Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část IV: Stavební spořitelna v Excelu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji.
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Nauka o podniku Seminář 6..
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
1. cvičení úrokování.
Ú R O K O V Á N Í.
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
Rozhodovací matice.
2. cvičení úrokování. spoření.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
VSTUP DO TURBO 2 SUPER 15 DOLARŮ JEDINÁ PLATBA PRO VSTUP DO Wellspringunion - REVOLUČNÍHO SYSTÉMU.
ZÁKLADY BYDLENÍ.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Elektrický obvod a jeho části
Kolik to stojí?.
Zápis čísla v desítkové soustavě
Kdo chce být milionářem ?
Seminář o stavebním spoření
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Očísluj dopisy násobky čísla 2
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Mapa zájmu - plány.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
SLOŽENÉ ÚROKOVÁNÍ Na konci úrokovacího období se připíše úrok za uplynulé období a v příštím úrokovacím období se počítá úrok nejen z původní jistiny,
Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část VII: SKLV z pohledu klienta.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Role stavebního spoření na trhu financování bydlení v ČR
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Konference €FPA ČR řešení případové studie

Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Stručný obsah 5. přednášky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_61.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
Vkladové služby.
Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část IX: kolektivní SKLV aneb kSKLV.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Příklady (část 1.) Kolik budu mít v bance po 4 letech, jestliže dnes vložím 500 tis. Kč při roční úrokové míře 5 %? Kolik budu mít v bance jestliže bude.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
Seminář o stavebním spoření
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1 PENZIJNÍ REFORMA. 2 DŮLEŽITÉ TERMÍNY – pouze do tohoto termínu může zákazník uzavřít smlouvu o penzijním připojištění za současných výhodných.
Hypoteční úvěr Stavební spoření
HYPOTEČNÍ ÚVĚR. STAVEBNÍ SPOŘENÍ.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Stavební spoření.
Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část I: Úvod.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_16 Název materiáluStavební.
Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost A B C D 1.1 Stavební spoření.
HYPOTEČNÍ ÚVĚR. STAVEBNÍ SPOŘENÍ.
Seminář o stavebním spoření
Transkript prezentace:

Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část IV: Stavební spořitelna v Excelu

PROČ MATEMATIKA STAVEBNÍHO SPOŘENÍ? 2

Opakování – příklad o deseti přátelích 10 lidí spoří na dům v hodnotě 1000 zlatých Každý uspoří ročně 100 zlatých (musel by spořit 10 let) Spoří-li společně, může každý rok jeden z nich získat dům Průměrná čekací doba se tak zkrátí z 10 na 5,5 roku 3

Příklad VOP Objem prostředků pro přidělení Přidělením cílové částky se rozumí vyčlenění této částky ze společných prostředků pro přidělení k určitému termínu. Prostředky pro přidělení tvoří úložky na účtech účastníků, platby na umoření dříve poskytnutých úvěrů všech účastníků, zálohy státní podpory evidované na účtech účastníků, úroky z úspor a další prostředky, které má stavební spořitelna k poskytování úvěrů k dispozici. 4

Od uzavřeného systému k otevřenému 5

Uzavřený a otevřený kolektiv Uzavřený kolektiv – „na jedno použití“. Vhodný pro svépomoc Bez profesionálního managementu Umožňuje losování Nevhodný pro komerční využití Otevřený kolektiv může fungovat trvale Losování úvěru však není reálné, musí být nahrazeno mechanismem přidělování 6

Od losování k přidělování Stavební spořitelna má omezené zdroje, nemůže poskytnout úvěr každému a hned (nikdo by nespořil, každý by čerpal úvěr) V uzavřeném systému lze použít losování (viz příklad o deseti přátelích) V otevřeném systému je losování velmi problematické – není zajištěno, že daný účastník bude v konečném čase vylosován (pravděpodobnost vylosování je stále 1/n) 7

Od losování k přidělování Řešením je přidělování úvěrů založené na matematickém základě – úvěr je přidělen až poté, co účastník poskytne své naspořené peníze na dostatečně dlouhou dobu ostatním (Německo, 30. léta 20. století). 8

Fond stavebního spoření +uspořené částky účastníků ve fázi spoření –pohledávky za účastníky v úvěrové fázi +cizí zdroje =fond stavebního spoření 9

Peněžní toky 10

Stavební spořitelna jako banka Úvěry ze stavebního spoření jsou poskytovány zásadně z primárních zdrojů (vklady účastníků) Fond stavebního spoření: FSS = V-U > 0 Jiný pohled: U/V ≤ 1 Základním úkolem matematiky stavebního spoření je zajistit rovnováhu mezi vklady a úvěry 11

MODEL STAVEBNÍ SPOŘITELNY 12

Jednoduchý model Pomocí tabulky v Excelu Umožní jednoduše a názorně modelovat různé situace Předpokládejme stejné chování všech účastníků Předpokládejme konstantní nové obchody (počet nově přišedších účastníků) 13

Profil klienta 14

Modelujeme spoření Rok1. účastník2. účastník3. účastník4. účastník5. účastník6. účastník7. účastník8. účastníkCelkem

Modelujeme úvěr Rok1. účastník2. účastník3. účastník4. účastník5. účastník6. účastník7. účastník8. účastníkCelkem

Výsledek 17

Výsledek Po určité době se ustálí stacionární stav Doba potřebná pro ustálení je dána „délkou profilu“ (dobou života jednoho účastníka) Měli jsme štěstí, FSS je stále nezáporný 18

Příklad č. 2 19

Výsledek č. 2 20

Výsledek č. 2 Opět se ustálil stacionární stav, ale tentokrát je nepřijatelný (FSS < 0) Proč je nepřijatelný? Za této situace nemá stavební spořitelna prostředky pro poskytování úvěrů Musela by hledat zdroje na peněžním trhu → úrokové riziko! 21

Měnící se počet nových účastníků 1. rok2. rok3. rok4. rokCelkem Rok\Počet Vzor profilu

Skokový nárůst nových smluv 23

Skokový pokles nových smluv 24

Příklad č Zadání je podobné jako u příkladu 2, ale ne každý klient čerpá úvěr. Každý rok přijde 21 nových klintů, ale pouze 10 z nich čerpá úvěr. Ostatní klienti jsou klienti přátelští.

Příklad č RokVZOR21 x Celkem Každý rok přijde 21 nových účastníků

Příklad č úvěr čerpá pouze 10 účastníků RokVZOR10x Celkem

Příklad č. 3 28

Příklad č. 3 - poučení 29 Pokud se část účastníků vzdá nároku na úvěr (přátelští účastníci), může se dříve nestabilní systém (viz příklad č. 2) dostat do rovnováhy.

Modelování - závěr Za pomoci modelu můžeme predikovat budoucnost a to na řadu let dopředu Musíme mít na paměti omezující předpoklady Model nám řekne CO SE STANE, KDYŽ... Často potřebujeme vědět CO UDĚLAT, ABY... Například: JAK ZAŘÍDIT, ABY BYL FOND STAVEBNÍHO SPOŘENÍ NEZÁPORNÝ? 30