Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu školyInovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada č. XXI Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI _ M, DUM 3 Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika
Název: Desetinná čísla Autor: Mgr. Blanka Kafková Stručná anotace: Prezentace slouží k aktivizaci pojmů učiva o desetinných číslech. Jedná se o rozšiřující učivo. Metodické zhodnocení: Prezentace byla použita k zopakování probraného učiva, shrnutí a upevnění poznatků o desetinných číslech. Přestože se jedná a o rozšiřující učivo, žákům nedělají potíže pojmy jako desetinný zlomek, zápis desetinného čísla, pojmy desetina, setina, zobrazení čísel na číselné ose. Hodina byla odpilotována dne ve třídě 5.B Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková
ROZŠIŘUJÍCÍ UČIVO 5.ROČNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková
DESETINNÉ ZLOMKY JSOU ZLOMKY SE JMENOVATELEM 10, 100, 1000 atd. Například: KAŽDÝ DESETINNÝ ZLOMEK MŮŽEME NAPSAT JAKO DESETINNÉ ČÍSLO Například: = 1,5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková
DESETINNÉ ČÍSLO MÁ DVĚ ČÁSTI CELÁ ČÁST, KTERÉ VYJADŘUJE POČET CELKŮ A DESETINNÁ ČÁST,KTERÁ VYJADŘUJE ČÁST CELKU. OBĚ ČÁSTI JSOU ODDĚLENY DESETINNOU ČÁRKOU. NA PRVNÍM MÍSTĚ VPRAVO ZA DESETINNOU ČÁRKOU JSOU DESETINY. NA DRUHÉM MÍSTĚ VPRAVO ZA DESETINNOU ČÁRKOU JSOU SETINY. 3,48 1,5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková
DESETINNÉ ČÍSLO, KTERÉ MÁ V ZÁPISU ZA DESETINNOU ČÁRKOU POUZE DESETINY, MÁ JEDNO DESETINNÉ MÍSTO. Například: DESETINNÉ ČÍSLO, KTERÉ MÁ V ZÁPISU ZA DESETINNOU ČÁRKOU I SETINY, MÁ DVĚ DESETINNÁ MÍSTA. Například: 2,3 5,41 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková
DESETINNÉ ČÍSLO SE NEZMĚNÍ, PŘIPÍŠEME-LI ZA JEHO POSLEDNÍ DESETINNÉ MÍSTO LIBOVOLNÝ POČET NUL. Například: 0,5 = 0,50 PŘIROZENÉ ČÍSLO MŮŽEME NAPSAT JAKO ČÍSLO DESETINNÉ, PŘITOM NA MÍSTĚ DESETIN I SETIN PÍŠEME NULY. Například: 3 = 3,0 = 3,00 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková
JESTLIŽE JE NA POSLEDNÍM DESETINNÉM MÍSTĚ NULA, MŮŽEME TUTO NULU V ZÁPISU ČÍSLA VYNECHAT. Například: 1,80 = 1,8 ZAPIŠ ČÍSLA: dvě stě padesát osm celých dvě desetiny pět celých šedesát pět setin nula celá osmdesát čtyři setiny šest tisíc pět set sedm celých jedna desetina tři sta padesát tisíc deset celých dvanáct setin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková Doplň chybějící čísla. 21,722,2 1,77 1,79 Uspořádej čísla od nejmenšího k největšímu: 2,343,214,52,721,323,124,051,23 ________________________________________________
Řešení: 258,25,650, , ,12 21,721,821,922,022,1 1,781,801,811,82 1,231,322,342,723,123,214,054,5 Zdroje: JUSTOVÁ, Jaroslava. Matematika pro 5. ročník základních škol.3. vyd. Praha : Alter, s. ISBN Kliparty: [cit ]. Dostupné na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková