ISSS 2007, pondělí 2. dubna, 15:00 hodin, salonek č. 1 Co návštěvníci chtějí na webech veřejné správy. Jak snadné to mají občané na internetových stránkách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zoner Foto Studio Bohumil Bareš.
Advertisements

snadná tvorba www stránek zadarmo
Úřad vlády České republiky Modernizace elektronických knihoven Informačního systému ODok Úřadu vlády Úřad vlády České republiky.
Tvorba webových stránek
 Webové stránky v dnešní době představují nejlevnější a nejúčinnější formu seriózní reklamy pro poradce!  Dejte o sobě vědět! A o tom, co umíte!  Možnost.
Pavel Kurfürst - Ústav cizích jazyků LF Univerzita Palackého v Olomouci, ČR
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
CSS a HTML 5. HTML 5 HTML5 je nová verze specifikace značkovacího jazyka HTML, která přináší podstatné změny v technologiích webových stránek. HTML5 umožňuje.
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
 Taggmanager.cz je nový způsob komunikace umožňující jednoduché propojení mobilního telefonu se speciálním webovým obsahem vyvíjený pod záštitou ministerstva.
Layout stránky Rozvržení stránky (layout stránky) se provádí z těchto důvodů: Určení polohy záhlaví, menu, textů, obrázků... Zachování polohy při změně.
PHP – vkládání souborů a html 5
Portál hl. m. Prahy – Co předcházelo úspěchu
Přínosy a druhy počítačových sítí. Jednou z nejvýznamnějších technologií používaných v oblasti výpočetních systémů jsou již řadu let počítačové sítě.
Dopravní informace Plzeňského kraje Martin Schejbal Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky.
Praha6.cz Nové trendy v e-publishingu Statické stránky, mapa stránek, menu a fulltextové vyhledávání.
a aktuální trendy v činnosti realitního portálu HyperReality.cz
Internetový portál AT Konference 2011 Filip Škuta.
Návrh úprav stránek – návrh úprav stránek POŽADAVKY Date: 7/2013Návrh: redakční rada stránekVypracoval: Jiří RutkovskýGrafická.
Tomáš Dlouhý – prezentace Y13ANW - Redakční systém WNC Tomáš Dlouhý Y13ANW – První prezentace
Webové stránky obcí jako zdroj informací pro občany Mgr. Andrej Kyselica Oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti Český statistický.
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ICQ. Co je ICQ? ICQ je nejpoužívanější a nejpopulárnější komunikační program. ICQ je zkratka slangového výrazu „I seek you“ (hledám tě). Slouží ke komunikaci.
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
PPC workshop Lukáš Pokorný RobertNemec.com. PPC audit Podle struktury účtu: kampaně, sestavy, slova, inzeráty První věc po převzetí účtu nebo při zjišťování.
Prezentace VOLNÝ.cz. Internetový portál, který byl založen v roce 1999 jako vstupní brána do internetu pro uživatele dial-up připojení. V současné době.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
MS Internet Explorer Prohlížeč – zobrazuje www stránky Obsahuje:
Aktualizace obsahu a redakční systémy Miroslav Knápek PAREXPO.
Autor: Jakub Dubrovský www:  Analýza procesu kontroly silnic  Získat data z GPS  Zobrazit data na mapě  Odesílat data do GPS  Vytvoření.
Nové funkce v novém Skliku
aneb zásady správné tvorby webových stránek Informatika Milan Šimek
Internetový prohlížeč
WWW – hypertextový informační systém
ISSS Pavel Kopecký, Zlínský kraj Václav Mařík, Marbes consulting s.r.o.
Linka 800PRAHA1 nová kvalita komunikace úřadu s občany
Microsites systém satelitních webů od SEO EXPERTA 1.
Portál - kultura a historie Prahy Ivan Seyček Miroslav Váňa Lada Králová Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS Portál – kultura.
O službě Webmium WEBMIUM je jednoduchý nástroj umožňující drobným a středním podnikatelům vytvoření a správu profesionálně vypadajících webových stránek.
2 Petr Žitný znalosti.vema.cz 3 Báze znalostí Nová služba zákazníkům ▸Báze naplněná informacemi, ke které mají uživatelé přímý přístup Základní cíl ▸Poskytovat.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
1 iMUNIS Portálové řešení pro obce Mgr. Jan Brychta Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
Klikací mapy v GIMPu Tvorba tzv. klikacích (obrázkových) map s pomocí grafického editoru GIMP Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Jak vyhledávat informace na Internetu?
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
Podnikání na Internetu internet - zdroj informací Letní semestr 2005 Jana Holá III.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: leden.
e-Komunikace nevidomých občanů s veřejnou správou
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Osnova Prezentace.
Webové stránky AVL Webové stránky AVL www. avlcr.ic.cz www. avlcr.ic.cz.
Specializovaná elektronická média pro veřejnou správu Solón Deník veřejné správy.
1 Základy marketingového výzkumu Online marketing.
1 Adresář exportérů. 2 Bezplatná, ale značně omezená prezentace firmy:  základní identifikační a kontaktní údaje  Anotace (max. 250 znaků)  popis činnosti.
WEBOVÝ PROHLÍŽEČ. Charakteristika: Webový prohlížeč je počítačový program, který slouží k zobrazování a prohlížení World Wide Webu (WWW), tj. internetu.
ANALYTICKÉ NÁSTROJE A JEJICH VYUŽÍVÁNÍ …CO LZE VYČÍST ZE STATISTIK NÁVŠTĚVNOSTI SEMINÁŘ K SOUTĚŽI PARÁDNÍ WEB 18. ÚNOR 2015 Ing. Kamil Válek, tajemník.
Nové stránky vytvořeny v rámci realizace projektu Moderní a efektivně řízená obec Dolní Břežany s reg. č. projektu CZ.1.04/4.1./
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Dynamica, a.s. Boris Bělousov Intranet MMHK. 6 přínosů pro pracovníky úřadu Projekt implementace Názory z úřadu Mgr. Denisa Netolická, vedoucí odboru.
Webové stránky města Fulnek Webpadára 2013
Zahradnická fakulta v Lednici S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 23. – 25. dubna 2008 S 4 U – Seminář o Univerzitním informačním systému.
SOFTWARE Operační systémy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Redakční systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/40 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika.
Ukládání dat biodiverzity a jejich vizualizace
Vyhledávání v Internetu
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
iMUNIS Portálové řešení pro obce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové služby – Disk Google Číslo DUM: III/2/VT/2/2/36 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Představení Úvod Celé je to pojaté spíše jako představení služby a jejích možností, nežli konkrétní ukázky Lukáš Čochner.
Transkript prezentace:

ISSS 2007, pondělí 2. dubna, 15:00 hodin, salonek č. 1 Co návštěvníci chtějí na webech veřejné správy. Jak snadné to mají občané na internetových stránkách vašeho úřadu? Přednášející: Martin Petrášek, ředitel eMerite s.r.o., člen skupiny FG Forrest

Obsah přednášky: I.Jak měřit a vyhodnocovat uživatelské chování občanů na internetových stránkách měst, obcí, krajů a dalších státních a samosprávních orgánů. II.Jedině odborná analýza odhalí v rozsáhlých statistikách návštěvnosti skryté souvislosti, které v nich bez dlouhodobých zkušeností a znalosti údajů srovnatelných webů sami nenajdete. III.Jak váš web průběžně přizpůsobovat potřebám a přáním jeho návštěvníků. IV.Příklady osvědčených řešení struktury a obsahu webů veřejné správy.

I.Jak měřit a vyhodnocovat uživatelské chování občanů na internetových stránkách měst, obcí, krajů a dalších státních a samosprávních orgánů. Statistická data o návštěvnosti www stránek poskytují dvě metody: LOG soubory (access log files), do nichž každý webový server zaznamenává požadavky na zobrazení svých stránek a jejich součástí služby založené na měřicím HTML kódu (JavaScriptu), vkládaném do stránek daného webu

Nevýhody access LOGů: umožňují sledovat méně parametrů návštěvnosti než vkládaný měřicí kód uložené LOG soubory je třeba jednou za čas (týdně, měsíčně) analyzovat speciálním softwarem, což bývá časově náročné (a kvalitní analytický software není zdarma) jeden program pro analýzu LOGů může dojít k odlišným výsledkům než druhý, takže jsou vzájemně nesouměřitelné – neexistuje jednotné měřítko pro relevantní srovnávání mezi weby zaznamenávají všechny požadavky na načtení objektů ze stránek, včetně požadavků indexovacích robotů vyhledávačů a jiných automatických softwarových strojů, zatímco vkládaný měřicí kód zaznamenává pouze všechna skutečná načtení stránek do internetových prohlížečů faktickými uživateli/návštěvníky daného webu

umožňuje sledovat více parametrů uživatelského chování návštěvníků než access LOGy (několik desítek), mj. technologické vybavení návštěvníků (systémová nastavení jejich počítačů) ignoruje požadavky robotů a eliminuje vliv dočasného ukládání stránek do vyrovnávacích pamětí (cache, proxy) – tzn. zachycuje skutečnou návštěvnost, nikoliv požadavky na načtení jako LOGy naměřené výsledky bývaji k dispozici on-line, žádné několikahodinové čekání na vygenerování výsledků jako v případě analýzy LOGů umožňuje srovnávání s podobnými weby používajícími tutéž měřicí technologii (oborové žebříčky typu Navrcholu.cz, TOPlist apod., ačkoliv opravdu důležitá data tam nejsou dostupná) technologie vkládaného měřicího kódu je obecně považována za přesnější a metodicky správnější, a je proto používána jako jednotné měřítko návštěvnosti internetu v České republice (audit NetMonitor) a v dalších zemích Evropy Přednosti sběru dat pomocí měřicího JavaScriptu vkládaného do zdrojového kódu stránek:

II.Jedině odborná analýza odhalí v rozsáhlých statistikách návštěvnosti skryté souvislosti, které v nich bez dlouhodobých zkušeností a znalosti údajů srovnatelných webů sami nenajdete. Sleduje návštěvnost vašeho webu? Jaké parametry? A proč vlastně? Sledujete je jenom pro zajímavost, nebo jsou pro vás skutečně užitečné? K čemu? Vyznat se ve změti desítek ukazatelů návštěvnosti není jednoduché, resp. laik v naměřených datech nemůže poznat souvislosti, které lze odhalit až vzájemnou kombinací a srovnáváním různých parametrů. Je důležité sledovat a analyzovat desítky ukazatelů uživatelského chování návštěvníků, protože vypovídají o funkčnosti webu, tzn. o spokojenosti návštěvníků s jeho strukturou a obsahem. Na základě zanalyzovaných dat lze pak daný web zefektivňovat, tzn. provádět úpravy navigace, systému nadřazenosti a podřazenosti odkazů, i změny designu, vnější propagace webu na internetu i jinde apod.

podíl homepage na celkové návštěvnosti webu: na absolutním počtu zhlédnutých stránek, na počtu návštěv (přístupů) a na počtu unikátních návštěvníků (lidí) – homepage totiž vůbec nemusí být nejnavštěvovanější stránkou vašeho webu, lidé mohou přicházet např. z vyhledávačů rovnou na jiné vnitřní stránky, takže i ty by měly obsahovat přehlednou navigaci jako homepage (příklad: portál Českého rozhlasu); toto se týká samozřejmě nejen homepage, ale každá stránky! počet zhlédnutí každé stránky během návštěvy, tj. takzvaná krátkodobá loajalita (např. přílišná četnost návratů na Mapu stránek signalizuje problémy v navigaci – lidé po webu bloudí, nenacházejí požadované informace, a proto jako „poslední záchranu“ používají/nadužívají Mapu serveru; k témuž závěru o „bloudění“ lze dojít ze zjištění o nadužívání fulltextového vyhledávání) Příklady důležitých parametrů uživatelského chování návštěvníků internetových stránek:

průměrný počet návštěv každé stránky jedním návštěvníkem za vybrané období (např. nejčastěji se lidé na weby veřejné správy vracejí kvůli nabídce zaměstnání – stránka Volná místa mívá nejvyšší poměr počtu návštěv na návštěvníka, tj. takzvanou dlouhodobou loajalitu) určitá stránka je výstupní (tzn. poslední stránkou prohlížení) pro vysoké procento svých návštěv (nikoliv návštěv celého webu) => zřejmě je na ní špatně řešená navigace na další vnitřní stránky web má nízkou návštěvnost ve večerních hodinách a o víkendu (nižší než na srovnatelných webech obvyklou) – to vypovídá o tom, že na daném webu převládají úřední informace, takže na něj lidé chodí především v pracovní době a postrádají důvod tam chodit pro informace o volnočasových aktivitách (programy kin, divadel, sportovních akcí apod.), přičemž právě o tyto „neúřední“ (třeba i zábavné) součásti webů provozovaných orgány veřejné správy mají občané velký zájem, což je třeba využívat a pomocí rozšiřování těchto součástí lákat občany na web

