IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 11 Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním a odčítáním zlomků s různým jmenovatelem. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci sčítají a odčítají zlomky. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Zlomek, sčítání, odčítání, společný jmenovatel, rozšiřování. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 217 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Sčítání a odčítání zlomků s různým jmenovatelem. Zlomky Sčítání a odčítání zlomků s různým jmenovatelem.
Sčítání zlomků s různým jmenovatelem úvahou 1 + 2 1 2 4 Zakresli vlastní sčítání zlomků Obr. 1 © Václav Simandl
Odčítání zlomků se stejným jmenovatelem úvahou 3 - 1 1 4 2 4 Zakresli vlastní odčítání zlomků. Obr. 2 © Václav Simandl
Sčítání zlomků s různým jmenovatelem Rozšíříme zlomky na stejného jmenovatele, sečteme zlomky se stejným jmenovatelem. 2 + 3 3 2 n(3,2) = 6 2 4 3 6 9 3 6 2 4 6 4 + 9 4 + 9 13 6 6 6 6 Zvýrazni společného jmenovatele a postup sčítání.
Odčítání zlomků s různým jmenovatelem Rozšíříme zlomky na stejného jmenovatele, odečteme zlomky se stejným jmenovatelem. 7 + 3 3 2 n(3,2) = 6 7 14 3 6 9 3 6 2 4 6 14 - 9 14 - 9 5 6 6 6 6 Zvýrazni společného jmenovatele a postup odčítání.
Stejný způsob trochu jinak: 2 + 3 3 2 Najdeme společného jmenovatele. 2 + 3 2 . 2 + 3 . 3 4 + 9 13 3 2 6 6 6 2. Vydělíme společného jmenovatele s prvním jmenovatelem a výsledek vynásobíme prvním čitatelem. 3. Opíšeme znaménko. 4. Vydělíme společného jmenovatele s druhým jmenovatelem a výsledek vynásobíme druhým čitatelem.
Příklady Vypočítejte a zvýrazněte postup: 7 – 3 2 6 7 – 3 21 – 3 18 2 6 7 – 3 21 – 3 18 2 6 6 6 2 + 1 4 2 2 + 1 2 + 2 4 4 2 4 4 3 + 2 – 2 4 3 3 3 + 2 – 2 9 + 8 – 8 9 4 3 3 12 12 2 + 3 – 1 8 6 2 2 + 3 – 1 6+12-12 6 8 6 2 24 24
Čerpáno Obr. 1 - 2. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.