ICOLLE 2013 Profesní vzdělávání v ČR Petr BANNERT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Strategie CŽU ČR a její implementace
Problematika ověřování a uznávání podle zákona č.179/2006 Sb.
Rekvalifikace realizované Úřadem práce ČR a projekt UNIV 3
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
NÚV a jeho priority v oblasti celoživotního učení
Rozvoj a implementace Národní soustavy kvalifikací (NSK2) Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení IPn SETKÁNÍ ŘEDITELŮ STŘEDOČESKÉHO KRAJE
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Národní soustava kvalifikací v aktivitách Úřadu práce ČR.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Podpora dalšího vzdělávání v MSK Zpracovala: Ing. Petra Kaláčová Datum: 26. dubna 2012.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Další vzdělávání a Rekvalifikace v ČR
Problematika ověřování a uznávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Proměna škol v Centra celoživotního učení KRAJSKÁ KONFERENCE UNIV 2 KRAJE – LIBERECKÝ KRAJ 11. listopadu 2011.
Národní soustava kvalifikací a možnosti jejího využití Monika Pokorná MŠMT
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Informační systém pro akreditace Marie Kaňková, MŠMT
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Organizační struktura
Rozvoj dalšího vzdělávání jako jedna ze strategických priorit MŠMT Celostátní seminář, Celoživotní učení 12. května 2010 Kroměříž, Dům Kultury Kroměříž.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Podpora odborného školství v ČR Česko-německá konference k odbornému školství 25. září 2013 Litomyšl.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní učení Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje.
Aktuální vývoj v oblasti vzdělávání dospělých Konference k 10. výročí evropského programu Grundtvig 9. září 2010 Praha, Hotel President.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna Rekvalifikace a dílčí kvalifikace ; Monika Pokorná.
3. BLOK Aktuality v DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
UPLATNITELNOST A PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ INOVATIVNÍMI METODAMI Projekty Národního ústavu pro vzdělávání Jana Bydžovská KONFERENCE SOŠ TŘINECKÝCH.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
kulatý stůl 19. července 2011, C081, od hod
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Organizační struktura
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

ICOLLE 2013 Profesní vzdělávání v ČR Petr BANNERT Křtiny 17. září 2013

Střední vzdělávání

Vývoj struktury žáků ve středních školách

Vývoj podílu nezaměstnaných čerstvých absolventů středních a vyšších odborných škol podle skupin oborů vzdělání (2007-2011)

Hlavní problémy v oblasti odborného vzdělávání na středních školách Nedostatečný počet absolventů technických, učňovských a přírodovědných oborů Klesající kvalita a připravenost absolventů na výkon jejich profese

Důvody nedostatku absolventů technických oborů vzdělání Demografický vývoj Oborová struktura středních škol neodpovídá požadavkům trhu práce (od 90. let stoupal podíl oborů v oblasti služeb na úkor technických oborů) 20 až 40 % absolventů technických oborů vzdělání odchází pracovat do zcela jiného oboru, než pro který se vzdělávalo

Struktura nezaměstnaných absolventů

Počty žáků v technických a přírodovědných oborech => porovnání se zahraničím

Postoj Evropské unie k oblasti vzdělávání a odborné přípravy Rada Evropské unie přijala na svém zasedání v únoru t.r. v Bruselu tyto závěry: Vzdělávání musí být cíleně zaměřováno na rozvoj důležitých přenositelných dovedností Odborné vzdělávání musí být modernizováno Je důležité zajistit vysokou kvalitu v odborném vzdělávání: ve spolupráci se sociálními partnery v souladu národními a regionálními strategiemi

Podpora odborného vzdělávání Současnost: IPn POSPOLU IPo Rozvoj tech. a přírodovědného vzdělávání na SŠ NOPOV – Nová opatření na podporu odborného vzdělávání, tzv. „Akční plán odborného vzdělávání 2013“ (leden 2013) Budoucnost: Strategie 2020 DZ 2016 - 2020 OPVVV (2014 – 2020)

Vyšší odborné vzdělávání

Postoj Evropské unie k oblasti vzdělávání a odborné přípravy uznání dosaženého vzdělání absolventa/studenta VOŠ je v kompetenci VŠ – nutné vytvoření jasných pravidel pro uznávání výsledků předchozího vzdělávání (včetně VOŠ) včetně využití úpravy pravidel financování. posilování transparentnosti dosaženého vzdělání prostřednictvím kreditů ECTS příp. popisu vzdělávacích programů prostřednictvím výstupů z učení. Strategie MŠMT 2020: posilování stability VOŠ zlepšování interakce mezi existujícími částmi systému dílčí úpravy směřující k lepší integraci tohoto sektoru do vzdělávací soustavy posilování profesně orientovaného terciárního vzdělávání

Další vzdělávání

Současnost v ČR Snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: hrozba uzavírání některých oborů, slučování škol Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech Stále nízké zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky informována ani motivována k DV

Participace na DV v letech 2007 a 2011 (AES) AES – Adult Education Survey

Strategie CŽU – strategické směry v oblasti DV Stimulovat poptávku po DV Nastavit systém uznávání různých vzdělávacích cest k získání kvalifikace Sladit nabídku vzdělávání s potřebami trhu práce Rozšířit nabídku DV a zajistit jeho dostupnost Zvýšit úroveň podnikového vzdělávání Zvýšit kvalitu dalšího vzdělávání Rozvíjet oblast poradenství Strategie celoživotního učení.

