Aktivity pro lepší funkci pravé mozkové hemisféry

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kam se točí Tobě ?.
Advertisements

Psychické projevy a stavy
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
KOMBINACE S OPAKOVÁNÍM
Luboš Charvát KTV FPE ZČU v Plzni 2013
Your name your caption here NTTP 2010 Mozkové hemisféry Logika Detaily Fakta Pravidla Slova, jazyk Matematika Současnost Budoucnost Bezpečí Realita Pocity.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Soustava lineárních nerovnic
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Imaginace.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Výtvarné setkání v MŠ II.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 3 Kde se ukrývají zvířata Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 10 Stavitelé domů Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 6) Možnosti využití.
Posilování celého těla 2
Jak správně sedět u počítače
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Podzim 2009, Brno Zpracování seismických dat X. FOKÁLNÍ MECHANISMY.
MYŠLENKOVÉ MAPY Udělej si svoji myšlenkovou mapu „Smysluplný obchod“ (semináře)
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 25 Číslo.
Kánon hlavy (Profil) Základní pravidla pro kresbu portrétu
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 4 Loutka Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití artefiletiky.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Strukturalismus a jeho pohled na dějiny KARKOŠ, C4B.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
BOZP – Práce s počítačem
Oko.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Psychologické aspekty zdraví
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Motorické schopnosti.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Hemisféry, myšlení.  Navazující prezentace vysvětlující jenotlivé časti mozku  Prezentace objasňuje pojmy k části koncového mozku  Po objasnění látky.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Indiaca Ročník: 4. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Netradiční sportovní hry Téma: Indiaca - pravidla Jméno autora: Mgr. Tomáš Vacek Vytvořeno.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Speedminton Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Déjà - vu Tematická oblast
Inteligence,tvořivost, paměť
Pravidla… Kartičky odebírte po jedné z vrchu zamíchaného balíčku, takto vyložte obrázkem vzhůru 12 karet. Kdo z hráčů najde ve vyložených kartách kdekoli.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
Elejská škola.
Východiska pro rozvoj kreativity
Soustava lineárních nerovnic
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kam se točí Tobě ?.
Kam se točí Tobě ?.
Kam se točí Tobě ?.
Už to umím ! ZÁKLADNÍ TVARY Zopakuj si:
Transkript prezentace:

Aktivity pro lepší funkci pravé mozkové hemisféry Havlíčkův Brod 8. června 2009 Zdeňka Adlerová

Kapitoly Mozkové hemisféry Artrelax (Eva Suttnerová, www.artrelax.net) Myslet jako Leonardo da Vinci (Michael Gelb) Vyrovnání hemisfér (Arte/scienza) (www.prolevaky.cz) SET

Mozkové hemisféry Logika Kreativita Detaily Pocity Fakta Představy Pravidla Jazyk Matematika znalosti Realismus Časová orientace Kreativita Pocity Představy Souvislosti Symboly Obrazy, barvy Filosofie Umění Riziko Snílek Prostorová orientace

Asoicace

Artrelax – Eva Suttnerová Relaxační kresba působí jako harmonizační a tvůrčí prostředek. Hra, ve které každý jedinec, bez ohledu na mentální schopnosti, dospívá k poznání vlastních tvořivých schopností. Pomáhá, léčí, usnadňuje komunikaci mezi lidmi.

Výkres libovolně orientujte. Dokreslete. Kolik vznikne variací?

Myslet jako Leonardo da Vinci (Michael Gelb)

Myslet jako Leonardo da Vinci (Michael Gelb) Základem Leonardova odkazu je pobídka, aby moudrost a světlo zvítězily nad strachem a tmou. Ve svém nekonečném hledání pravdy a krásy spojoval umění a vědu pod vedením zkušenosti a vnímavosti. Jeho jedinečné spojování logiky a fantazie, rozumu a romantiky, inspirovalo a mátlo vědce po celé věky. str. 277

Sedm kroků ke genialitě Usilovat o celoživotní vzdělávání. Prověřovat znalosti zkušenostmi. Sensazione - neustálé rozvíjení smyslů. Přijímat nejasnost, paradox, nejistotu. Arte/Scienza - rozvíjet rovnováhu mezi vědou a uměním, logikou a představivostí. MYSLET CELÝM MOZKEM. Zdokonalovat zručnost obou rukou, kondici a duševní vyrovnanost. Uznávat vzájemné souvislosti věcí a jevů. Systémové myšlení.