jak dlouhý čas lidé tráví na webu a na jednotlivých stránkách, kolik činí průměrná hloubka prohlížení (počet stránek zhlédnutých průměrně během návštěvy), jak často se lidé na web vracejí (jak jsou k webu a k jednotlivým stránkám loajální) – tyto ukazatele dokumentují míru zaujetí návštěvníků obsahem webu, mohou signalizovat problémy s navigací, s obsluhou webu, nebo naopak ukázat na oblibu některých stránek, které se v žebříčcích nejzobrazovanějších a nejnavštěvovanějších stránek neobjevují, přesto by ale měly být atraktivně upoutávány kombinují se i již zkombinované ukazatele návštěvnosti, např.: určitá stránka má sice vysokou krátkodobou loajalitu (lidé si ji rádi znovunačítají, tzn. vracejí se na ni během návštěvy), ale činí tak poměrně nízký počet návštěvníků; příklad: dřívější vyhledávací formulář na stránkách Královéhradeckého kraje – šlo o oblíbenou funkci webu, stránka s výsledky vyhledávání byla často zobrazovaná, ale používal ji omezený okruh návštěvníků, protože dostat se k vyhledávacímu formulář bylo obtížné, byl ve struktuře navigace příliš schován; jakmile byl pak přístup k vyhledávání (odkaz na něj) zatraktivněn, začalo ho používat třikrát více lidí než dříve!

a další kombinace a vzájemné srovnávání ukazatelů návštěvnosti: kolik návštěv přichází na každou stránku z externích odkazů a kolik z jiné stránky daného webu => projeví se atraktivita stránek daného webu pro návštěvníky příchozí z jiných webů, přičemž stránky motivující k návštěvě by měly být atraktivně upoutány i pro návštěvníky příchozí na daný web přímo (ostatně je třeba sledovat, kolik lidí chodí na web přímo, kolik z odkazů a z jakých) jak která vyhledávací fráze funguje na SEZNAMu a jak na Google (ve výsledcích vyhledávání může být odkaz na váš web umístěn na jednom vyhledávači výše než na jiném, což vyvolá potřebu optimalizace – Search Engine Optimization, SEO); podíl vyhledávání na Centru a Atlasu je zcela minoritní, Centrum.cz přivádí max. 3 % návštěv a Atlas.cz do 1,5 % návštěv, zatímco ze SEZNAMu přichází obvykle % a z Google kolem 10 % návštěv (a jeho podíl stoupá)

Měřit, analyzovat, srovnávat, kombinovat, a především vyvozovat z naměřených dat závěry, tzn. průběžně přizpůsobovat strukturu webu naměřeným preferencím návštěvníků. Web by neměl zůstat dva roky neměnný (neřku-li více) – je chyba pouze průběžně doplňovat aktuální informace a k rozsáhlejšímu redesignu přikročit poté, co dosavadní grafika „vyjde z módy“. Naopak: je třeba průběžně upravovat strukturu a obsah webu v závislosti na zjištěných požadavcích a přáních návštěvníků, tzn. umisťovat jim více „na oči“ ty stránky a funkce webu, o které projevují vysoký zájem, což ovšem neznamená pouze vysokou návštěvnost, ale i vysokou míru krátkodobé loajality, dlouhodobé loajality (časté návraty) apod., jak bylo řečeno výše. III.Jak váš web průběžně přizpůsobovat potřebám a přáním jeho návštěvníků.

Uživatelské chování návštěvníků webů veřejné správy se mění i v průběhu roku, podléhá sezónním vlivům (termíny daňových přiznání, letní dovolené, přijímací zkoušky na školy, mimořádné události – záplavy apod.), přičemž nestačí tyto vlivy zohledňovat v rubrice Aktuality, ale jsou žádoucí větší zásahy (upoutávky na atraktivní témata a sekce webu, a to nejen textové, ale i grafické – změny řazení informací, přesuny objektů vyčleněných určitým informacím). Příklad: někdejší nevhodně umístěný odkaz „Námrazy“ na webu Ředitelství silnic a dálnic – i v létě na nejatraktivnějším místě sekce Aktuální situace.

