36.1 Obsahy složitějších obrazců Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 36.1 Obsahy složitějších obrazců O kterých obrazcích můžeme říci, že jsou složitější? Proč? Autor: Mgr. Blanka Průšová
36.2 Co již víme? C D C D A B A B Vím, co je obsah obrazce. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 36.2 Co již víme? Vím, co je obsah obrazce. Umím vypočítat obsah čtverce. Umím vypočítat obsah obdélníku. a = 4 cm C D C D S = a . a S = 4 . 4 = 16 S = 16 cm2 S = a . b S = 6 . 4 = 24 S = 24 cm2 a = 4 cm a = 4 cm b = 4 cm A a = 4 cm B A B a = 6 cm Vím, že výsledek výpočtu uvádíme v centimetrech čtverečných!!!!
36.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 36.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Jsou to takové obrazce, které nejsou tvořeny jedním geometrickým obrazcem. Jsou složeny z více geometrických tvarů. Co jsou složitější obrazce? Mohu si je pomyslně představit jako tvar složený ze dvou i více geom. obrazců. Dle daných rozměrů mohu tvar rozdělit více možnostmi. Existuje více řešení, jak dojít ke správnému výsledku.
A jak vypočítám obsah složitějšího obrazce? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 36.4 Co si řekneme nového? Musíš si daný obrazec rozdělit na útvary, jejichž obsah umíš vypočítat. Poté vypočítáš obsah každého útvaru zvlášť a nakonec je sečteš. A jak vypočítám obsah složitějšího obrazce? 1. Rozdělím si obrazec. 2 cm 2.Vypočítám obsah obrazce A (obdélník). 3.Vypočítám obsah obrazce B (obdélník). 2 cm 3 cm A 2 cm S = a . b = 3 . 2 = 6 S = 6 cm2 S = a . b = 2 . 1 = 2 S = 2 cm2 B 1 cm 4. Sečtu obsahy obdélníků. S = 6 + 2 = 8 cm2 4 cm 5. Obsah daného složitějšího obrazce je 8 cm2.
36.5 Procvičení a příklady A B Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 36.5 Procvičení a příklady Vypočítej obsah obrazce z předchozího slidu jiným způsobem a oba výsledky porovnej. 2 cm 1. Rozdělím si obrazec. 2.Vypočítám obsah obrazce A (čtverec). 3.Vypočítám obsah obrazce B (obdélník). A 2 cm 3 cm 2 cm S = a . a = 2 . 2 = 4 S = 4 cm2 S = a . b = 4 . 1 = 4 S = 4 cm2 B 1 cm 4 cm 4. Sečtu obsahy obdélníků. S = 4 + 4 = 8 cm2 5. Obsah daného složitějšího obrazce je 8 cm2. Obě řešení jsou tedy správná.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 36.6 Něco navíc pro šikovné 1. Podle daných plánků má tatínek za úkol vybrat si pozemek pro zahrádku. Uvedené rozměry jsou v metrech. a) Vypočítej, který pozemek bude mít nejdelší plot. (Uvědom si, co musíš vypočítat.) b) Vypočítej obsah všech tří pozemků. Tatínek chce pozemek s největším obsahem. Který to je? 2. Načrtni půdorys vašeho bytu a vypočítej jeho obsah.
36.7 Surface area obrazec složitý obrazec plánek complicated figure Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 36.7 Surface area obrazec složitý obrazec plánek complicated figure plan geometric figure
36.8 Test znalostí Obsah obdélníku vypočítám: a) 4 . a b) a . b Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 36.8 Test znalostí Obsah obdélníku vypočítám: a) 4 . a b) a . b c) 2 + a . b d) 2 . ( a + b ) Obsah čtverce vypočítám: a) 2 . a b) 3 . a c) 4 . a d) a . a 2. Obsah složitějšího obrazce je __________ obsahů menších geometrických útvarů. a) součinem b) rozdílem c) součtem d) podílem 4. Jak se nazývá tato jednotka obsahu : cm2 a) centimetr b) neexistuje c) centimetr dvojkový d) centimetr čtverečný Správné odpovědi: b c d Test na známku
Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 36.9 Použité zdroje, citace JUSTOVÁ, J., Matematika pro 5.ročník základních škol 3.díl 5.vyd. Všeň: Alter, 2010. ISBN 978-80-7245-214-9 ( slide 6) 2. Obrázky z databáze Klipart
36.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 36.10 Anotace Autor Mgr. Blanka Průšová Období 01 – 06/2013 Ročník 5. ročník Klíčová slova Obsah složitějšího obrazce Anotace Prezentace popisující vyvození výpočtu obsahu složitějších obrazců.