Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kvalita v dalším vzdělávání Hodnocení kvality dalšího vzdělávání v rámci sítě místních center celoživotního vzdělávání.
Advertisements

Strategie CŽU ČR a její implementace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
ECVET v Programu celoživotního učení
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2d Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Rekvalifikace realizované Úřadem práce ČR a projekt UNIV 3
Vstup absolventů středních škol na trh práce
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem - Aplikovaný výzkum prof. Jiřina Jílková Biomedicínský výzkum Ústí nad Labem, 23. května
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Návrh systému spolupráce při zjišťování, předávání a sdílení informací pro monitoring DV Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
NÚV a jeho priority v oblasti celoživotního učení
Systémový přístup k předvídání kvalifikačních potřeb Ing. Věra Czesaná, CSc. Národní observatoř zaměstnanosti.
Zdroje dat pro monitoring dalšího vzdělávání a identifikace informačních mezer Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Monitoring dalšího vzdělávání
Mezinárodní výzkum dospělých Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PIAAC v České republice a jejich implikace pro veřejné politiky Konference,
Cesta k modernímu vzdělávání
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
Návrh souboru indikátorů pro komplexní monitoring dalšího vzdělávání Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Prostory.
VYSOKÉ ŠKOLY v datech Ústavu pro informace ve vzdělávání.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Organizační struktura
Rozvoj dalšího vzdělávání jako jedna ze strategických priorit MŠMT Celostátní seminář, Celoživotní učení 12. května 2010 Kroměříž, Dům Kultury Kroměříž.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Dosavadní zkušenosti s obdobnými.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Celoživotní vzdělávání
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Bohemia EU Planners, s.r.o. PhDr. Vendulka Raymová
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
NSK – vazby na evropské procesy
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
RNDr. Vladimír Krajčík Ph.D.
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Organizační struktura
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
SEMINÁŘ pro poskytovatele v rámci projektu: „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato akce je financována z Evropského.
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Celostátní seminář Celoživotní učení – Kroměříž 2011 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

„Informace jsou zdrojem učení. Ale pokud nejsou organizovány, zpracovávány a nejsou k dispozici správným lidem ve formě umožňující rozhodování, jsou zátěží a ne přínosem.“ William Pollard „Informace jsou zdrojem učení. Ale pokud nejsou organizovány, zpracovávány a nejsou k dispozici správným lidem ve formě umožňující rozhodování, jsou zátěží a ne přínosem.“ William Pollard

Účast dospělých na dalším vzdělávání v posledních 4 týdnech (2009) Zdroj: Eurostat: LFS

Účast dospělých na dalším vzdělávání v posledních 4 týdnech (2009) Zdroj: ČSÚ, VŠPS – vlastní výpočty

Podíl vzdělávajících podniků Zdroj: Eurostat: CVTS

Podíl nákladů na školení zaměstnanců na úplných nákladech práce (2008) Zdroj: Eurostat: Labour Cost Survey

Silné stránky + Existence kvalitních jednotlivých datových zdrojů i analytických publikací + Relativně dobré pokrytí informací o účasti v dalším vzdělávání + Vytvoření a ověření některých nosných indikátorů v rámci jednotlivých projektů + Existence institucí s výzkumnou i analytickou kapacitou a zkušenostmi + Zapojení ve většině mezinárodních šetření o dalším vzdělávání + Uzákonění matriky studentů na všech vzdělávacích stupních Silné stránky + Existence kvalitních jednotlivých datových zdrojů i analytických publikací + Relativně dobré pokrytí informací o účasti v dalším vzdělávání + Vytvoření a ověření některých nosných indikátorů v rámci jednotlivých projektů + Existence institucí s výzkumnou i analytickou kapacitou a zkušenostmi + Zapojení ve většině mezinárodních šetření o dalším vzdělávání + Uzákonění matriky studentů na všech vzdělávacích stupních

Slabé stránky – Roztříštěnost informačních zdrojů z obsahového i institucionálního hlediska – Neexistuje souhrnná platforma publikace dat o dalším vzdělávání – Informace jsou publikovány pouze jako výsledky jednotlivých šetření, neexistuje systém indikátorů – Malé pokrytí některých oblastí (zejména monitoring nabídky, financování dalšího vzdělávání, výsledků DV) – Řada šetření teprve v prvních kolech nebo ad-hoc formou, což omezuje sledování časových řad – Monitoring dalšího vzdělávání nebývá hlavním cílem projektů – často se jedná jen o doplňující, orientační či podkladová šetření, čemuž odpovídá jejich metodologická kvalita a rozsah Slabé stránky – Roztříštěnost informačních zdrojů z obsahového i institucionálního hlediska – Neexistuje souhrnná platforma publikace dat o dalším vzdělávání – Informace jsou publikovány pouze jako výsledky jednotlivých šetření, neexistuje systém indikátorů – Malé pokrytí některých oblastí (zejména monitoring nabídky, financování dalšího vzdělávání, výsledků DV) – Řada šetření teprve v prvních kolech nebo ad-hoc formou, což omezuje sledování časových řad – Monitoring dalšího vzdělávání nebývá hlavním cílem projektů – často se jedná jen o doplňující, orientační či podkladová šetření, čemuž odpovídá jejich metodologická kvalita a rozsah

