Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ288 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
I. Osvícenský absolutismus
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín POLITICKÁ MAPA EVROPY 1.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ291 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_445.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství.
rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku
Parlamentarismus vs. absolutismus
Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Registrační číslo projektu:
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ297 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ318 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ319 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Voltaire, J. J. Rousseau Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
2. Literární tvorba v období osvícenství
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ299 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ285 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Registrační číslo projektu:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ314 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ281 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ317 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Osvícenství - Francie Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Osvícenství v literatuře
Filozofie osvícenství v Německu
OSVÍCENSTVÍ.
K novověké filosofii 16.–17. století
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filozofie osvícenství ve Francii
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Osvícenství.
Transkript prezentace:

Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ288 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník Datum vytvoření:23. února 2013 Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Tematická oblast:Novověk - osvícenství Předmět:Dějepis Způsob využití:Formou prezentace seznámit studenty s myšlenkami a významnými představiteli osvícenského hnutí. Klíčová slova:osvícenství; John Locke; Charles Louis de Secondat Montesquieu; encyklopedisté; Voltaire; Jean Jacques Rousseau; osvícenský absolutismus Druh učebního materiálu:Prezentace

Myšlenkové hnutí 18. století Stoupenci tohoto hnutí byli přesvědčeni, že světlo rozumového poznání a uvažování zaplaší tmu pověr, předsudků a nevědomosti.

Odmítá baroko a jeho náboženskost Objevují se pojmy jako občanská svoboda, demokracie, lidská práva Staví na racionalismu, logice a humanismu

Osvícenství ovlivněno Boj amerických kolonií za nezávislost Věda 17. století RenesancíAntikou Velkou Francouzskou revoluci ovlivnilo

Věda 17. století René Descartes Francouzský filosof, matematik a fyzik. Jeho Cogito ergo sum – myslím, tedy jsem se stalo základem racionalismu content/media//descarte.jpg

Galileo Galilei Francis Bacon Isaac Newton Anglický fyzik, matematik, astronom a teolog. Bývá často považován za jednu z nejvlivnějších osob v dějinách lidstva. Newtonovo pojetí světa, přesto že byl hluboce věřící, se stalo základem racionalismu a osvícenství mmqDM/TWMsG8ypPfI/AAAAAAAAAA0/SZollJSF- qU/s320/Galileo-Galilei.jpg ommons/thumb/3/39/GodfreyKneller- IsaacNewton-1689.jpg/225px- GodfreyKneller-IsaacNewton-1689.jpg mons/thumb/1/11/Francis_Bacon,_Viscoun t_St_Alban_from_NPG_(2).jpg/220px- Francis_Bacon,_Viscount_St_Alban_from_NP G_(2).jpg

John Locke Anglický filosof, který první vyslovil myšlenku, že veškerá veřejná moc pochází z lidu, nikoli od Boha. Stal se vzorem osvícenců kipedia/commons/thumb/b/b8 /John_Locke.jpg/220px- John_Locke.jpg

Charles Louis de Secondat Montesquieu /šarl lui de sekonda monteskje/ Inspiroval se Johnem Lockem v názoru, že ve státě by neměl být absolutní panovník s veškerou mocí, ale jeho moc má být rozdělena na dvě navzájem oddělené: výkonnou moc a zákonodárnou moc. K těmto dvěma přidává Montesquieu třetí: moc soudní Občanská společnost mons/thumb/f/fc/Montesquieu_1.png/22 0px-Montesquieu_1.png

Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel – vyšla ve Francii v letech 1751 – Jejím cílem bylo shrnout veškeré lidské poznání. Ústřední myšlenkou bylo, že vědění přispívá ke štěstí lidí a že lidstvo a jeho poznání světa se neustále vyvíjí a směřuje k naplnění osvícenského ideálu lidských práv ny/obr/encyclopedie.jpg

Denis Diderot /deny dyderó/

Osvícenský francouzský básník, spisovatel a filosof. Ve své době získal díky svým knihám velký ohlas. Vyjádřil názor, že základním zákonem všech národů je svoboda

Nesouhlasím s vámi, co říkáte, ale navždy budu bránit, abyste to říkat mohl. Nekonečná malost bývá provázena nekonečně velkou pýchou. Ze všech náboženství, křesťanství by mělo být nejvíce nabádat k toleranci, ačkoli dosud bylo nejvíce netolerantní.

JEAN – JACQUES ROUSSEAU /žán- žak rusó/ Nejvlivnější myslitel epochy francouzského osvícenství a jeho dílo Společenská smlouva a pedagogický román Emil čili O výchově působí na politickou filosofii a společenskou ideologii dodnes. b/b/b7/Jean- Jacques_Rousseau_(painted_portrait).jpg/225px-Jean- Jacques_Rousseau_(painted_portrait).jpg

Ve středověku se panovníci považovali za služebníky Boží - v novověku se stali služebníky státu. Zabezpečení chodu státních institucí postupně přebírala z rukou církve právě školená byrokracie

Kateřina II. /1729 – 1796/ ruská carevna Fridrich II. /1712 – 1786/ pruský král Josef II. /1741 – 1790/ císař Svaté říše římské Byli služebníky státu. Mezi nejdůležitější vladařské povinnosti patřila především starost o zlepšení hmotných podmínek života poddaných II_.jpg zajimavosti-pandur-trenck-02.jpg mons/thumb/a/aa/Joseph_II.jpg/200px- Joseph_II.jpg

Ve druhé polovině 18. století byly ve střední a severní Evropy položeny základy národních kultur Romány, dramata i básně se už většinou píší v národním jazyku, protože byly určeny pro početnější měšťanskou společnost. /Dánsko, Polsko, Rusko, Nizozemí a v německy mluvících zemích střední Evropy/

Německá jazyková oblast „ epocha klasického Výmaru“ Johann Wolfgang Goethe /1749 – 1832/ „ Utrpení mladého Werthera“ /1774/ – první evropský bestseller „Faust“ – vrcholné dílo a zároveň jedno z největších děl světové literatury ons/thumb/0/0e/Goethe_(Stieler_1828).jpg/ 250px-Goethe_(Stieler_1828).jpg

Friedrich Schiller Německý romantický básník a překladatel. Přátelil se s Goethem. V roce 1799 přichází do Výmaru. Óda na radost –báseň oslavující přátelství mezi lidmi. Zhudebněna byla Ludwigem van Beethovenem. mons/9/90/Friedrich_schiller.jpg

Immanuel Kant Jedna z největších osobností evropské filosofie. Nejznámější je kniha Kritika praktického rozumu. 2/immanuel-kant.jpg