Vznik člověka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Historie Země.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Historický vývoj organismů
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Druhohory Mesozoikum.
III/2 XV A
Vznik a vývoj Země a života
1. Vznik a vývoj života Vznik Země – 4,6 miliard let
Stvoření světa, vznik člověka
PRAVĚK.
VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA NA ZEMI
ROZŠÍŘENÍ A VÝVOJ ŽIVOČICHŮ NA ZEMI
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis
Prehistorie světa Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_52_INOVACE_PŘ.9.27 –VÝVOJ ČLOVĚKA– pracovní list
Vývoj nejstarších lidských společenství
Periodizace dějin 6. ročník.
CZ.1.07/1.1.10/
BOHOVÉ OLYMPU dějepis.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prvohory VY_32_INOVACE_010 – 1.sada, Př Přírodopis Anotace
Teorie vzniku světa.
6. ročník Pravěk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Vznik Země a člověka Petr Machala.
Geologický vývoj České republiky
Třetihory Vladislava Zubrová.
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
DRUHOHORY ÉRA PLAZŮ ROZPAD PANGEY LAURASIE GONDWANA
Opakování – starší doba kamenná
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna druhohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: PaedDr. Dana Studničková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace Žáci si během prezentace opakují a upevňují znalosti tématického celku PRAVĚK. Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření září 2011 Ročník IV. Vzdělávací.
Čtvrtohory Éry Země vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Paleolit - největší, nejdelší a nejméně prozkoumané období Vznik a vývoj člověka, střídání dob ledových a meziledových Lidé byli ovlivněni dobami ledovými.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_08_15A_Charles Darwin Téma: Přírodopis pro.
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: VÝVOJ ZEMĚ ŽIVOTA A ČLOVĚKA
Pravěk.
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Mgr. Milan Šimek Dějepis
Riskuj Éry Země vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pravěk uč. 21.
Vznik a vývoj života na Zemi
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Vznik a vývoj života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Změř na mapě ČR přímé vzdálenosti:
Úvod do učiva dějepisu.
Úvod do období pravěku Vývoj člověka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
GEOLOGICKÉ ÉRY - PRVOHORY
TŘETIHORY – ÉRA SAVCŮ Před 65 – 1,8 milióny lety
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Transkript prezentace:

Vznik člověka

MÝTY A NÁBOŽENSTVÍ Bible Bůh stvořil svět za šest dní, v neděli si dal pauzu. Adama uplácal z hlíny „k obrazu svému“ a vdechl mu život. Adam však v báječném ráji trpěl depresí. Proto mu Bůh odoperoval žebro a vyčaroval z žebra Evu, aby se Adam měl čím potěšit. „Ze všeho si berte, co hrdlo ráčí, ale na Jabloň poznání nešmatat!“ přikázal jim Bůh (horší než v muzeu!). Jenže had přemluvil zvědavou ženskou: „Jen sssssi kousni, Evo. Bůh dělá chytrýho, ssssssám si baští jabka a vás si tu pěsssstuje, jak kytky v truhlíku.“ Jen si Eva kousla, zamrkala na Adama pomněnkovýma očima a když se k ničemu neměl, podala mu jabko. Je jasné, co bylo dál… Když to Bůh zjistil, vyhnal Adama a Evu z ráje (tohle si dělejte jinde, když myslíte, že jste dospělí!). „Tak jablek se vám zachtělo? Ha, žádný ráj! Makat budete, smrkat budete, budou vás bolet kyčle a až zestárnete, utratíte důchod za zubní protézu. Na nesmrtelnost zapomeňte!“ 

Řekové Bohové se na Olympu nudili, neměli si s čím hrát a tak pověřili šikovného titána Prométhea, ať vymyslí nějakou zábavu. Prométheus kutil, šrouboval, montoval a přinesl bohům člověka. Zeus se zasmál, fouknul a člověk ožil. Množil se, množil, Prométheus ho naučil řemesla a umění. „Pěkně se naparujou ty tvý dvounožci! Budou nám obětovat, ať vědí, kdo je tady bůh!“ pravil Zeus. Prométheus navedl lidi, ať obalí kosti tukem a maso ať schovají do kůže. Pak dal bohům vybrat, jakou oběť chtějí. Oheň prskal, tuk se škvařil a voněl až k Olympu. Zeus si vybral tuk a kosti. Když ale zjistil, že ho Prométheus podvedl, sebral lidem oheň. „Žerte si to syrový, nevděčníci!“ Jenže Prométheus miloval svoje lidičky. I připlížil se k olympskému věčnému ohni, ukradl ho a daroval lidem. „Tos přehnal, chmatáku!“ děl Zeus a přikázal kováři Hefaistovi, aby Prométhea přikoval na řetěz ke skále Kavkazu. Pak zavolal svého orla: „Játra jsou zdravá! Jen si dej, ptáčku líbeznej.“ Orel pak lítal na snídani každé ráno, sezob Prométheova játra a ledva játra dorostla, přiletěl si pro nášup. Tak to trvalo určitě nejmíň tisíc let (zatracená nesmrtelnost!), než přišel Hérakles a orla odstřelil. Prométheovi bohové odpustili zbytek trestu za dobré chování, ale na památku musel nosit prsten s kamenem z Kavkazu. A nám lidem poslal Zeus krásnou Pandoru s ještě krásnější skříňkou plnou nemocí, závisti, hladu a podobných pohrom.