CVTS – podnikové vzdělávání (5 let) AES – další vzdělávání dospělých (5 let) VŠPS – účast dospělých na DV (4x ročně) Ad-hoc šetření

Matrika studentů a školská matrika (databáze ÚIV) Sběr dat o akreditovaných a neakreditovaných kurzech DV (ÚIV) Podnikové výkazy (náklady práce, inovace, informační technologie) Databáze nabídky vzdělávacích kurzů (EduCity, EU-Dat, EDUmenu) Informační systém služeb zaměstnanosti (rekvalifikace) ISKA – informační systém pro kvalifikace a autorizace PIAAC – vazba mezi dalším vzděláváním a kompetencemi Živnostenský rejstřík

Školy: Legislativa vztahující se k DV (84 %) Mezery v dovednostech (70 %) Zaměření rekvalifikací (70 %) Nabídka formálního vzdělávání (68 %) Nabídka neformálního vzdělávání (62 %) Obsah podnikového vzdělávání (62 %) Školy: Legislativa vztahující se k DV (84 %) Mezery v dovednostech (70 %) Zaměření rekvalifikací (70 %) Nabídka formálního vzdělávání (68 %) Nabídka neformálního vzdělávání (62 %) Obsah podnikového vzdělávání (62 %) Soukromí vzdělavatelé: Nabídka neformálního vzdělání (9 ze 17) Zaměření rekvalifikací (8 ze 17) Výdaje podniků na další vzdělávání (8 ze 17) Účast populace na různých formách DV (7 ze 17) Legislativa vztahující se k DV (7 ze 17) Soukromí vzdělavatelé: Nabídka neformálního vzdělání (9 ze 17) Zaměření rekvalifikací (8 ze 17) Výdaje podniků na další vzdělávání (8 ze 17) Účast populace na různých formách DV (7 ze 17) Legislativa vztahující se k DV (7 ze 17)

Mezinárodní srovnání Regionální srovnání Vývoj v čase

Kontext Vstupy Procesy Výstupy

IndikátoryOblastiPilíře 1. Kontext 2. Vstupy 3. Procesy 4. Výstupy Oblast 1.1 Oblast 1.2 Oblast Oblast 4.1 Oblast 4.2 … … Oblast 2.1 Oblast 2.2 … Oblast 3.1 Indikátor … … … … … … … … … … … …

Kontext Vzdělanostní úroveň obyvatelstva Mzdová diferenciace podle vzdělání Legislativní a institucionální podpora DV Ekonomická aktivita, zaměstnanost a nezaměstnanost Kompetence dospělé populace a mezery v dovednostech Inovativnost Kontext Vzdělanostní úroveň obyvatelstva Mzdová diferenciace podle vzdělání Legislativní a institucionální podpora DV Ekonomická aktivita, zaměstnanost a nezaměstnanost Kompetence dospělé populace a mezery v dovednostech Inovativnost Vstupy Výdaje jednotlivců na další vzdělávání Výdaje podniků na další vzdělávání Státní subvence dalšího vzdělávání Pedagogičtí pracovníci a lektoři dalšího vzdělávání Poskytovatelé dalšího vzdělávání Kapacity pro uznávání výsledků dalšího vzdělávání Vstupy Výdaje jednotlivců na další vzdělávání Výdaje podniků na další vzdělávání Státní subvence dalšího vzdělávání Pedagogičtí pracovníci a lektoři dalšího vzdělávání Poskytovatelé dalšího vzdělávání Kapacity pro uznávání výsledků dalšího vzdělávání Procesy Nabídka formálního DV Nabídka neformálního DV Vzdělávací politika podniků Kvalita DV Bariéry účasti na DV Procesy Nabídka formálního DV Nabídka neformálního DV Vzdělávací politika podniků Kvalita DV Bariéry účasti na DV Výstupy Účast jednotlivců na formálním vzdělávání Účast jednotlivců na neformálním vzdělávání za 12 měsíců Získané úplné a dílčí kvalifikace Účast na podnikovém vzdělávání Výstupy Účast jednotlivců na formálním vzdělávání Účast jednotlivců na neformálním vzdělávání za 12 měsíců Získané úplné a dílčí kvalifikace Účast na podnikovém vzdělávání

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Děkuji vám za pozornost. Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Celostátní seminář Celoživotní učení – Kroměříž 2011 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.