Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.06 Název pro školu:
Advertisements

Biologická prezentace – Ploštěnci Barbora Svobodová
Logopedické pexeso M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Živočichové rybníka Žahavci.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Autor:Mgr. Alena Shánělová
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou pohlavní.
Opakování a procvičení učiva
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
KROUŽKOVCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PLOŠTĚNCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Parazité člověka Přírodopis 7. třída
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Rotifera a Nematoda 2010.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Puzzle – jehličnaté stromy
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
HLÍSTI (Hlístice – nejpočetnější skupina těchto bezobratlých živ.)
Opakování učiva - hlísti
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní škola, školní.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Triblastika prvoústí se schizocoelní dutinou
PROJEVY ŽIVOTA 9. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Vypracovala: V. Černochová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
H L Í S T I C E 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Oběh vody Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HLÍSTI.
HLÍSTI.
kmen: HLÍSTI (Nematoda)
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
Hlísti Žijí volně (ve vodě, v zemi) nebo parazitují na rostlinách či živočiších Podílí se i na zúrodňování půdy Tělo: Jsou odděleného pohlaví Mají zřejmou.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_16_TEMA Hlístice TÉMA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Hlístice - nematoda Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Ploštěnci, hlístice, vířníci
Ploštěnci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_Hlísti  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Kmen: Hlísti. Dvouvrstevní živočichové, protáhlé, nečlánkované, k oběma koncům se zužující tělo Na povrchu těla je silná kutikula Mají nepravou tělní.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS
Vnitřní stavba těla ptáků 2
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ A JEHO ČÁSTI
– SAMEC SE NÁPADNĚ LIŠÍ OD SAMICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
TRÁVICÍ ÚSTROJÍ A JEHO ČÁSTI
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Základní škola, Hradec Králové
HLÍSTI.
Kmen: Hlístice (hlísti)
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Pavlátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). [1]

Autor:Mgr. Věra Pavlátová Anotace:Materiál vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda, vzdělávacího oboru Biologie, Biologie živočichů. Žák se věnuje stavbě a funkci hlístic a vířníků. Očekávaný výstup dle ŠVP: Druh učebního materiálu: Cílová skupina: Stupeň a typ vzdělávání: Typická věková skupina: Žák charakterizuje hlístice, vířníky a jejich zástupce. Prezentace, DUM. Je možné ji použít v rámci expozice i fixace, délka aktivity je na 1 až 2 vyučovací hodiny. Žák, naplňuje zde KK k řešení problémů, k učení, komunikativní. Gymnaziální. 16−17 let, 6. třída = sexta / II. ročník KLIKNĚTE NA F 5

Pseudocoela obsahují prvotní tělní dutinu pseudocoel vyplněnou tekutinou. Patří sem kmeny : hlístice a vířníci [3][2]

Hlístice mají červovité tělo kryté bílkovinnou kutikulou. Mají podélné svaly, které jim umožňují jen „mrskavý“ pohyb. [1]

[4] 1 – ústní otvor 2 – střevo 3 – řitní otvor 4, 9 – vylučovací systém = postranní lišty 5 – samčí pohlavní soustava 6, 7, 8 – provazcovitá nervová soustava CHARAKTERISTIKA: − průchodná trávicí soustava − vylučovací systém postranních lišt − dýchají celým povrchem těla (difuzí) − chybí dýchací a cévní soustava − nervová soustava je provazcovitá − většinou jsou gonochoristé − někdy patrná pohlavní dvojtvárnost − vývin je přímý Ú.: Vysvětlete pojem gonochoristé, pohlavní dvojtvárnost (dimorfismus).

 Háďátko řepné je dlouhé 2 mm a cizopasí na kořenech řepy, kde vytváří uzliny se zapouzdřenými vajíčky.  Cizopasí i háďátko bramborové.  Háďátko octové osidluje např. nálevy v nakládané zelenině a konzumuje zde bakterie a kvasinky způsobující zákal. [5]

 Roup dětský je velký asi 1 cm. Parazituje v tlustém střevě, zejména u dětí. Způsobuje obtížné svědění v okolí konečníku (samička zde klade v noci vajíčka, až kusů).  Vede k nervozitě a nespavosti dítěte, léčí se chemoterapeutiky.  Také u roupa je patrná pohlavní dvojtvárnost: [6] Samička je větší, sameček má dvě štětinky (spikuly) umožňující zachycení při kopulaci.

Životní cyklus roupa dětského [7] Poškrábáním a následným kontaktem s ústy se cyklus opakuje… Je nutná hygiena! Vajíčka ulpívají dotykem kdekoliv…

[8] vajíčka roupa dětského [9] výkal s roupem dětským

 Parazitují v tenkém střevě  Samičky dorůstají i 20 cm  Tenké válcovité, na koncích zúžené tělo  Výrazná pohlavní dvojtvárnost  Škrkavka: dětská, psí, kočičí, šelmí [2] škrkavka dětská

[10] Životní cyklus škrkavky dětské 1. Oplozená vajíčka (až denně) jdou výkaly ven z těla. 2. Pozřením vajíček (neumytá zelenina, jahody) se larva dostává do žaludku, provrtá se do krevního oběhu. 3. Larva putuje krevním oběhem do plic – způsobuje kašel – hlenem putuje do žaludku a do tenkého střeva, kde dospívá.

