Regionální politika EU a ČR, vnější vlivy na regionální rozvoj Region a regionální vědy 1 2
Obsah Role regionalistiky a regionálních věd ve studiu VS, vymezení základních pojmů Regionální politika EU a ČR, vnější vlivy na regionální rozvoj. 3. Realizace regionálního rozvoje v ČR Vymezení, plánování, organizování, financování, rozvojové programy a projekty. 4. Specifika českého prostředí. Regionální marketing. Využití výsledků v praxi.
Regionální politika ČR Hospodářské a sociální rozdíly mezi regiony jsou přiro- zené – důvodem je rozdílný historický vývoj, přírodní zdroje, poloha, kapitál, pracovní síly, politická vůle, institucionální struktura, psychologické faktory … Soubor cílů, opatření a nástrojů, který povede ke snižování hospodářských a sociálních rozdílů v jednotlivých regionech Větší rozdíly mohou vyvolat různé druhy konfliktů, proto je cílem snižovat meziregionální rozdíly na přijatelnou úroveň.
Regionální politika ČR Státní intervence (legislativou a finančními zdroji) má zajistit vyvážený a nekrizový rozvoj s rovností šancí, využitím demografického, přírodního, hospodářského a dalšího potenciálu, Jde o systémové využívání rozvojových nástrojů (výstavba institucí, veřejné dotace, realizace opatření, zpětná vazba, kontrola …) Nástroje jsou: - Legislativní - Administrativní (řídící a výkonné) - Finanční - Informační
Regionální politika ČR Na základě usnesení vlády ČR č. 560/2006 byly vymezeny regiony se soustředěnou podporou státu. Podle socioekonomických parametrů v jednotlivých okresech byly podpory vymezeny do 3 základních skupin: Strukturálně postižené regiony Hospodářsky slabé regiony Regiony s vysoce nadprůměrnou nezaměstnaností Pozn.: ani jeden ze Středočeského kraje
Regionální politika ČR Zákon o podpoře regionálního rozvoje č. 248/2000 Sb. (novelizace od 1.7.2006) Vytvořen ve vazbě na vznik krajských samospráv. Stanovuje podmínky pro poskytování podpor pro vyvážený rozvoj státu, krajů a obcí (koordinace). Určuje s tím související působnost správních úřadů na všech stupních. Koordinací regionální politiky je kompetenčním zákonem pověřeno MMR ČR. Regionální politika ČR respektuje základní principy společné regionální politiky zemí EU.
Regionální politika EU
Regionální politika EU Zaujímá jedno z dominantních postavení v rámci hos-podářské politiky EU. Založena na solidaritě rozvinutějších regionů a zemí k méně rozvinutým regionům a je odůvodněna potřebou zachovat sociální konsensus mezi regiony a sociálními skupinami v rámci států i celé EU. Vychází z kvantitativně formulovaných politických cílů, kterých má být dosaženo selektivními intervencemi na základě přijatých pravidel a zásad. Přerozdělovací přístup je sociálně-politické motivovaný.
Regionální politika EU Před založení společenství (1957) Vznik ve Velké Británii po hospodářské krizi v r. 1934 na základě zákona a důsledným územním plánováním. Byla zaměřena na podporu zaostávajících regionů – Skotska a Walesu a k vytvoření satelitních měst kolem Londýna. Následovaly další státy I, F, D, B, NL … Období hospodářské restrukturalizace EU (1974-1986) Ekonomická stagnace, rozšíření o méně rozvinuté státy (IR, GR, PO, E) a UK, hledání kompenzací, založení Evropského fondu regionálního rozvoje (ERDF), podpora přeshraniční spolupráce.
