Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Předmět: Matematika Téma: Výrazy – číselné výrazy Název materiálu: Výuková prezentace Autor: Ing. Lenka Liederhausová Ověřeno ve výuce dne: / 9 žáků Třída: 2. C/ 19.hodina Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám VY_42_INOVACE_M.2.04
Číselný výraz
Číselný výraz. Číselný výraz je předpis jedné či více početních operací pouze s čísly :(5 - 2) (4 + 7) – (8 – 5) 3.( ) 3.(4 – 6).(2 + 3) 4:4 – – 5.(4 - 2) 6 – (50 – 7.4) : 5
Názvy číselných operací + součetZvětšit o….. rozdíl součin podíl mocnina - Zmenšit o….. Zvětšit n -krát Zmenšit n-krát :. a2a2
Pořadí číselných operací ve výrazech 1. Početní výkony v závorkách ( ) [ ] { } 2. Umocňování 3. Násobení, dělení 4. Sčítání, odčítání
Zapište číselné výrazy a určete jejich hodnotu 1. Číslo 120 zvětšete o šest 2. Číslo 120 zvětšete šestkrát 3. Číslo 120 zmenšete šestkrát 4. Číslo 120 zmenšete o šest 5. Podíl čísel 120 a 6 zvětšete o 4 6. Součin čísel 120 a 3 zmenšete o Podíl trojnásobku čísla 2 a dvojnásobku čísla 3 8. Součet součinu dvou a pěti a rozdílu deseti a pěti :6+4= * 3 – 60 = 300 (3*2) :(2*3)=1 (2*5) + (10-5) = 15
Zapište číselné výrazy a určete jejich hodnotu – samostatná práce Polovina čísla 12 Součet podílu čísel 12 a 6 a rozdílu čísel 12 a 6 Podíl součtu čísel 12 a 6 a čísla 3 Rozdíl čísel 25 a 10. Rozdíl čísel 30 a 10 zvětši o 25. Třetinu čísla 21 zvětši o 9. Trojnásobek čísla 25 zmenši o polovinu čísla 10.
Polovina čísla :2 = 6 Součet podílu čísel 12 a 6 a rozdílu čísel 12 a 6 (12 :6) + (12 – 6) = 8 Podíl součtu čísel 12 a 6 a čísla 3 (12 + 6) : 3 = 6 Rozdíl čísel 25 a – 10 = 15 Rozdíl čísel 30 a 10 zvětši o 25. (30 – 10) +25 = 45 Třetinu čísla 21 zvětši o 9. 21:3 + 9 = 16 Trojnásobek čísla 25 zmenši o polovinu čísla – 10:2 = 70
Určete hodnotu výrazu, pozor na pořadí početních operací. 8 * * 2 = = 8*(5 + 10)*2 =25.5. ( ) = 8*(5 + 10*2) =25.(5 + 5) + 5 = (8*5 + 10)*2 =10: * 5 = 22 – 2 * =100 : ( ) = (22 – 2) * =100: = 6 * 8 – 2 * 10 =100 : ( ). 5 = 6 * (8 – 2) * 10 =(100: ). 5 =
Určete hodnotu výrazu, pozor na pořadí početních operací. 8 * * 2 = = 260 8*(5 + 10)*2 = ( ) = *(5 + 10*2) = (5 + 5) + 5 = 255 (8*5 + 10)*2 = 10010: * 5 = – 2 * = 7100 : ( ) = 2 (22 – 2) * = : = 29 6 * 8 – 2 * 10 = : ( ). 5 = 10 6 * (8 – 2) * 10 = 360(100: ). 5 = 45