Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Advertisements

Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy.
Zobrazování optickými soustavami
Dalekohledy (Učebnice strana 121 – 123)
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 1. Lupa Podmínky používání prezentace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
Optické přístroje A. Zobrazovací A1) Subjektivní – obraz neskutečný (brýle, mikroskopy, dalekohledy) A2) Objektivní – obraz skutečný (fotografické přístroje,
Optické přístroje.
Užití čoček v praxi Lupa (wikipedie)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
zpracovaný v rámci projektu
Světelné jevy Optika II..
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Optické zobrazování Základní pojmy
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Mikroskopy příčné zvětšení objektivu příčné zvětšení okuláru
Optické odečítací pomůcky, měrení délek
Mikroskopy.
19. Zobrazování optickými soustavami
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Optické přístroje (Fotoaparát – Mikroskop – Lupa)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy Podmínky používání prezentace
DALEKOHLEDY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Fyzika Čočky.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Dalekohledy.
Digitální učební materiál
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
MIKROSKOP Mgr. Helena Roubalová
Využití difrakce v praxi
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
LUPA A MIKROSKOP Téma: Obrázky Studijní text
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Významný vynález Vypracoval:Lukáš Běhal.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
Bc. Jan Hutl a Základy práce s lupou a mikroskopem 4. Žáci se naučí zásady práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou, postup práce, práce s mikroskopem,
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Dalekohledy Kepplerův dalekohled Galileův dalekohled Newtonův dalekohled.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Mikroskop. poprvé sestaven v roce 1590 v Nizozemsku Zachariasem Jansenem.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Investice do rozvoje vzdělávání.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Lupa slouží k pozorování malých blízkých předmětů spojná čočka s ohniskovou vzdáleností do 25 cm zvětšuje 10x předmět.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
PaedDr. Jozef Beňuška
Od čoho závisí zväčšenie
Název projektu: Škola a sport
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Transkript prezentace:

Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120) Velikost i vzdálenost předmětů posuzujeme podle zorného úhlu, pod kterým předměty pozorujeme. Zorný úhel je úhel mezi paprsky, které vycházejí z okrajových bodů předmětu a vnikají do našeho oka.  Oko je schopno rozlišit dva body, když je vidí pod zorným úhlem alespoň 1' (jedna minuta tj. šedesátina stupně, což odpovídá vzdálenosti 0,072 mm). Vzdaluje-li se předmět, zorný úhel se zmenšuje. 1 2

Nestejně vysoké předměty v různých vzdálenostech se zdají stejně velké, protože je pozorujeme ve stejném zorném úhlu.  Malý předmět vidíme pouze tehdy, jestliže zorný úhel je alespoň 1'. Zorný úhel malého předmětu můžeme zvětšit, přiblížíme-li předmět k oku až do blízkého bodu, to je asi 25 cm od oka. Nerozeznáme-li ani potom na předmětu podrobnosti, použijeme lupu. Lupa je spojka s malou ohniskovou vzdáleností menší než 25 cm. Je to optický systém používaný na optické zvětšení pozorovaného předmětu, který je dostatečně malý a nachází se v blízkosti pozorovatele. Skládá se ze spojné čočky, vyrobené typicky ze skla nebo průhledného plastu.

Pozorovaný předmět se snažíme umístit mezi čočku a její předmětové ohnisko, pokud možno co nejblíže k ohnisku. Pozorujeme ho okem umístěným blízko lupy. Lupa tedy vytváří obraz zdánlivý, zvětšený a přímý, který dále pozorujeme okem. Zorný úhel ‘ zdánlivého obrazu je větší než zorný úhel  předmětu pozorovaného bez lupy ve stejné vzdálenosti od oka.  25 cm Lupa se používá v laboratořích při pozorování rostlin, drobných živočichů a minerálů, při čtení údajů na stupnicích přesných přístrojů apod. ' F F' 25 cm Jednoduchými spojkami, které se používají jako lupy, dosahujeme nejvýše šestinásobného zvětšení.

Lupa se používá v laboratořích při pozorování rostlin, drobných živočichů a minerálů, při čtení údajů na stupnicích přesných přístrojů apod. Jednoduchými spojkami, které se používají jako lupy, dosahujeme nejvýše šestinásobného zvětšení. Při větším zvětšení se začínají výrazně projevovat optické vady čoček a je nutno použít soustavu čoček. V biologii, lékařství, mineralogii aj. potřebujeme zvětšení větší. K tomu užíváme mikroskop. okulár Mikroskop slouží k pozorování blízkých, ale velmi malých předmětů. První mikroskop sestrojil začátkem 17. století holandský fyzik Anthony van Leeuwenhoek. tubus zaostřovací šroub objektiv Každý mikroskop má objektiv (je blíže pozorovanému předmětu), tubus, okulár, stolek a osvětlovací zařízení. podložní stolek zrcátko (osvětlovací zařízení)

Základem optické soustavy mikroskopu jsou dvě spojné čočky, které se liší ohniskovou vzdáleností. Objektiv má velmi malou ohniskovou vzdálenost f1, okulár má ohniskovou vzdálenost f2 větší. Předmět umisťujeme těsně za ohnisko objektivu – jeho obraz je zvětšený, skutečný a převrácený. Okulár potom umisťujeme tak, aby obraz předmětu vytvořeného objektivem ležel v ohniskové rovině okuláru. F'1 F2 F1 F'2 Přiblížením okuláru tak, že obraz předmětu vytvořený objektivem leží ve vzdálenosti menší než je ohnisková vzdálenost okuláru, pozorujeme okulárem obraz jako lupou – obraz je zdánlivý, zvětšený a převrácený.

Každý mikroskop má určité maximální zvětšení, které je pro něj charakteristické. Závisí na tzv. rozlišovací mezi mikroskopu, tj. nejmenší vzdálenosti dvou bodů, které lze ještě rozlišit. Nejlepší optické mikroskopy dosahují maximálního úhlového zvětšení  ~ 2000. Při větších zvětšeních se projevují vlnové vlastnosti světla a obraz je nekvalitní. Lupa, mikroskop i dalekohled řadíme mezi tzv. subjektivní optické přístroje – vytvářejí neskutečný obraz, který pak pozorujeme okem. Existují také takové přístroje, které vytvářejí skutečný obraz – jsou to např. zpětný projektor, fotoaparát, filmová kamera, dataprojektor a další. Souhrnně je nazýváme objektivní optické přístroje a můžeme je rozdělit na dvě základní podskupiny: na snímací přístroje a projekční přístroje.

Lupa je spojka s malou ohniskovou vzdáleností menší než 25 cm. Zorný úhel je úhel mezi paprsky, které vycházejí z okrajových bodů předmětu a vnikají do našeho oka. Nestejně vysoké předměty v různých vzdálenostech se zdají stejně velké, protože je pozorujeme ve stejném zorném úhlu. Lupa je spojka s malou ohniskovou vzdáleností menší než 25 cm. Lupa zvětšuje zorný úhel, vytváří obraz zdánlivý, zvětšený a přímý, který dále pozorujeme okem. Mikroskop slouží k pozorování blízkých, ale velmi malých předmětů. Základem optické soustavy mikroskopu jsou dvě spojné čočky – okulár a objektiv, které se liší ohniskovou vzdáleností. Obraz vytvořený mikroskopem je zdánlivý, zvětšený a převrácený. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 120.