Věda Charles Darwin: Evoluční teorie O původu druhů přírodním výběrem (1859) Ve škole ho to nebavilo. Lékařem se stát nechtěl. Z mrtvol se mu dělalo špatně. „Půjdeš na kněze!“ řekl tatínek. Darwin se přihlásil na loď Beagle, obeplul svět, navštívil Jižní Ameriku a Galapágy. Všude sbíral podivné tvory, kreslil. Došel k názoru, že zvířata nestvořil Bůh, ale že se vyvíjejí podle prostředí, kde žijí. Kdo se nepřizpůsobí, vyhyne! Největší skandál způsobilo Darwinovo tvrzení, že se člověk vyvinul z opice.

Evoluce STRAROHORY PRAHORY 4 mld. let vznik života PRVOHORY 550 mil. let DRUHOHORY 250 mil. let TŘETIHORY 65 mil. let ČTVRTOHORY 2 mil. let

Prvohory Éra trilobitů Moře ovládli hlavonožci, trilobiti, lilijice. Sem tam praryba nebo žralok. Na souši se objevují rostliny (přesličky a plavuně), první hmyz (ale pořádný!) a obojživelníci. Z těch megapřesliček a megavážek bude jednou uhlí.

Druhohory Éra veleještěrů Po průšvihu v kambriu, kdy Zemi zamořil sirovodík ze zahnívajících oceánů a skoro všecko vymřelo, ovládli souš dinosauři. Nad hlavou se občas mihnul ptakoještěr nebo archeopterix – dědeček ptáků. V norách se jako myšky krčili první savci. Čekali na ten správný meteorit, který pošle dinosaury do věčných lovišť.

Třetihory Evoluce velryb Éra savců A také ptáků a hmyzu. A našich dnešních rostlin, kvetoucích bylin, listnatých stromů a včel. Z mrňavých myšek se stávají koně, velryby a … opice.

Čtvrtohory Éra lidí A doba střídání ledových dob a teplých období. Šavlozubí tygři, strašliví jeskynní medvědi a do toho pračlověci s klacky. Poslední ledová doba skončila před cca 10.000 lety. Současnému období říkají geologové holocén.

VÝVOJ ČLOVĚKA No comment

Znaky člověka Vzpřímená chůze  dvojí esovité prohnutí páteře  kráčivá noha Chápavá ruka (palec proti prstům, špetka) Větší mozek Řeč (artikulovaná) Společenský život, kultura 500g 1500g ?

Vědy zkoumající pravěk Archeologie Zabývá se minulostí lidské kultury. Hledá pozůstatky lidí, jejich nástroje, šperky, nádobí, obydlí. Hroby, domy i poklady bývají ukryté pod zemí. Archeologové je musí vykopat, očistit, úlomky poskládat, změřit, zakreslit. Je důležité vědět, kde a co našli. Pak mohou vyprávět příběh lovce mamutů. Jsou horší než Sherlock Holmes. Paleontologie Zkoumá pozůstatky pravěkých zvířat a rostlin. Něco pro fanoušky dinosaurů! Geologie Zkoumá vývoj a utváření Země. Jak vznikly hory a oceány. Geologové také vědí, jak vzniká zemětřesení, vyznají se v minerálech a drahokamech. Mohou nám poradit, jak vypadala krajina, kde žili dinosauři nebo mamuti. Antropologie Zabývá se vším, co se týká člověka. Od tvaru lebky až po způsob vedení války nebo slavení vánoc. Antropolog by vám řekl, že od dob pravěkých lovců se toho moc nezměnilo. 

Otázky a úkoly na závěr Vyprávěj mýty o stvoření člověka. Kdo formuloval evoluční teorii? Jmenuj geologická období. Které druhy živočichů a rostlin se během nich objevily? Popiš znaky, jimiž se člověk liší od svých opičích předků. Jmenuj vědy zkoumající pravěk. Vysvětli, čím se jednotlivé tyto vědy zabývají. Uvažuj, co je to lidská KULTURA?