Přehled systémových projektů DV v rámci OP VK Běžící projekty NSK 2 - Rozvoj a implementace Národní soustavy kvalifikací UNIV 3 - Podpora procesů uznávání Právě skončené projekty KONCEPT - Koncepce dalšího vzdělávání UNIV 2 KRAJE - Proměna středních škol v centra celoživotního učení Univ 3 - 450 mil. (1.2.12 - 31.7.14) - Projekt UNIV 3 podporuje nabídku DV, zejména rekvalifikací a proces uznávání výsledků předchozího učení tvorbou programů DV podle standardů NSK, ověřováním procesů uznávání podle zákona č. 179/2006 Sb a modernizací procesu akreditací rekvalifikací. NSK 2 – 600 mil. (5.5.2009 – 31.6.2015) – Rozvoj a implementace NSK. Hlavním cílem projektu je doplnit kvalifikační soustavu o kvalifikace v závislosti na poptávce trhu práce. Součástí projektu je nejen vybudování soustavy kvalifikačních a hodnotících standardů, ale i vytvoření podpůrných nástrojů pro široké využití celé NSK. Koncept – 70 mil. (1.7.2009 – 31.6.2013) Projekt navrhl systémové mechanismy pro oblast dalšího vzdělávání, které umožní zkvalitnění systému DV. Týká se např. zajištění kvality DV, podpory DV, informačního a poradenského systému, sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce, stimulace poptávky po dalším vzdělávání nebo podpory zvyšování úrovně vzdělávání zaměstnanců malých a středních podniků. Výstupy by měly být implementovány za pomoci připravovaných OP VVV (částečně, pouze propojení PV a DV) a především OP Z (MPSV). UNIV 2 Kraje – 300 mil. (1.8.2009 – 31.8.2013) Projekt pracoval s 325 školami ve 13. krajích ČR – mimo Prahy - (průměrně s 25 školami v kraji) a měl za cíl vytvořit z každé zapojené školy centrum celoživotního učení, které bude poskytovat i vzdělávací služby dospělým. Proškolením pedagogických pracovníků pro práci s dospělými a tvorbou vzdělávacích programů pro oblast DV.

NSK 2 - Rozvoj a implementace Národní soustavy kvalifikací Doba realizace - 5.5.2009 – 31.6.2015. NSK je veřejně přístupný registr všech kvalifikací uznávaných na území České republiky. NSK definuje požadavky na  odborné způsobilosti jednotlivých kvalifikací bez ohledu na způsob jejich získání. Hlavním cílem projektu NSK 2 je doplnit kvalifikační soustavu o kvalifikace v závislosti na poptávce trhu práce. Součástí projektu je vybudování soustavy kvalifikačních a hodnotících standardů, ale i vytvoření podpůrných nástrojů pro široké využití celé NSK. NSK představuje základní systémový rámec pro oblast dalšího vzdělávání a pro oblast uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení. NSK je veřejně přístupný registr všech kvalifikací uznávaných na území České republiky. Národní soustava kvalifikací popisuje, co je potřeba umět pro výkon povolání anebo jejich části, tj. dílčí  pracovní činnosti. Je to státem garantovaný  celorepublikový systém budovaný na reálných požadavcích na výkon činností v  rámci jednotlivých povolání a pracovních pozic. NSK definuje požadavky na  odborné způsobilosti jednotlivých kvalifikací bez ohledu na způsob jejich  získání. Tvoří spojující systémový rámec pro počáteční a další vzdělávání a  zároveň umožňuje srovnání našich národních kvalifikací s kvalifikacemi  stanovenými a popsanými v jiných evropských státech. Standardy NSK jsou tvořeny v rámci IPn NSK2 v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Velká část aktivně činného obyvatelstva nepracuje v oboru, který vystudovali. Přesto jsou v mnoha případech profesionály s mnohaletou praxí v jiném oboru, ale nemají na to formální doklad o vzdělání. To zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání a Národní soustava kvalifikací umožňují. Jednotlivé profesní kvalifikace jsou do Národní soustavy kvalifikací odvozovány z reálných potřeb trhu práce. Standardy aktuálně připravuje 29 sektorových rad.

