízení Vrcholové vedení Výzkum Marketing Centrálnílogistika Prodej Divize 2 Divize 1 Výroba Finance Logistika Výroba Finance Logistika LINIOVĚ – ŠTÁBNÍ ORGANIZACE

Organizační podpora logistického řízení Vrcholové vedení Výzkum Nákup Výroba Prodej Marketing Finance Logistika MATICOVÁ ORGANIZACE

Organizační podpora logistického řízení Vrcholové vedení Výzkum Nákup Výroba Finance Logistika Marketing Prodej Divize A B C D .. MATICOVÁ ORGANIZACE