Příspěvek na konferenci „Informační gramotnost“Listopad 2011 | Brno
▪Web 2.0 a sociální sítě ▪Webové služby a aplikace, sdílení informací a znalostí, elektronická komunikace ▪Digitalizace a digitální distribuce ▪Digitalizace informací a informačních procesů, e-distribuce, cloudová řešení ▪Gamifikace ▪Implementace herních prvků do každodenních aktivit (nakupování, geolokace, výuka) ▪Ubiquitous computing ▪Všudypřítomná výpočetní technika, tablety a smartphony, koncept „Internet of Things“ Jan Rylich | Brno | 2011
▪Rámcové označení nových služeb a nových forem komunikace a interakce ▪Tvorba a sdílení obsahu, vytváření sociálních sítí, design, UI ▪YouTube, Twitter, Wikipedie, Gmail, RSS, blogy, komunity atd. Jan Rylich | Brno | 2011
▪V rámci naší informační společnosti jsou primární digitální formáty a dokumenty ▪Rozlišujeme dokumenty digitalizované a tzv. „born digital“ ▪Nové možnosti, ale i nové výzvy ▪Hustota dat, šíření, rychlost x kompatibilita, poškození, dlouhodobé uchovávání ▪Elektronická distribuce: e-komunikace, e-knihy, audio/video, iTunes, Steam… Jan Rylich | Brno | 2011
▪Implementace herních prvků do každodenních aktivit ▪Body (points), zkušenosti (experiences), úrovně (levels), úspěchy (achievements), pokrok (progress), odznaky (badges), žebříčky (leader boards) ▪Klasický případ: spotřebitelské soutěže (body, kódy, obaly) ▪Foursquare, diskusní fóra, Aukro, škola hrou (Indiana University)… Jan Rylich | Brno | 2011
▪Všudypřítomná výpočetní technika = počítače, notebooky, tablety, smartphony… ▪Internet of Things = vzájemná komunikace a interakce výpočetní techniky, chytrých spotřebičů, senzorů a dalších systémů propojených do Sítě ▪Vývoj stále probíhá (zmenšování počítačů, nové funkce, zvyšování interoperability) Jan Rylich | Brno | 2011
▪Elektronické knihy jsou digitální dokumenty, přičemž k jejich zobrazení je potřeba kompatibilní zařízení (počítač, smartphone, PDA či čtečka) ▪Výhody e-knih ▪Nezabírají fyzicky žádné místo a pro uživatele existuje množství obsahu zdarma (např. projekt Guttenberg) ▪Ve spojení se čtečkami umožňují interaktivitu (písmo, odkazy, multimédia, slovník) ▪Nevýhody e-knih ▪Počáteční investice do čtečky je poměrně vysoká, ceny e-knih zatím také nejsou příliš výhodné ▪Existuje velké množství formátů (.pdf,.txt.,.html.,.epub,.azw…), které jsou často nekompatibilní ▪Chybí klasický „pocit ze čtení“ ▪Významná je také otázka dostupného obsahu Jan Rylich | Brno | 2011
▪Specializovaná zařízení určená pro čtení elektronických knih ▪Speciální zobrazování textu, tzv. e-ink (elektronický inkoust) ▪Dlouhá výdrž na baterie, nízká hmotnost, místo pro celou knihovnu, interaktivita ▪Na trhu je celá řada čteček (např. Amazon Kindle, Sony Reader, Barnes & Noble Nook, první česká čtečka eReading atd.) ; jako čtečky fungují i tablety, smartphony a další zařízení ▪Celkový počet čteček na trhu je neznámý (odhady jsou řádově milionů), nicméně dominantní postavení má Amazon a jeho Kindle (nyní ve verzi Kindle 4) ▪Amazon je jedničkou v prodeji čteček i e-knih Jan Rylich | Brno | 2011
▪Ve světě jsou e-knihy populární a jejich prodeje stoupají ▪Čtečky jsou na trhu cca pátým rokem, technologie i distribuce jsou již konkurenceschopné ▪Prodeje e-knih v USA se oproti loňskému roku zvýšily cca o 120 % ▪V květnu Amazon oznámil, že od dubna 2011 prodává více e-knih než knih klasických ▪V ČR zatím knižní e-trh v podstatě neexistuje ▪Chybí kvalitní a legálně dostupný obsah ▪Je velmi málo e-vydavatelů a nakladatelů; projekty jako e-reading mají velmi omezenou nabídku ▪Ceny e-knih jsou stále vysoké a v podstatě srovnatelné s papírovými knihami ▪Ze strany vydavatelů není vůle situaci změnit (viz diskuse s Alexandrem Tomským v NK ČR) ▪Je zde ale značný prostor právě pro knihovny ▪Propagace e-knih, zvyšování povědomí, kurzy pro veřejnost, půjčování čteček… Jan Rylich | Brno | 2011
▪Kromě specializovaných čteček získávají na popularitě také chytré telefony a tablety ▪Trh tabletů v podstatě vznikl na začátku minulého roku díky tabletu Apple iPad ▪Trh chytrých telefonů už funguje několik let a jeho dynamika se neustále zvyšuje ▪Celkem se každý rok prodává až několik set milionů chytrých zařízení ▪Oproti čtečkám (které s e-knihami pracují nativně) využívají tato zařízení speciální aplikace ▪Např. Apple iBooks / iBookstore, Samsung Readers Hub, Amazon Kindle App… ▪Obě alternativy (čtečky i tablety) mají své výhody a nevýhody Jan Rylich | Brno | 2011
▪Apple má dlouhou historii velmi zdařilých a komerčně velice úspěšných produktů ▪Jednou z dominantních oblastí je prodej hudby; Apple prodalo již více než 300 milionů iPodů ▪Za pouhý rok a půl se prodalo 40 milionů iPadů, čímž Apple v podstatě vytvořil zcela nový trh ▪Celkový počet prodaných chytrých zařízení (iPady, iPhony a iPody Touch) přesahuje 250 milionů ▪Zdrojem úspěchu Applu nejsou jen jednotlivá zařízení, ale také povedený operační systém (iOS) a v neposlední řadě i platforma iTunes ▪Apple iTunes je aplikace určená pro správu a přehrávání multimediálních souborů. Je to také významná platforma pro distribuci digitálního obsahu ▪Zejména: iTunes Music Store (od roku 2003), App Store (od roku 2008) a iBookstore (2010) ▪Jedná se o mimořádně úspěšný obchodní a distribuční model, který kombinuje rozumné ceny, okamžitou distribuci, sdílení mezi zařízeními a řadu dalších funkcí ▪V nabídce iTunes Store je 20 milionů hudebních titulů, přičemž se jich prodalo více než 16 miliard ▪V App Store je k dispozici aplikací, které už zaznamenaly 15 miliard stažení ▪V rámci nejmladší služby iBookstore bylo staženo již 180 milionů knih Jan Rylich | Brno | 2011
Jan Rylich Jan Rylich | Brno | 2011