Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Stručný úvod do UML.
Projektové řízení Modul č.1.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
2. Národní konference o doporučených postupech , Olomouc Katalog klinických doporučených postupů – současný stav a možnosti využití Miroslav.
Podnikový systém SEWSS Jakub Charvát STATISTICA Enterprise-wide SPC System.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Taktická příprava Michal Lehnert.
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Systémy pro podporu managementu 2
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Vypracoval: Ondřej Dvorský Třída: VIII.A
KVARTÉR - VĚDA A VÝZKUM. Interaktivní graf výdajů na vědu a výzkum.
Základní pojmy Systém je abstrakce, kterou si lidé vytvářejí v procesu poznávání jako nástroj zkoumání reálných objektů.
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Definice, druhy, chyby, abstrakce
Aktualizace obsahu a redakční systémy Miroslav Knápek PAREXPO.
Pojmové vymezení. Proč pojmové vymezení? Spousta firem deklaruje svou projektovou orientaci Ve skutečnosti pouze používají několik metodik pro podporu.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dokumentace informačního systému
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
S O F T W A R E Šablona 32 VY_32_INOVACE_6_5_Operační systémy.
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Databázové modelování
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Systemický přístup v SP
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Modely uživatelských preferencí
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Databázové systémy Datové modely.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta stavební Katedra mapování a kartografie Návrh koncepce prostorového informačního systému památkového objektu.
Modely mentální retardace
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
aneb Assessment Centre a Development Centre
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Úvod do databází zkrácená verze.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
1 Dopravní simulace Lekce 1:Úvod. 2 Představení Ondřej Přibyl, Ph.D. Schůzky: Konzultační hodiny: dohodou.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod do kvalitativního výzkumu
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
Umělá inteligence a autorské právo z pohledu práva na svobodu projevu
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Přímá manipulace (mentální modely)
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Transkript prezentace:

Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO: Forma studia:kombinované Typ studia: magisterské – navazující – II ročník

Obsah: Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum Affordance Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency) Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency) Omezení (nocnstraints ) Omezení (nocnstraints ) Mapování – přiřazování (mapping) Mapování – přiřazování (mapping) Konceptuální modely Konceptuální modely Individuální rozhraní Individuální rozhraní

HCI – interaktivní věda  vznik 60. léta

CO TO JE? Koncepční design – Koncepční model - Conceptual design  je velmi důležitý - ilustrativní, jednoduché nástroje  zmizí odborný popis nahrazen „uživatelským konceptem“  konstrukce myšlenky, kterou se potřebuje uživatel dovědět o výrobku (jak se dá použít, co umí a co neumí)  uživatelské hledisko (pohled)  pro hlubší pochopení uživatelů a jejich požadavků  je velmi důležitý  buduje úspěšné uživatelské rozhraní – usnadňuje lidem učit použití produktu ( každá osoba rozvíjí o produktu a jeho fungování své vlastní představy) Zpět na OBSAH Zpět na OBSAH

Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum při navrhování je důležité:  porozumět cílovému uživateli (myšlení, vnímání, potřeby)  pozorování, rozhovory  pro nová jednoduchá řešení složité doby  mnohdy se vytváří spekulativní scénáře  multidisciplinární obor - užší zaměření na konkrétní problém

Affordance  pojem pro dva obory – životní prostředí - HCI  poprvé –James J. Gibbon – 1977 – „ Teorie Affordances“ – –  definice pojmu - všechny možnosti akce ( k čemu je věc předurčena – židle určená k sezení, nůž k řezání ) ( k čemu je věc předurčena – židle určená k sezení, nůž k řezání )  systém teoretických přístupů zpět na OBSAH zpět na OBSAH

X FALEŠNÝ affordance X FALEŠNÝ affordance  William Gaver - affordance, který nemá žádnou skutečnou funkci

Affordance – James J. Gibbon (1904 – 1979)  vlastnosti objektu, které je pro pozorovatele zřejmé  objekt poskytuje pomoc k něčemu nebo nějakou hrozbu  vlastnosti vnímatelné informací světelnou, zvukovou nebo jinak vnímatelnou energii (smyslová informace)  věří v existenci realismu – vnímání je tedy přesné a spolehlivé  affordance je objektivní v závislosti na potřeby a specifické situace uživatele  může být vnímám přesně, ale je třeba dostatek pozornosti

 věci mohou být z umělého zdroje a proto neodpovídají skutečnosti (umělé jablko – vypadá lákavě, ale k jídlu není)  falešná affordance – dezinformace (např – pořizovatel si nevšimne průhledné plochy stěny a chce projít – narazí na sklo)  věřil, že vlastnosti prostředí lze vnímat přesně z hlediska pořizovatel (byl zahájen rozsáhlý praktický výzkum)

Affordance – zjevnost podle Donalda Normana  o použitelnosti objektu se nejlépe dovíme podle přirozených vlastností věci ( vidíme tlačítko, chceme jej zmáčknout) ( vidíme tlačítko, chceme jej zmáčknout)

u virtuálního světa zjevnost chybí - rozdělil vlastnosti na dva typy :  přirozená – real affordance  projevuje se u fyzických předmětů  je to naučená konvence  získaná – perceived affordance  vlastnost virtuálních předmětů  s virtuálními předměty nemanipulujeme podle vhodnosti, ale podle toho, že jsme se to tak naučili

Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency)  pro lepší orientaci uživatele  zpětná vazba poskytuje info. o aktuálním stavu celého systému  když je dodržena konzistenci, pak má uživatel zjednodušenou práci (postupy a příkazy z jedné části systému lze uplatnit (postupy a příkazy z jedné části systému lze uplatnit i v jiné části) i v jiné části) zpět na OBSAH zpět na OBSAH

Omezení (nocnstraints )  pro uživatele začátečníka může být velké množství funkcí matoucí  některé systémy omezí funkce pouze na základní  postupem času se mu otevírají další funkce  jsou omezení fyzické (rozměr objektu), fyzické (rozměr objektu), logické (základ v lidské mysli a fungování světa ) logické (základ v lidské mysli a fungování světa ) kulturní (vztahuje se k naučeným konvencím) kulturní (vztahuje se k naučeným konvencím) zpět na OBSAH zpět na OBSAH

Mapování – přířazování (mapping)  každé tlačítko vyvolá stlačením nějakou akci  pokud jde o vztah přirozený (šipka nahoru na klávesnici – pohyb nahoru v prostředí) (šipka nahoru na klávesnici – pohyb nahoru v prostředí)  je pro něj zmatší v rozhraní pracovat zpět na OBSAH zpět na OBSAH

Konceptuální modely  je to návrh systému a navíc informace k jakému účelu bude systém sloužit a jak se budou provádět jednotlivé úkoly  jsou 2 modely A) založené na aktivitách A) založené na aktivitách  jak uživatel se systémem komunikuje (instrukce, konverzace, navigace, přezkoumání, prohlížení) B) založené na objektech  tvůrce vytvoří vhodný typ modelu pro uživatele  lze je kombinovat – hybridní konceptuální model zpět na OBSAH zpět na OBSAH

Individuální rozhraní  přizpůsobivost je dvojsečná (nelze se přizpůsobovat do nekonečna) (nelze se přizpůsobovat do nekonečna)  individuální prostředí je vymezeno určitými hranicemi, ve kterých s tvůrce pohybuje ve kterých s tvůrce pohybuje  dobrá flexibilní práce s rozhraním pro uživatele  vždy záleží na konkrétní skupině, či uživateli zpět na OBSAH zpět na OBSAH

Děkuji za pozornost Bc. Eva Žaludová