Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Zdravotní nauka.1.06 Vytvořeno: 10. 06. 2013 Ověřeno: 19. 06. 2013 Třída: SČ 1
VÝVOJ ČLOVĚKA – teorie vzniku člověka Vzdělávací oblast: Název vzdělávací oblasti Předmět: Zdravotní nauka Ročník: 1. Autor: Mgr. Ivana Košková Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: dataprojektor, notebook Klíčová slova: antropogeneze, hominizace, sapientace, antropologie, Anotace: Materiál je určen pro studenty oboru Sociální činnost, první ročník. Seznamuje s studenty s názory na vývoj člověka a vědci, kteří se touto otázkou zabývali.
Vývoj člověka – antropogeneze otázka původu člověka fascinovala lidstvo od pradávna každá z kultur si vznik člověka vysvětlovala jinak, většinou šlo o různé, více či méně fantastické teorie nejstarší představy o původu člověka vycházely z „přírodovědeckého pohledů“ - odvozují původ člověka od různých zvířat – bobrů, hyen, želv, žraloků, opic později dochází k rozšíření názorů, kde, většinou primární roli hrál Bůh křesťanství postupně ovládá evropský kontinent a nemělo zájem na vědeckém řešení otázky původu člověka
první vědecké řešení otázky původu člověka se začaly objevovat v 17 první vědecké řešení otázky původu člověka se začaly objevovat v 17. – 18.stol., předpokladem bylo utřídění všech známých živočichů a rostlin do správného systému ( k tomu došlo koncem 17.stol ) Carl Linné (1707-1778) – vytvořil první vědecký systém a zařadil člověka a opice a poloopice do společného řádu primátů, byl přesvědčen, že jednotlivé druhy jsou neměnné, stvořené bohem
K. Linné
Jean- Baptiste Lamarck ( 1744 – 1829 ) – v práci „Zoologická filosofie“ napsal, že vnější prostředí má vliv na živé organismy, že ovlivňuje a vyvolává změny, které jsou dědičné a vedou ke vzniku nových organismů Charles Darwin ( 1809 – 1882 ) – považuje se za tvůrce vývojové teorie – jejím základem je myšlenka, o proměnlivosti druhů v přírodě, napsal práci „O původu druhů“ a „Původ člověka a pohlavní výběr“ – na řadě příkladů ukázal příbuznost člověka a ostatních živočišných druhů
J J.B.LAMARCK Charles DARWIN
Antropogeneze (vývoj člověka) začal na začátku třetihor s vývojem primátů a vrcholí ve čtvrtohorách je spojen s procesy hominizace – polidštění, vyznačuje se vývojovými, kvantitativními změnami, především na kostře (morfologické změny, které odlišují člověka od opic – změna tvaru hrudníku a pletence ramenního, který umožňuje rotaci paže, rozšíření zubního oblouku, napřimování postavy, zdokonalení horní končetiny – prsty,dlaň, změny dolní končetiny, ústup ochlupení, zmenšování obličejové části, nadočnicových oblouků a bradového výběžku a zvětšování mozkovny)
ANTROPOLOGIE – věda o vývoji člověka sapientace – zmoudření – proces vyznačující se vývojem mozku, zvětšením plochy šedé kůry mozkové, díky tomu dochází k rozvoji schopnosti využívat nástroje, pracovat s abstraktními pojmy, k řeči, vytvořit společnost s vnitřní dělbou práce a složitými mezilidskými vztahy ANTROPOLOGIE – věda o vývoji člověka
Taxonomie – homo sapiens Kmen: Strunatci Podkmen: Obratlovci Nadtřída: Čelistnantci třída: Savci Řád: Primáti Podřád: Vyšší primáti Rod: Člověk Druh: Člověk rozumný a moudrý
Opakování Vysvětlete pojem antropogeneze a antropologie. V kterém století se začaly řešit otázky antropogeneze vědecky? Uveďte tři jména vědců, kteří se zabývají vývojem člověka a uveďte jejich přínos. Vysvětlete pojem hominizace. Vysvětlete pojem sapientace.
Správné odpovědi Vysvětlete pojem antropogeneze – vývoj člověka, antropologie – věda o vývoji člověka V kterém století se začaly řešit otázky antropogeneze vědecky – 17 – 18 stol Uveďte tři jména vědců, kteří se zabývají vývojem člověka a uveďte jejich přínos - Carl Linné – vytvořil první vědecký systém a zařadil člověka a opice a poloopice do společného řádu primátů, Jean- Baptiste Lamarck – napsal, že vnější prostředí ovlivňuje a vyvolává změny, které jsou dědičné a vedou ke vzniku nových organismů Charles Darwin – považuje se za tvůrce vývojové teorie
Vysvětlete pojem hominizace – polidštění, vyznačuje se vývojovými, kvantitativními změnami Vysvětlete pojem sapientace - zmoudření – proces vyznačující se vývojem mozku
Děkuji za pozornost Mgr.Ivana Košková
Použité zdroje DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, 1995. 429 s. ISBN 80-901667-0-9. JELÍNEK, J. , ZICHÁČEK, V. Biologie - pro střední školy gymnaziálního typu. Olomouc: FIN PUBLISHING, 1996. 409 s. ISBN 80-86002-01-2. NOVÁKOVÁ, I. Zdravotní nauka 1. díl. Praha: Grada Publishing, 2011. 187 s. ISBN 978-80-247-3708-9. NOVOTNÝ, I. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: FORTUNA, 1995. 136 s. ISBN 80-7168-234-9. Carl Linné. Wikipedia [online]. [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Carl_Linn%C3%A9&oldid=10502366 Charles Darwin. Wikipedia [online]. [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Charles_Darwin&oldid=10515880 Jean-Baptiste Lamarck. Wikipedia [online]. [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Jean-Baptiste_Lamarck&oldid=10474799 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.