Aktivity pro lepší funkci pravé mozkové hemisféry Havlíčkův Brod 8. června 2009 Zdeňka Adlerová
Kapitoly Mozkové hemisféry Artrelax (Eva Suttnerová, www.artrelax.net) Myslet jako Leonardo da Vinci (Michael Gelb) Vyrovnání hemisfér (Arte/scienza) (www.prolevaky.cz) SET
Mozkové hemisféry Logika Kreativita Detaily Pocity Fakta Představy Pravidla Jazyk Matematika znalosti Realismus Časová orientace Kreativita Pocity Představy Souvislosti Symboly Obrazy, barvy Filosofie Umění Riziko Snílek Prostorová orientace
Asoicace
Artrelax – Eva Suttnerová Relaxační kresba působí jako harmonizační a tvůrčí prostředek. Hra, ve které každý jedinec, bez ohledu na mentální schopnosti, dospívá k poznání vlastních tvořivých schopností. Pomáhá, léčí, usnadňuje komunikaci mezi lidmi.
Výkres libovolně orientujte. Dokreslete. Kolik vznikne variací?
Myslet jako Leonardo da Vinci (Michael Gelb)
Myslet jako Leonardo da Vinci (Michael Gelb) Základem Leonardova odkazu je pobídka, aby moudrost a světlo zvítězily nad strachem a tmou. Ve svém nekonečném hledání pravdy a krásy spojoval umění a vědu pod vedením zkušenosti a vnímavosti. Jeho jedinečné spojování logiky a fantazie, rozumu a romantiky, inspirovalo a mátlo vědce po celé věky. str. 277
Sedm kroků ke genialitě Usilovat o celoživotní vzdělávání. Prověřovat znalosti zkušenostmi. Sensazione - neustálé rozvíjení smyslů. Přijímat nejasnost, paradox, nejistotu. Arte/Scienza - rozvíjet rovnováhu mezi vědou a uměním, logikou a představivostí. MYSLET CELÝM MOZKEM. Zdokonalovat zručnost obou rukou, kondici a duševní vyrovnanost. Uznávat vzájemné souvislosti věcí a jevů. Systémové myšlení.
Sensazione – rozvíjení smyslů Namaluj hudbu
Vyrovnání hemisfér (Arte/Scienza) Ke kompenzaci obou polovin mozku dochází podle psychologických poznatků především v tzv. stavech útlumu. Když člověk tzv. "na nic nemyslí". Jako například při delší jízdě vlakem, kdy nepůsobí jinak aktivní polovina mozku na tu potlačovanou jako blok. Díky tomu mívají praváci v takových situacích tvůrčí myšlenky a leváci oproti tomu začínají uspořádávat a systematizovat. Tyto fáze útlumu jsou tedy velmi zdravé.
Ležatá osmička Nakreslete ve vzduchu nataženými pažemi velkou ležatou osmičku - znamení nekonečna. Mějte přitom oči zacílené na konečky prstů, aby jste pohledem provázeli pohyby rukou.
Žonglování Žonglování se třemi míčky nejen pomůže překonat přirozený uchopovací reflex, díky čemuž se uvolní mysl, v ideálním případě budou navíc míčky do vzduchu létat ve tvaru ležaté osmičky. Pohyby těla, tvar, který míčky při letu opisují, vlastní dech a především pohled do prázdna - to vše dokáže mozek mimořádně uvolnit.
Křížové cvičení Obě oči se dívají do středu kříže, kde se čáry protínají. Poté zvedněte vysoko koleno a dotkněte se jej loktem ohnuté protilehlé ruky - tj.levého kolena pravým loktem a naopak. Je jedno, kterou nohou začínáte. Co nejpomaleji a soustředit se stále do středu kříže. Varianta pro střídání -zvedáte současně koleno a stejnou ruku ohnutou v paži do pravého úhlu směrem ke stropu - tj.pravé koleno a pravou ruku a naopak. Tyto dvě varianty střídat - 10krát křížem a 10krát současně. Cvičení vždy ukončujeme variantou křížem - opačné koleno k opačnému lokti.
SET
Hrací karty: Celkem tři barevné sady karet (červená, zelená, modrá). V každé sadě jsou tři různé tvary (ovál, kosočtverec, housenka), po třech různých počtech (jeden, dva, tři) a s třemi různými výplněmi (plná, prázdná, šrafovaná). Každá karta je jedinečná. Pravidla: Hráči hledají SET, který tvoří tři karty v povolené kombinaci znaků na kartě. Znakem je barva, tvar, počet a výplň. Přípustné kombinace znaků na kartách v SETu: Tři znaky stejné a jeden znak odlišný. Tři znaky odlišné a jeden znak stejný. Všechny čtyři znaky odlišné. Hra Karty se zamíchají a na stole se rozloží 12 kusů karet obrázkem nahoru tak, aby na ně každý z hráčů dobře viděl. Hráči v tichosti očima hledají SET. Hráč, který se domnívá, že SET našel, vykřikne hlasitě „SET!“ a vybere své tři karty. Ostatní hráči zkontrolují, jestli se jeho SET skládá z přípustné kombinace znaků. Pokud je kombinace v pořádku, odloží si hráč svůj SET stranou. Na stůl se doloží nové tři karty a hra pokračuje, dokud se nepoužijí všechny karty. Vyhrává hráč, který má na konci hry nejvíce SETů. Čím více karet se rozloží na stůl (např. 15 a více), tím je větší možnost výběru kombinací, a je tedy snadnější najít SET.
Paměť slábne, pokud ji necvičíš. Cicero Zdeňka Adlerová trenink.pameti@gmail.com www.treninkpameti.webnode.com