Průmyslová revoluce v 18. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

Česká společnost se učí podnikat
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Život na počátku 19. století
Člověk a společnost - dějepis
Proč si myslíte, že byla Anglie takto označována?
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.třída.
DRUHY DOPRAVY Lodní doprava Železniční doprava Letecká doprava
ČESKÉ ZEMĚ PŘED PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Svět v první polovině 19 století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
III/2 XV A
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Věda a technika v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3606_Věda_a_technika_v _18_století Autor:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK_6.VYNÁLEZY A VYNÁLEZCI 18. A 19. STOLETÍ TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce V Anglii.
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Šablona III/2 VYNÁLEZY A OBJEVY 18. – 20. STOLETÍ Mgr
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Opakujeme dějepis na II. stupni
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
MEZI REVOLUCÍ A PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Dějepis - 8. ročník 1.
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

Průmyslová revoluce v 18. století 8. ročník

- velký rozmach techniky stroje v zemědělství (secí a žací stroje, mlátičky…) ulehčení práce - spousta lidí je pak bez práce, odchází za výdělkem do města - i ve městech se rozmáhá technika, staví se továrny a v nich je u strojů práce dost

Secí stroje

Mlátička

Průmyslová revoluce = rozvoj tovární strojové velkovýroby na úkor ruční řemeslnické malovýroby např.Baťova továrna.… …...řemeslník švec Předpoklady : peníze suroviny (z kolonií) pracovní síly trhy - odbyt zboží

- první revoluce proběhla v ANGLII (tam byly všechny předpoklady) - v 17. století se tam navíc téměř neválčilo = klid na celkový rozvoj - a také už bylo zrušeno nevolnictví lidé se mohli volně stěhovat za prací do města

TECHNICKÉ VYNÁLEZY : parní stroj 1769 – James Watt - pohon nezávislý na vodě nebo větru = univerzální motor

textilnictví (mechanický tkalcovský stav, spřádací stroj, šlapací šicí stroj…) strojírenství, hutnictví, doly – uhlí

doprava – George Stephenson (angl.) parní lokomotiva

- před parní lokomotivou lidé používali KOŇKY – koně táhli dostavník po kolejích

Robert Fulton (angl.) – parní loď

telegraf 30. léta 19. století

první let balonem bratři Montgolfierové rok 1781

1754 – 1. bleskosvod v Čechách Prokop Diviš ( 12 krabiček se železnými pilinami) – původně chtěl stroj na ovlivňování počasí

Sociální důsledky průmyslové revoluce : 1. Rozdíly : - západní a střední Evropa byla vyspělejší (v Anglii revoluce začala) - východní Evropa a Balkán zůstávají zaostalejší (rozdíl byl téměř sto let)

2. Rozvoj měst - někdy se města zvětšila až 20x - vznikala nová předměstí s továrnami a činžovními domy, bořily se středověké hradby - u továren se stavěly „dělnické kolonie“ = shluk chudých domků, aby dělníci měli blízko do práce

Smíchov – průmyslové předměstí Prahy

Činžovní dům : - v přízemí – obchody a pracovní místnosti k luxusním bytům v 1. patře - v 1. patře – velmi pěkné byty - ve 2. patře – malé byty (1 pokoj), společná voda a záchod na patře nebo bez vody - podkroví – nejchudší lidé, tj. bez práce, služky, nádeníci…dluží za nájem

3. „Svět se zmenšil“ - vynálezy zrychlily dopravu (plachetnice parník) a zmenšily vzdálenosti, rychleji se šířily zprávy - zlevnilo se cestování (vlak levnější než kočár)…cesty za zábavou - rychleji a ve velkém se dováželo cizokrajné zboží - zlevnilo

4. Vznikly 2 společenské vrstvy A/ DĚLNÍCI = PROLETARIÁT – práce i 14 – 16 hodin denně, málo peněz, pracují i ženy a děti od 5 let - při nemoci nebo úrazu zůstane bez platu… tragédie pro celou rodinu - neplatí-li nájem, je vyhozen na ulici - bojí se odporovat…byli by bez práce - rozbíjeli stroje… braly jim práci

B/ TOVÁRNÍCI, OBCHODNÍCI, BANKÉŘI = KAPITALISTÉ, BURŽOAZIE - o dělníky se nestarali (ani stát), zakládali si sami dělnické svépomocné spolky – malé příspěvky do společné pokladny…pomoc při nemoci nebo vdovám a sirotkům - postupně stát zřizoval pojištění, vydával zákony na zvýšení hranice věku pro práci dětí (9 – 12 let), upravoval pracovní dobu

19. století SOCIALISMUS Bedřich Engels Karel Marx = směr zabývající se postavením dělníků, chtějí svět a společnost bez vykořisťování, smazat rozdíly mezi továrníkem a dělníkem

Použitá literatura : Válková, V. : Dějepis 8 pro ZŠ - novověk