Regionální politika EU Období společenských změn v Evropě (1987-1999) Vytvoření jednotného vnitřního trhu, založení Výboru regionů (poradní orgán), zavedení strukturálních fondů a víceletých rozvojových programů a pomoci střed. Evropě. Reforma strukturální politiky (2000-2006) velké rozšíření (od 2004 o 12), reorganizace fungování a správy fondů, zvýšení efektivity, zdokonalení kontroly. Konvergence a stabilizace (2007-2013) Na zabezpečení se uvolňuje asi 35% rozpočtu EU, posílení tzv. měkkých dotací = podpora vzdělání, kvalifi-kace, výzkumu a vývoje, poradenství, spolupráce …
Regionální politika EU Zaměření podpory v období 2007 – 2013 Reforma hospodářské a sociální soudržnosti: - Udržitelný rozvoj - růst, spolupráce a zaměstnanost. - Svoboda, bezpečnost a spravedlnost jako složky občanství. - Posílení úlohy EU ve světě. Zaměření strukturálních fondů: - Zatraktivnění EU pro podnikání a investory - Podpora hosp. růstu výzkumem, vývojem a inovacemi - Podpora vzniku a udržení pracovních příležitostí Zjednodušení složitých nařízení a procesů
Regionální politika EU K její realizaci byly: vybrány regiony, určen rozsah podpůrných prostředků, určeny hlavní oblasti podpor, vybrány nástroje, stanovena intenzita podpory. Do reg. politiky byla postupně integrována část sociální a zemědělské politiky – vznikla strukturální politika.
Vnější vlivy na regionální rozvoj Globální prostředí Evropské prostředí (EU) Prostředí ČR Region
Vnější vlivy na regionální rozvoj Hospodářské a sociální prostředí Globální prostředí Evropské prostředí (EU) Národní prostředí Trendy hospodářského a společenského rozvoje Udržitelnost, znalostní ekonomika, spolupráce, propojování, inovace …
Globální prostředí Globalizace – především ekonomický jev. Sdružování a propojování ekonomických subjektů, které k působí na světovém trhu a konkurují celo- světovém měřítku. Spěje se k celosvětové ekonomické konkurenci, která způsobí zánik „národních kapitalismů“. U nadnárodních korporací nelze určit jejich státní příslušnost. V rámci globální ekonomiky lze na Zemi vyrábět kdekoliv a cokoliv a prodávat to kdekoliv jinde.
Globální prostředí Prostředí v němž se rozvíjí světová ekonomika - kritériem je ekonomická racionalita, - cílem je získání světových trhů, - nástroji jsou aliance ekonomických subjektů a využí-vání nových vědeckých poznatků a technologií. Soupeření probíhá na ekonomické a politické úrovni s cílem získat v různých oborech dominantní postavení. Vítězové získají možnost prosazovat svá pravidla a tak určí, jaký bude vývoj v 21. století. Společné prostředí si vyžaduje globální spolupráci.
Globální prostředí Co předcházelo globalizaci? Podmínky k úspěšnému hospodářskému rozvoji v kapitalistickém systému byly: - vybavenost přírodními zdroji, - vybavenost výrobními prostředky a službami, - úroveň organizovanosti a motivace prostředí. Urychlení procesu způsobilo: - vytvoření 3 světových hospodářských center tzv. tzv. „Triády“ – severní Amerika, EU, východní Asie - zhroucení komunistického bloku.
Globální prostředí Triáda – světové hospodářské aglomerace
Globální prostředí Podmínky pro rozvoj globalizace Rozvoj demokracie a liberalizace politických systémů Uvolnění a rozvoj zahraničního obchodu Vytvoření různých ekonomických seskupení Technologický rozvoj - automatizace Rozvoj dopravy Rozvoj vzdělávání Rozšíření angličtiny jako komunikačního jazyka Rozvoj informačních a komunikačních systémů
Globální prostředí Kam směřuje globalizace ? Konkurenční výhody vázané na určitá místa zanikají v období inteligenčních oborů. VaV, výroba mikroelektronických prvků a zařízení, biotechnologie, SW, výroba nových materiálů, získávání nových energetických zdrojů, telekomu-nikace … obory nejsou vázány na místa Do konkurence se zapojí ten, kdo bude schopen zorganizovat potřebnou inteligenční kapacitu a kapitál. Protože budou chtít mít takovéto obory všichni, tak vše spěje ke konkurenci všech proti všem.
Prostředí v Evropské unii Politické a ekonomické společenství od 1957, EU od 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maaststrichtská smlouva). Hlavním motivem po II. svět. válce bylo zabezpečení míru a bezpečnosti na kontinentě. Od r. 2007 27 států. Téměř 500 mil. obyvatel, asi 7,5 % světové populace. Cílem je hospodářská a měnová unie (společný trh), podpora rozvoje hospodářství, zaměstnanosti, konku- renceschopnosti, zlepšování ŽP a kvality života. Snaha o zlepšené fungování podle Lisabonské smlouvy.