Sensazione – rozvíjení smyslů Namaluj hudbu

Vyrovnání hemisfér (Arte/Scienza) Ke kompenzaci obou polovin mozku dochází podle psychologických poznatků především v tzv. stavech útlumu. Když člověk tzv. "na nic nemyslí". Jako například při delší jízdě vlakem, kdy nepůsobí jinak aktivní polovina mozku na tu potlačovanou jako blok. Díky tomu mívají praváci v takových situacích tvůrčí myšlenky a leváci oproti tomu začínají uspořádávat a systematizovat. Tyto fáze útlumu jsou tedy velmi zdravé.

Ležatá osmička Nakreslete ve vzduchu nataženými pažemi velkou ležatou osmičku - znamení nekonečna. Mějte přitom oči zacílené na konečky prstů, aby jste pohledem provázeli pohyby rukou.

Žonglování Žonglování se třemi míčky nejen pomůže překonat přirozený uchopovací reflex, díky čemuž se uvolní mysl, v ideálním případě budou navíc míčky do vzduchu létat ve tvaru ležaté osmičky. Pohyby těla, tvar, který míčky při letu opisují, vlastní dech a především pohled do prázdna - to vše dokáže mozek mimořádně uvolnit.

Křížové cvičení Obě oči se dívají do středu kříže, kde se čáry protínají. Poté zvedněte vysoko koleno a dotkněte se jej loktem ohnuté protilehlé ruky - tj.levého kolena pravým loktem a naopak. Je jedno, kterou nohou začínáte. Co nejpomaleji a soustředit se stále do středu kříže. Varianta pro střídání -zvedáte současně koleno a stejnou ruku ohnutou v paži do pravého úhlu směrem ke stropu - tj.pravé koleno a pravou ruku a naopak. Tyto dvě varianty střídat - 10krát křížem a 10krát současně. Cvičení vždy ukončujeme variantou křížem - opačné koleno k opačnému lokti.

SET

Hrací karty: Celkem tři barevné sady karet (červená, zelená, modrá). V každé sadě jsou tři různé tvary (ovál, kosočtverec, housenka), po třech různých počtech (jeden, dva, tři) a s třemi různými výplněmi (plná, prázdná, šrafovaná). Každá karta je jedinečná. Pravidla: Hráči hledají SET, který tvoří tři karty v povolené kombinaci znaků na kartě. Znakem je barva, tvar, počet a výplň. Přípustné kombinace znaků na kartách v SETu: Tři znaky stejné a jeden znak odlišný. Tři znaky odlišné a jeden znak stejný. Všechny čtyři znaky odlišné. Hra Karty se zamíchají a na stole se rozloží 12 kusů karet obrázkem nahoru tak, aby na ně každý z hráčů dobře viděl. Hráči v tichosti očima hledají SET. Hráč, který se domnívá, že SET našel, vykřikne hlasitě „SET!“ a vybere své tři karty. Ostatní hráči zkontrolují, jestli se jeho SET skládá z přípustné kombinace znaků. Pokud je kombinace v pořádku, odloží si hráč svůj SET stranou. Na stůl se doloží nové tři karty a hra pokračuje, dokud se nepoužijí všechny karty. Vyhrává hráč, který má na konci hry nejvíce SETů. Čím více karet se rozloží na stůl (např. 15 a více), tím je větší možnost výběru kombinací, a je tedy snadnější najít SET.

Paměť slábne, pokud ji necvičíš. Cicero Zdeňka Adlerová trenink.pameti@gmail.com www.treninkpameti.webnode.com