Rovnovážná poloha tělesa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Advertisements

Mechanika tuhého tělesa
Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Polohová ( potenciální ) energie
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Práce při zvedání tělesa kladkami
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
Mechanika tuhého tělesa
GRAVITACE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
7. Mechanika tuhého tělesa
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
Tlak v praxi (Učebnice strana 89 – 90)
Soustava částic a tuhé těleso
Účinky gravitační síly Země na kapalinu
Těžiště, rovnovážná poloha
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Těžiště tělesa (Učebnice strana 48 – 50)
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Zákon vzájemného působení dvou těles
TĚŽIŠTĚ TĚLES.
Mechanika tuhého tělesa
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
TĚŽIŠTĚ A ROVNOVÁŽNÁ POLOHA TĚLESA
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEZISTE.
Fyzika 7.ročník ZŠ S í l a, Skládání sil, Těžiště. Creation IP&RK.
Laboratorní cvičení 2 Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební,
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
Tomáš Salavec 3IT.  Těžiště řešil už Archimédes. Určil těžiště rovnoběžníka, trojúhelníka  Gierolamo Cardano sestrojil pro královský kočár zvláštní.
Mechanika tuhého tělesa 2
Rovnovážná poloha tělesa
Síla.
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Těžiště tělesa.
Gravitační síla. Gravitační pole
VY_32_INOVACE_11-07 Mechanika II. Tíhová síla.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_ROVNOVAZNE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_175_Těžiště tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
KYVADLO
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
STATIKA TĚLES Název školy
Skládání sil opačného směru
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Mechanika tuhého tělesa
Rovnováha a rázy.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Těžiště, stabilita tělesa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 15. Mechanika tuhého tělesa – základní pojmy, moment síly Název sady:
Těžiště tělesa těžiště tělesa je bod, ve kterém zakreslujeme působiště gravitační síly na těleso těžiště značíme písmenem T T Obr.1 Fg.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Gravitační síla, gravitační pole. Vypracoval: Lukáš Karlík
Účinek síly na těleso otáčivé kolem pevné osy. PÁKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Opakování.
Vztlaková síla působící na těleso v atmosféře Země
Třída 3.A 10. hodina.
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_20 Síly.
Transkript prezentace:

Rovnovážná poloha tělesa (Učebnice strana 52 – 53) F F T Tělesa podepřená přesně pod těžištěm nebo v těžišti zůstávají v klidu. Fg Zavěsíme-li těleso, ustálí se vždy tak, že těžiště je pod místem závěsu nebo v místě závěsu. T V obou případech jsou síly působící na těleso (gravitační síla a tahová síla závěsu nebo tlaková síla podložky) v rovnováze. Fg Říkáme, že těleso je v rovnovážné poloze. Těleso je v rovnovážné poloze, když síly na něj působící jsou v rovnováze. Pro praxi je velmi důležité, abychom věděli, na čem závisí stálost (stabilita) rovnovážné polohy. Posuzujeme ji podle toho, jak velkou silou můžeme změnit polohu tělesa. Stabilita tělesa je míra schopnosti udržet stálou rovnovážnou polohu.

Rovnovážná poloha tělesa může být stálá (stabilní), volná (indiferentní) nebo vratká (labilní). Tyč zavěšená nad těžištěm je v klidu. Vychýlíme-li ji z této rovnovážné polohy, její těžiště stoupá. Po uvolnění se vrací do původní polohy. T T Říkáme, že je ve stálé (stabilní) rovnovážné poloze. Tyč zavěšená přesně pod těžištěm je v klidu. Tyč zavěšená v těžišti je v klidu. Při nepatrném vychýlení z této polohy těžiště klesá. Vychýlíme-li ji z této rovnovážné polohy, její těžiště zůstává ve stejné výšce. T Tyč se nevrací do původní polohy, ale vychyluje se dál. Po uvolnění zůstává v jakékoliv vychýlené poloze, do původní polohy se nevrací. (Zastaví se až v poloze stálé.) Říkáme, že je ve volné (indiferentní) rovnovážné poloze. Říkáme, že je ve vratké (labilní) rovnovážné poloze.

Při vychýlení tělesa ze stálé rovnovážné polohy se zvyšuje výška těžiště tělesa vzhledem k povrchu Země. Těleso má ve stálé (stabilní) rovnovážné poloze těžiště v nejnižší možné poloze. Jakmile přestane působit vychylující síla, těleso se vrátí do původní polohy. T Při vychýlení tělesa ve volné (indiferentní) rovnovážné poloze se výška těžiště tělesa vzhledem k povrchu Země nezmění. Přestane-li působit vychylující síla, těleso zůstává na novém místě, nepohybuje se, do původní polohy se samovolně nevrátí. T Při vychýlení tělesa z vratké rovnovážné polohy se snižuje výška těžiště tělesa vzhledem k povrchu Země. Těleso se z vratké(labilní) rovnovážné polohy ještě více vychýlí a samovolně se do této polohy nevrátí. T Vratká poloha je většinou nežádoucí a snažíme se ji změnit na rovnovážnou polohu stálou, např. stabilita úzké vysoké vázy se zlepší, když má masivní širší dno.

Ve stálé rovnovážné polohy může být i těleso, které je podepřeno pod těžištěm. Těleso je v rovnovážné poloze stálé, když jeho svislá těžnice prochází podstavou tělesa nebo plochou vytvořenou spojením bodů, v nichž je těleso podepřeno. T Čím níž je těžiště tělesa nad podložkou, čím větší je obsah jeho podstavy a čím větší je hmotnost tělesa, tím větší sílu potřebujeme k převrácení tělesa. Tím větší je stabilita tělesa. Příklady: 1. Rozhodni, zda se kamion nepřevrátí, když zaparkuje na šikmé plošině. Poloha těžiště kamionu je vyznačena v obrázku. Své rozhodnutí zdůvodni (zdůvodnění můžeš doplnit kresbou v obrázku). T Kamion se nepřevrátí, neboť jeho svislá těžnice prochází plochou vytvořenou spojením kol, na nichž kamion stojí.

Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 54. Příklady: 2. Na zemi stojí dva kbelíky, jeden je prázdný, v druhé je voda. Vyznač v obrázcích přibližnou polohu těžiště obou kbelíků. Který kbelík se snáze převrhne? Vysvětli. T Snáze se převrhne prázdný kbelík, neboť jeho těžiště je výš nad zemí a samotný kbelík má menší hmotnost než kbelík s vodou. T 3. Na stole leží papírová krabice tak, jak je to znázorněno na obrázku. Proč nespadne? Nakresli do obrázku, kde se přibližně nachází těžiště této krabice. Napiš, jak bys takovou krabici mohl(a) vyrobit. T V krabici jsou umístěny předměty co nejblíže k levé stěně krabice, nebo se v levé části krabice nacházejí těžší předměty než v části pravé. Těžiště je mezi hranou stolu a levou stěnou krabice. Mohu přilepit vhodný a dostatečně těžký předmět (např. ocelovou matku) co nejblíže k levé stěně krabice (např. do levého dolního roku krabice). Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 54.