Prostředí v Evropské unii Rozloha: 4 321 550 km² Obyvatel: 485 milionů Členské státy: Belgie Dánsko Německo Řecko Španělsko Francie Irsko Itálie Lucembursko Nizozemsko Rakousko Portugalsko Finsko Švédsko Spojené království Česko Slovensko Maďarsko Slovinsko Polsko Litva Lotyšsko Estonsko Malta Kypr Bulharsko Rumunsko
Prostředí v Evropské unii Evropská integrace Odstranění válečných konfliktů a evropské rivality. Posílení demokracie, vzájemná spolupráce, koordinace a propojování. Vysoká míra institucionální propracovanosti. Společný hospodářský prostor, sociální stabilita, občanská společnost, ochrana prostředí, bezpečnost, rovnováha … Přenášení části státní suverenity na EU instituce.
Prostředí v Evropské unii Jednotný evropský trh Cílem je: Volný pohyb SLUŽEB KAPITÁLU ZBOŽÍ OSOB mezi členskými státy a neohrozit při tom zájmy jednotlivých účastníků
Prostředí v Evropské unii Měnová unie Směnné kursy národních měn narušují vzájemný obchod a pohyb kapitálu mezi zeměmi. Vzorem byl stabilní US Dolar, zároveň však i snaha oprostit se od jeho vlivu v obdobích výkyvů hodnoty. Zřízení Evropské centrální banky (ECB) v r. 1989 Stanovení měny 1EUR =100 Centů (asi 26.- Kč už je 100% vázaná na EUR) Transformace rozdělená do etap od. r. 1990 Předpoklad vstupu ČR do EUROzóny 2012 (už 16 států).
Předpokládaný vývoj v EU Přijetí Lisabonské smlouvy, postupně Evropské ústavy. Přizpůsobení EU hospodářským a sociálním trendům (reforma veřejných rozpočtů, omezení regulací,sjednocení daní a účetnictví, zjednodušení administrativy, další legislativní úpravy). Rozšíření o další členské státy v dlouhodobém horizontu. Pokračující globalizace ekonomiky, přechod na znalostní ekonomiku a zrychlující se trend inovací a podpora VaV. Zvýšení spolupráce veřejné a soukromé sféry. Překonávání národní a ideologické nevraživosti Evropanů. Řešení evropské bezpečnosti. Příprava na „Spojené státy evropské“ ???
Prostředí v ČR Demokratický stát (vznik 1. 1. 1993) s liberální ústavou a politickým systémem, založeným na svobodné sou-těži politických stran a hnutí a na trhu. Hlavou státu je prezident, zákonodárným orgánem je dvoukomorový parlament (posl. Sněmovna a Senát). Počet obyvatel 10 476 543 k. 1. 1. 2009 Člen EU, Severoatlantické aliance (NATO), Organizace spojených národů (OSN/UNO), Světové banky (WB), Organ. pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), Visegradské skupiny (V4), …
Prostředí v ČR Administrativní členění na 14 krajů, 77 okresů a 6 244 obcí. Obce se dělí na 204 obcí s rozšířenou působností a 384 pověřených obcí, které vykonávají samosprávu také státní správu a 5656 prostých obcí. Kraje vykonávají ve svém správním obvodu samosprávu a částečně státní správu. Ze statistických důvodů a pro využívání EU dotací je ČR rozdělena na tzv. Nomenklaturní statistické územní jednotky (NUTS).
Prostředí v ČR Kraje České republiky
Prostředí v ČR Ekonomicky vyspělá země, postižena současnou krizí (snížení výroby a investic, zvýšení nezaměstnanosti …). HDP (2008) asi 435 000,- Kč (82% průměru států EU); v EU je na místě 17., ve světě na 25. místě. Zaměstnanost v sektorech, prim. 4%, sek. 39%, terc. 57%. Produktivita práce asi 80% průměru EU. Průměrný plat 22 500,- Kč ( 860 € -1/3 průměru EU). Nezaměstnanost 8,8% (asi 500 tis. osob).