[11] vajíčka[12] larvy [13] škrkavky

[14] Životní cyklus škrkavky psí

ODKAZY NA VIDEA:  aONZoo cyklus škrkavky psí (Nj) aONZoo aONZoo  qHv8vqbCc larva qHv8vqbCc  vYNA&NR=1 cyklus škrkavky kočičí (Nj) vYNA&NR=1  76q4&feature=related škrkavka kočičí 76q4&feature=related  x1e8uCY&NR=1 škrkavka psí (Aj, 8 minut) x1e8uCY&NR=1

 Velmi nebezpečný  Přenášejí ho potkani a prasata  Larvy zapouzdřené ve svalech hostitele přežívají celý jeho život  Způsobuje atrofii svalů, až ve 30 % smrt! [15] [16]

[17] Životní cyklus svalovce stočeného

 Vyskytuje se v teplých oblastech  Je přenášen krev sajícím hmyzem (komár Aides).  Dospělec se usazuje v mízních uzlinách, které ucpává a způsobuje záněty a otoky ‒ elefantiázu. [18] [19]

[20] Životní cyklus vlasovce mízního dnWwHthkGkY&feature=related Odkaz na video (elefantiáza):

 Věnce vířivých brv  Tělo je složené ze tří částí, s dutinou pseudocoelem  Oddělená trávicí žláza (hepatopankreas)  Žvýkací žaludek  Protonefridie  Heterogonie  Lepivé žlázy ROZLIŠOVACÍ ZNAKY: [21] hlava s věncem brv (vířivý aparát) trup je někdy krytý schránkou noha s vidlicí a lepivou žlázou

[22]  Hlava nese věnec brv, který slouží k přihánění potravy a k pohybu.  Trávicí soustavu tvoří: - ústní otvor - mastax = žvýkací hltan, kde se potrava drtí svalnatými stěnami s vnitřními chitinózními zuby a lištami -sekreční část s trávicími enzymy -jaterní klička (hepatopankreas) -řitní otvor  Vylučování zajišťují protonefridie.  Dýchání probíhá celým povrchem těla.  Cévní soustava chybí.  Díky členění těla se zřejmě vyvinuly tři uzliny nervové soustavy (hlavová, trupová, nožní).  Vířníci jsou gonochoristé, někdy probíhá vývin bez oplození (parthenogeneze).  Vířníci jsou schopni anabiózy = schopnost přežití extrémních podmínek v klidovém stavu. ústní otvor věnec brv mastax vidlice

ODKAZY NA VIDEA:  YPILWU&feature=related YPILWU&feature=related YPILWU&feature=related  OVDQexA OVDQexA OVDQexA  :Rotifera_feeding_and_moving.ogv :Rotifera_feeding_and_moving.ogv :Rotifera_feeding_and_moving.ogv  eding_rotifer.ogv eding_rotifer.ogv eding_rotifer.ogv  vkKfI vkKfI vkKfI

 Blízce příbuzní vířníkům  Parazité s červovitým tělem  Cizopasí u savců (prasata), ale hlavně u ptáků (kachny) a ryb  Mezihostitelem bývá hmyz, ve kterém žije larva [23] [24]

 Co je to pseudocoel?  Jaký typ nervové soustavy mají hlístice?  Jaký typ vylučování mají hlístice?  Jak se projevuje sexuální dimorfismus u hlístic?  Charakterizujte stavbu těla a způsob života škrkavky dětské.  Charakterizujte stavbu těla a způsob života roupa dětského.  Charakterizujte stavbu těla a způsob života svalovce stočeného.  Kterými znaky se liší vířníci od hlístic?

1.Malý parazit, který se objevuje v okurkovém láku. 2.Parazit způsobující elefantiázu. 3.Malí živočichové s vířivým aparátem. 4.Parazit způsobující atrofii svalů či dokonce smrt. 5.Proteinový pokryv těla. 6.Způsob dýchání (celým povrchem těla). 7.Název prvotní tělní dutiny. 8.Parazité savců a ptáků, mezihostitelem je hmyz

1.HÁĎÁTKO 2.VLASOVEC 3.VÍŘNÍCI 4.SVALOVEC 5.KUTIKULA 6.DIFUZE 7.PSEUDOCOEL 8.VRTEJŠI

1. ŠTREJV 2. ŘÍKVÍN 3. VAŠKA KRK 4. SOVA V LEC 5. UPOR 6. KÁĎ OTÁH 1. VRTEJŠ 2. VÍŘNÍK 3. ŠKRKAVKA 4. VLASOVEC nebo SVALOVEC 5. ROUP 6. HÁĎÁTKO ŘEŠENÍ

 Pseudocoel  Kutikula  Vylučování hlístic  Difuze  Nervová soustava  Sexuální dimorfismus  Škrkavka  Svalovec stočený  Pohlavní dvojtvárnost  Atrofie, smrt  Tělní dutina  Tenké střevo  Proteinový obal  Postranní lišty  Provazcovitá  Typ dýchání

 Gonochoristé  Háďátko octové  Roup dětský  Vlasovec mízní  Hepatopankreas  Parthenogeneze  Anabióza  Vířník  Přežití extrémních podmínek  Jaterní klička  Vývin bez oplození  Tlusté střevo  Výskyt v nálevu  Vířivý aparát  Oddělené pohlaví  Elefantiáza

 SMRŽ, J.; HORÁČEK, I.; ŠVÁTORA, M. Biologie živočichů pro gymnázia. 1. vyd. Praha : Fortuna, ISBN  Bod Goldstein. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 1.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 2.  Dr. RalfWagner. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 3.  Uwe Gille. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 4.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 5.  Reytan. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 6.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 7. F

 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 8. ores.jpg  Vaio [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 9.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 10. _CDC_Division_of_Parasitic_Diseases-gl.gif  Flukeman. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 11.  Flukeman. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 12.  Flukeman. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 13.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 14.  Microrao. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 15.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 16.

 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 17.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 18.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 19.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 20.  Rkitko. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 21.  [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 22.  Anilocra. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 23.  Anilocra. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 24.