Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
Cíle a postupy empirického výzkumu
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Hypotézy ve výzkumu.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Základy pedagogické metodologie
1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Koncipování empirického výzkumu
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Fakulta sociálních studií
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
Základy pedagogické metodologie
Základy teorie vědy extrémní pozice (Popper x Disman)
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Metody a techniky výzkumu II.
Dotazník a výzkumná šetření
Co říká česká veřejnost?
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor Dvě cesty k poznání. Technické kroky ve výzkumu. Zdroje zkreslení výzkumu. Jak vytvořit výběrový soubor.

Varianty výzkumu-kvalitativní a kvantitativní Kvalitativní x kvantitativní výzkum Kvantitativní-dedukce= Teorie Hypotézy Sběr dat Přijaté či zamítnuté hypotézy Kvantitativní výzkum tedy testuje hypotézy, které byly stanoveny předem (zkoumá vztahy mezi proměnnými).

Varianty výzkumu-kvalitivní a kvantitativní Kvalitativní výzkum-indukce= Formulace problému a výzkumné otázky Shromáždění dat kvalitativní povahy (např. nestrukturovaný rozhovor) Analýza materiálu-nalezené pravidelnosti Předběžné závěry Teorie Kvalitativní výzkum pátrá po jakékoliv struktuře, která existuje v proměnných v oblasti jeho zájmu. Je zaměřen zejména na porozumění lidem v sociálních situacích.

Technické kroky ve výzkumu Formulace problému Formulace teoretické hypotézy* Formulace souboru pracovních hypotéz* Rozhodnutí o populaci a vzorku Pilotní studie Rozhodnutí o technice sběru informací

Technické kroky ve výzkumu Konstrukce nástrojů Předvýzkum Sběr dat Analýza dat Interpretace, závěry, teoretické zdůvodnění (Disman, 2000) *Toto je charakteristické pro kvantitativní výzkum, v kvalitativním pracujeme s výzkumnými otázkami

Standardizace Standardizované techniky používají striktně jednotné podněty. Odpovědi jsou často omezeny na volbu s předem připraveného seznamu kategorií (tzv. uzavřené otázky). Dotazník vždy standardizovaný Rozhovor standardizovaný i nestandardizovaný Přímé pozorování standardizované i nestandardizované Dokumenty standardizované i nestandardizované V kvantitativním výzkumu (tj. zajímají nás data o skupinách, testujeme hypotézy o skupinách) je nezbytnou podmínkou využití standardizovaných technik.

Zdroje zkreslení výzkumu 1/ efekt morčete-respondent si uvědomuje, že je zkoumán 2/ výběr role-respondent se bude snažit předvést v nejlepším světle 3/ měření jako zdroj změny-vytváření nových postojů, které před výzkumem neexistovaly (jsou nestabilní) 4/ stereotyp ve volbě odpovědí

Zkreslení výsledků-cvičení Čtete rád poezii? (interviewer bias, spadá pod výběr role). Jak odpoví 50 letý muž na tuto otázku slečně, jak mladému muži, jak staršímu muži? Co je zdrojem zkreslení?

Zkreslení výsledků Ad stereotyp ve volbě odpovědí- Máme tendenci spíše souhlasit. Většina lidí je pravdomluvných Úplně souhlasím Spíše souhlasím Nevím Spíše nesouhlasím Nesouhlasím Filtrační otázka Většina lidí lže Dalším zdrojem zkreslení je tendence volit neutrální odpověď (nevím, ani ano, ani ne). V tom případě je možné neutrální variantu vypustit.

Výběr-jak vytvořit výběrový soubor Základní soubor (populace)-soubor jednotek ( v psychologii osob),o kterém předpokládáme, že jsou pro něj naše závěry platné. Výběrový soubor (vzorek)- skupina jednotek (v psychologii osob), které skutečně pozorujeme.

Jak vytvořit výběrový soubor? Kvótní výběr - imituje ve struktuře vzorku známé vlastnosti populace (musíme znát skladbu populace tj. věk, pohlaví, vzdělání..). Cvičení: Navrhněte kriteria pro konstrukci vzorku pro populaci městských policistů v Praze. Kvótní výběr děláme na populaci, o které jsme dobře informováni!

Jak vytvořit výběrový soubor? Náhodný (pravděpodobnostní) výběr-každý element vzorku má stejnou pravděpodobnost, že bude vybrán. Náhodný vzorek reprezentuje všechny známé i neznámé vlastnosti populace. Prostý náhodný výběr x systematický výběr

Jak vytvořit výběrový soubor? Účelový výběr - je založen pouze na úsudku výzkumníka o tom, co by mělo být pozorováno a o tom, co je možné pozorovat. Účelový výběr nám téměř nikdy neumožní širokou generalizaci, ale závěry přesto mohou být užitečné.

Jak vytvořit výběrový soubor? Technika sněhové koule-spočívá na výběru jedinců, při kterém nás nějaký původní informátor vede k jiným členům naší cílové skupiny. Cvičení-na jaké populaci byste zvolili vytvoření výběrového souboru pomocí techniky sněhové koule?

Literatura: Disman, M. (2000): Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. Praha Skutil, M. a kol. )2012): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál. Praha