Národní soustava kvalifikací - NSK Aktuální data NSK (červenec 2013) Počet profesních kvalifikací v gesci - 447 Počet autorizovaných osob - 676 Počet autorizací PK - 2904 Počet realizovaných zkoušek- 71816 cca 1,33% ekonomicky aktivní populace ČR již absolvovalo zkoušku PK Celkově má být v NSK (do 2015) vytvořeno cca 1100 profesních kvalifikací (dále jen PK). V současné době se implementuje Informačního systému pro kvalifikace a autorizace (ISKA) – již je funkční klient pro autorizující orgány, ve zkušebním provozu je již též klient pro autorizované osoby ISKA bude po svém spuštění hlavní komunikační platformou pro vzájemnou komunikaci mezi autorizujícími orgány a autorizovanými osobami, bude zajišťovat evidenci a zveřejňování informací o jednotlivých procesech, archivovat povinně evidované údaje a umožňovat komunikaci mezi subjekty, včetně podpory řízení procesů a kontroly. Dále bude zajišťovat služby a informační podporu pro autorizované osoby na celém území ČR. Oborové skupiny - cílem je posuzovat celkovou strukturu kvalifikací (a jejich sestav jako "předobrazů" oborů vzdělání) a identifikovat mezery a nevyváženosti v této struktuře. Výhled NSK Do konce projektu bude ještě vytvořeno cca 600 PK Implementace Informačního systému pro kvalifikace a autorizace (ISKA) Zapojení oborových skupin do tvorby NSK www.narodni-kvalifikace.cz

UNIV 2 Kraje Proměna SŠ a VOŠ v centra celoživotního učení (školy jako centra CŽU poskytující počáteční i další vzdělávání) 325 zapojených škol 2 911 připravených lektorů DV 979 připravených programů DV 505 ověřených programů DV podle NSK 13 vytvořených sítí škol

KONCEPT - Koncepce dalšího vzdělávání Komplexní koncepční studie „ Systémový rozvoj dalšího vzdělávání“. Slaďování vzdělávací nabídky s trhem práce. Kvalita DV - Návrh systému ratingu vzdělávacích institucí. Monitoring DV (webové stránky www.dvmonitor.cz poskytující aktuální informace o stavu a vývoji DV). Publikace „Kuchařka marketingu“, e-learningový program „Kuchařským mistrem v marketingu pro vzdělávací instituce“ Podpora vzdělávání zaměstnanců malých a středních podniků.

Akreditace rekvalifikačních programů Provazování rekvalifikací s profesními kvalifikacemi v NSK (na základě § 3 vyhl. č. 176/2009 Sb.) V letošním roce bylo zatím přijato 1250 žádostí o akreditaci pro pracovní činnosti, z čehož více jak 50% směřuje k profesním kvalifikacím Zkontrolováno 80 vzdělávacích zařízení (300 rekvalifikačních programů) Právě probíhá Šetření akreditovaných a neakreditovaných vzdělávacích programů za rok 2012 V rámci projektu UNIV 3 se připravuje elektronický systém pro podávání žádostí, který by měl být spuštěn v roce 2015 Plánuje se modularizace rekvalifikací Školy mohou v rámci oboru vzdělání nebo akreditovaného studijního programu realizovat rekvalifikace bez akreditace MŠMT k pořádání rekvalifikačních programů (na základě § 108, odst. 2, písm. c) zák. č. 435/2004 Sb.) Akreditace pro rekvalifikační programy jsou udělovány na základě § 108 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 176/2009 Sb., kterou se stanoví náležitosti žádosti o akreditaci vzdělávacího programu, organizace vzdělávání v rekvalifikačním zařízení a způsob jeho ukončení. V § 3 vyhlášky je uvedeno, že „je-li závěrečná zkouška stanovena jiným právním předpisem nebo připravuje-li vzdělávání účastníka k získání kvalifikace podle jiného právního předpisu (např. zák. č. 179/2006 Sb.), koná se závěrečná zkouška podle ustanovení tohoto právního předpisu.“ V letošním roce bylo přijato ve správním řízení 1250 žádostí pro pracovní činnosti, z čehož více než 800 jich bylo vyřízeno jako udělené akreditace k pořádání rekvalifikačních programů. Šetření akreditovaných a neakreditovaných vzdělávacích programů za rok 2012 je zpracováno se spolupráci s NÚVem. Cílem šetření je zmapovat situaci a potřeby na trhu práce v oblasti vzdělávání, jak u akreditovaných vzdělávacích zařízení, tak u těch, kteří pořádání kurzy bez akreditace MŠMT, včetně škol. V rámci elektronického systému pro rekvalifikace jsou chystány změny v podávání žádostí, vyřizování, posuzování členy komise i vzájemné provázanosti s dalším registry (např. Živnostenský rejstřík, Obchodní rejstřík), včetně vzájemné propojenosti s Databází udělených akreditací MŠMT. Školy mohou v rámci oboru vzdělání nebo akreditovaného studijního programu realizovat rekvalifikace bez akreditace MŠMT k pořádání rekvalifikačních programů (na základě § 108, odst. 2, písm. c) zák. č. 435/2004 Sb.). Pokud chtějí realizovat rekvalifikace mimo obor/studijní program, je potřeba, aby si podaly standardní žádost o akreditaci se všemi náležitostmi.

Děkuji Vám za pozornost   Petr BANNERT pověřen zastupováním ředitele odboru vzdělávání vedoucí oddělení středního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7 118 12 Praha 1 tel.: +420 234 812 143 e-mail: Petr.Bannert@msmt.cz www: http://www.msmt.cz