Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidské rasy Obr.1. Lidské rasy Obr.1 Na Zemi dnes žije již přes 7 mld. lidí. Podle barvy pleti a některých dalších dědičných vlastností rozlišujeme.
Advertisements

Číslo v digitálním archivu školy
ZKOUMÁNÍ PŘÍRODY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
PC – další počítače notebook mobilní telefon kapesní počítač superpočítač.
Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Teorie o vzniku života na Zemi
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. ročník
Louka x pole 7. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
Složení zemské kůry - mineralogie
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV12.11 Téma: Přírodní podmínky ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
„ČERNÝ KONTINENT“ Obr. 1,2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5 Obr. 6.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV13.16 Téma: Zeměpis světadílů -
KLASICISMUS Mgr. Eliška Handšuhová ZŠ Oblačná Liberec
Světelné jevy Zrcadla kulová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV13.17 Téma: Zeměpis světadílů -
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
ÚZEMNÍ A HISTORICKÝ VÝVOJ ČESKÉHO STÁTU A ČESKÉ REPUBLIKY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, obyvatelstvo,
Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Mikroskopování Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Registrační číslo projektu:
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
Číslo v digitálním archivu školy
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Registrační číslo projektu:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
60.1 Základy mikroskopování
Měření objemu Pč 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Geologické děje , vyvřelé horniny přírodopis 9. třída
ZEMĚTŘESENÍ A SOPEČNÁ ČINNOST
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Přírodopis 6.třída úvodní hodina
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Povrch těla obratlovců přírodopis 8.třída
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Geologické děje , vyvřelé horniny přírodopis 9. třída
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.55 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Vážení na laboratorních vahách Pracovní činnosti 6. ročník
Doba bronzová a železná
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Sluneční soustava autor VM:Ondřej.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV12.20 Téma: Přírodní podmínky ČR.
Vznik živých organismů – přehled teorií
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Bratři Montgolfierovi
Rostliny VY_52_INOVACE_10 pro 5. ročník ZŠ
Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6
Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Organismy doprovázející člověka část 1. Mikroorganismy 7. tř
Petr Machala. Opravdu vše, co chcete i potřebujete? (rozdělte věci a vysvětlete) CHCI POTŘEBUJI 1.chleba 2.mléko 3.parfém od Armani 4.obraz od Picassa.
Ptáci lesa Přírodopis 6.třída
VY_52_INOVACE_21 Rudy určeno pro 5. ročník ZŠ
Měření času- pracovní činnosti 6. ročník
Rychlost měření a výpočty 7. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: 12. září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
Významní vědci, jednobuněčné a mnohobuněčné organismy
Rychlost měření a výpočty Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: září 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/
Houby – opakování 8. třída
Savci pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Třídění živočichů Mgr. Hana Patschová duben 2011 VY_52_INOVACE_19.
Houby – opakování 8. třída
Kapradiny 6. třída Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Rostliny kvetoucí na jaře
MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Transkript prezentace:

Vznik živých organismů – přehled teorií Přírodopis 9 Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: říjen 2012 EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Významní biologové a jejich objevy Téma: Vznik živých organismů – přehled teorií Anotace: Vznik živých organismů – přehled teorií a autorů + zápis

2000 př.n.l. Řecký filosof Aristoteles předpokládal, že živé organismy vznikají samovolně z neživých věcí. Tato domněnka = hypotéza přetrvala velmi dlouho

17. Století Jan Babtista van Helmont popsal vznik myši ze špinavých košil a obilí během 21dnů jako výsledek svého pokusu.

Nedostatky van Helmontova pokusu: Vědec věřil Aristotelově hypotéze a svým pokusem ji chtěl pouze potvrdit. Nezaložil pokus tak, aby vyloučil nekontrolovaný vliv vnějšícho prostředí. Pokus spočíval v tom, že nechal špinavou košili a obilí volně ležet v místnosti.

17. století Francesko Redi ověřuje správnost Aristotelovy teorie. Na základě provedeného pokusu vyslovuje teorii, „že živé vzniká pouze z živého“.

17. století Antony van Leeuwenhoek sestrojil jednoduchý mikroskop – zvětšení cca 275x. Viděl mikroskopické organismy např.v kapce vody. Vědci se snaží potvrdit či vyvrátit domněnku, že živé vzniká z neživého.

1860 Louis Pasteur potvrdil pokusem, že „živé vzniká ze živého“.

Nastala éra hledání a objevování původců nakažlivých onemocnění. Potvrzení hypotézy, že živé vzniká ze živého,mělo velký praktický význam. Např.každá nakažlivá nemoc musí být způsobena živými zárodky, které se dostanou do organismu

Poznávání přírody – kroky Pozorování vyslovení domněnky = hypotézy zkoumání a ověřování hypotézy pokusy a výpočty vytváření vědeckých teorií Pozorování, shromažďování údajů, pokusy a výpočty = hlavní metody práce v přírodních vědách

Zápis 2000 př.n.l. Řecký filosof Aristoteles předpokládal, že živé organismy vznikají samovolně z neživých věcí. Tato domněnka = hypotéza přetrvala velmi dlouho 17. Století Jan Babtista van Helmont popsal vznik myši ze špinavých košil a obilí během 21dnů jako výsledek svého pokusu.

Francesko Redi ověřuje správnost Aristotelovy teorie. Na základě provedeného pokusu vyslovuje teorii, „že živé vzniká pouze z živého“. Antony van Leeuwenhoek sestrojil jednoduchý mikroskop – zvětšení cca 275x Louis Pasteur potvrdil pokusem, že „živé vzniká ze živého“.

Poznávání přírody – kroky Pozorování vyslovení domněnky = hypotézy zkoumání a ověřování hypotézy pokusy a výpočty vytváření vědeckých teorií Pozorování, shromažďování údajů, pokusy a výpočty = hlavní metody práce v přírodních vědách

es_Louvre.jpg/260px-Aristoteles_Louvre.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Aristotel es_Louvre.jpg/260px-Aristoteles_Louvre.jpg 0vzduch/vzduch_2.jpghttp:// 0vzduch/vzduch_2.jpg ptist_van_Helmont_portrait.jpg/230px- Jan_Baptist_van_Helmont_portrait.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/19/Jan_Ba ptist_van_Helmont_portrait.jpg/230px- Jan_Baptist_van_Helmont_portrait.jpg mice.jpghttp://discovercreation.org/blog/wp-content/uploads/2012/05/21-day- mice.jpg redi-c1626-c1697-granger.jpghttp://images.fineartamerica.com/images-medium-large/francesco- redi-c1626-c1697-granger.jpg ous%20Generation/france6.jpghttp:// ous%20Generation/france6.jpg /profiles/v/anton-van-leeuwenhoek/features/0/image.jpghttp:// /profiles/v/anton-van-leeuwenhoek/features/0/image.jpg content/uploads/2011/04/leeuwenhoek-microscope.jpghttp:// content/uploads/2011/04/leeuwenhoek-microscope.jpg