Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO: Forma studia:kombinované Typ studia: magisterské – navazující – II ročník
Obsah: Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum Affordance Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency) Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency) Omezení (nocnstraints ) Omezení (nocnstraints ) Mapování – přiřazování (mapping) Mapování – přiřazování (mapping) Konceptuální modely Konceptuální modely Individuální rozhraní Individuální rozhraní
HCI – interaktivní věda vznik 60. léta
CO TO JE? Koncepční design – Koncepční model - Conceptual design je velmi důležitý - ilustrativní, jednoduché nástroje zmizí odborný popis nahrazen „uživatelským konceptem“ konstrukce myšlenky, kterou se potřebuje uživatel dovědět o výrobku (jak se dá použít, co umí a co neumí) uživatelské hledisko (pohled) pro hlubší pochopení uživatelů a jejich požadavků je velmi důležitý buduje úspěšné uživatelské rozhraní – usnadňuje lidem učit použití produktu ( každá osoba rozvíjí o produktu a jeho fungování své vlastní představy) Zpět na OBSAH Zpět na OBSAH
Koncepční design - navrhuje strategii i výzkum při navrhování je důležité: porozumět cílovému uživateli (myšlení, vnímání, potřeby) pozorování, rozhovory pro nová jednoduchá řešení složité doby mnohdy se vytváří spekulativní scénáře multidisciplinární obor - užší zaměření na konkrétní problém
Affordance pojem pro dva obory – životní prostředí - HCI poprvé –James J. Gibbon – 1977 – „ Teorie Affordances“ – – definice pojmu - všechny možnosti akce ( k čemu je věc předurčena – židle určená k sezení, nůž k řezání ) ( k čemu je věc předurčena – židle určená k sezení, nůž k řezání ) systém teoretických přístupů zpět na OBSAH zpět na OBSAH
X FALEŠNÝ affordance X FALEŠNÝ affordance William Gaver - affordance, který nemá žádnou skutečnou funkci
Affordance – James J. Gibbon (1904 – 1979) vlastnosti objektu, které je pro pozorovatele zřejmé objekt poskytuje pomoc k něčemu nebo nějakou hrozbu vlastnosti vnímatelné informací světelnou, zvukovou nebo jinak vnímatelnou energii (smyslová informace) věří v existenci realismu – vnímání je tedy přesné a spolehlivé affordance je objektivní v závislosti na potřeby a specifické situace uživatele může být vnímám přesně, ale je třeba dostatek pozornosti
věci mohou být z umělého zdroje a proto neodpovídají skutečnosti (umělé jablko – vypadá lákavě, ale k jídlu není) falešná affordance – dezinformace (např – pořizovatel si nevšimne průhledné plochy stěny a chce projít – narazí na sklo) věřil, že vlastnosti prostředí lze vnímat přesně z hlediska pořizovatel (byl zahájen rozsáhlý praktický výzkum)
Affordance – zjevnost podle Donalda Normana o použitelnosti objektu se nejlépe dovíme podle přirozených vlastností věci ( vidíme tlačítko, chceme jej zmáčknout) ( vidíme tlačítko, chceme jej zmáčknout)
u virtuálního světa zjevnost chybí - rozdělil vlastnosti na dva typy : přirozená – real affordance projevuje se u fyzických předmětů je to naučená konvence získaná – perceived affordance vlastnost virtuálních předmětů s virtuálními předměty nemanipulujeme podle vhodnosti, ale podle toho, že jsme se to tak naučili
Zpětná vazba (feedback) a konzistence (consistency) pro lepší orientaci uživatele zpětná vazba poskytuje info. o aktuálním stavu celého systému když je dodržena konzistenci, pak má uživatel zjednodušenou práci (postupy a příkazy z jedné části systému lze uplatnit (postupy a příkazy z jedné části systému lze uplatnit i v jiné části) i v jiné části) zpět na OBSAH zpět na OBSAH
Omezení (nocnstraints ) pro uživatele začátečníka může být velké množství funkcí matoucí některé systémy omezí funkce pouze na základní postupem času se mu otevírají další funkce jsou omezení fyzické (rozměr objektu), fyzické (rozměr objektu), logické (základ v lidské mysli a fungování světa ) logické (základ v lidské mysli a fungování světa ) kulturní (vztahuje se k naučeným konvencím) kulturní (vztahuje se k naučeným konvencím) zpět na OBSAH zpět na OBSAH
Mapování – přířazování (mapping) každé tlačítko vyvolá stlačením nějakou akci pokud jde o vztah přirozený (šipka nahoru na klávesnici – pohyb nahoru v prostředí) (šipka nahoru na klávesnici – pohyb nahoru v prostředí) je pro něj zmatší v rozhraní pracovat zpět na OBSAH zpět na OBSAH
Konceptuální modely je to návrh systému a navíc informace k jakému účelu bude systém sloužit a jak se budou provádět jednotlivé úkoly jsou 2 modely A) založené na aktivitách A) založené na aktivitách jak uživatel se systémem komunikuje (instrukce, konverzace, navigace, přezkoumání, prohlížení) B) založené na objektech tvůrce vytvoří vhodný typ modelu pro uživatele lze je kombinovat – hybridní konceptuální model zpět na OBSAH zpět na OBSAH
Individuální rozhraní přizpůsobivost je dvojsečná (nelze se přizpůsobovat do nekonečna) (nelze se přizpůsobovat do nekonečna) individuální prostředí je vymezeno určitými hranicemi, ve kterých s tvůrce pohybuje ve kterých s tvůrce pohybuje dobrá flexibilní práce s rozhraním pro uživatele vždy záleží na konkrétní skupině, či uživateli zpět na OBSAH zpět na OBSAH
Děkuji za pozornost Bc. Eva Žaludová