IV.Příklady osvědčených řešení struktury a obsahu webů veřejné správy. zdvojení odkazů na užitečné nebo oblíbené stránky (např. dva odkazy z každé stránky na Mapu serveru Ministerstva průmyslu a obchodu, tři odkazy na Telefonní seznam z každé stránky webu Středočeského kraje) rozdělení diskusního fóra na nemoderovanou Volnou diskusi a moderované fórum Otázky a odpovědi, do něhož na otázky občanů odpovídají oslovení představitelé Městské části Praha 6 náhledy webových kamer, které lákají na úřední weby návštěvníky, kteří by tam jinak nepřišli – díky takové „neúřední“ součásti se dozvědí o existenci webu svého města/kraje/ministerstva apod., seznámí se s jeho obsahem a příště budou vědět, jak jim může pomoci; příkladem budiž oblíbený náhled do medvědária na webu města Kladna, webové kamery v Třebíči nebo v Českých Budějovicích; podobnými „neúředními“ lákadly jsou dále např. mapy cyklostezek na webu Středočeského kraje, přehledy aktuálních kulturních a společenských akcí, mapa policejních radarů na webu hl. m. Prahy aj.

Odstrašující příklady aneb Co by se na webu nemělo objevit: sáhodlouhé „Slovo starosty“ přes celou homepage, zabírající místo aktualitám, informacím z úřední desky apod. zápisy z jednání Rady či Zastupitelstva pouze ve formátech DOC apod. – protože obsahují informace o důležitých rozhodnutích, je třeba umožnit jejich obsah fulltextově prohledávat zcela zbytečná „předstránka“ obsahující pouze tlačítka pro výběr jazykové verze, obdobou jsou různá „intra“ (introductions) – ať už animovaná (Flash) nebo třeba formou obrovské fotografie dominanty města název webu řešený pouze formou obrázku (městský erb apod.) bez textové alternativy – toto řešení brzdí dostupnost z vyhledávačů chybějící „drobečková navigace“, tj. řádek v záhlaví každé stránky popisující její umístění ve struktuře webu

řešení menu formou segmentové navigace „Pro občany“, „Pro firmy“, „Pro turisty“ apod. – může na webu být, ale nikoliv jako výhradní forma navigace, ale jen jako alternativa vedle klasického strukturovaného menu, protože mnoho lidí se nedokáže sebeidentifikovat, do jakého segmentu náštěvníků patří a kde tedy mají požadovaný odkaz hledat (ostatně často to nelze odhadnout) a další a další trestuhodné „zločiny webdesignu“ – resp. nejde o grafický design, ale o strukturu a rozmístění informací a dalších objektů na stránkách tak, aby jejich ovládání bylo komfortní, intuitivní a uživatelsky přívětivé (User Friendly); grafický design už je jen „třešničkou na dortu“...

Reference společnosti eMerite v oboru veřejné správy: Kancelář prezidenta republiky, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo obrany Hlavní město Praha, Středočeský kraj, Královéhradecký kraj, Karlovarský kraj město České Budějovice, Kladno, Chomutov, Karviná, Třebíč, Žďár nad Sázavou, MČ Praha 6 Ředitelství silnic a dálnic, Státní zdravotní ústav, Český rozhlas V komerční sféře jsou uživateli analytických a poradenských služeb eMerite např.: Komerční banka, Raiffeisenbank, pojišťovna Kooperativa, GTS Novera, T-Mobile, E.ON, Korado, OREA Hotels, Opavia-LU, Emco, internetové projekty ABC Českého Hospodářství, AkcniCeny.cz, AVÍZO.cz, Kosmas, TravelGuide, VysokeSkoly.cz, Zájezdy.cz a desítky dalších klientů.

Děkuji za pozornost. Martin Petrášek, ředitel společnosti eMerite, s.r.o., člen skupiny FG Forrest Jungmannova 19, Praha 1 Tel.: , Fax: Hot-line: