Pozn.: Při řešeních nejsou opakovány všechny použité vzorce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Advertisements

Co mám udělat, aby byl příklad po formální stránce správně?
Lineární rovnice 8.-9.ročník
tečna funkce y = f(x) T = [xt, yt] normála funkce y = f(x) ά
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Neurčitý integrál. Příklad.
12.přednáška integrační metody per partes substituce
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _731 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
PA081 Programování numerických výpočtů Přednáška 4.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Výpočetní technika Akademický rok 2009/2010 Letní semestr Mgr. Petr Novák Katedra informatiky a geoinformatiky FŽP UJEP
Tvorba didaktického testu z matematiky
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Co mám udělat, aby byl příklad po formální stránce správně?
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
( Funkce se symbolickými proměnnými – limity,derivace,integrály )
Derivace složené funkce jedné proměnné
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
Získávání informací Získání informací o reálném systému
GONIOMETRICKÉ ROVNICE
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
KEE/POE 8. přednáška Numerický výpočet derivace a integrálu
Sčítací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Diferenciální rovnice – řešené příklady
BRVKA Georg F.B. Riemann ( ). BRVKA Známe různé inverzní procesy (i matematické), integrování je inverzní proces k derivování. Definice: I je.
MATLAB LEKCE 5.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
( Numerická integrace )
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _730 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Lineární rovnice – 2. část
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Diferenciální rovnice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _728 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Prezentace příkladu 6.3 FIPV1 Jana Marcelová.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _726 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Ekvivalentní úpravy rovnic
př. 8 výsledek postup řešení Vypočti objem rovnoběžnostěnu ABCDEFGH.
Katedra informatiky a geoinformatiky Fakulta životního prostředí Univerzita Jana Evangelisty Purkyně Přednáška 09 Integrace racionálních funkcí – 2. část.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Rozklad mnohočlenů na součin
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _725 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
(řešení pomocí diskriminantu)
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Дац.В.А.Міхедзька Геапалітычнае становішча Беларусі ў я гг. XX ст. Заходняя Беларусь у складзе польскай дзяржавы 1.Рыжская мірная дамова 1921 г.
Výpočty rezistorů 1. příklad: Vypočítej výsledný odpor rezistorů zapojených za sebou. R1 R2 R3 R4 R7 R6 R5 R1 = 100 Ω R2 = 50 Ω R3 = 25 Ω R4 = 75 Ω R5.
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Derivace složené funkce jedné proměnné
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Rozklad mnohočlenů na součin
Simulace dynamických systémů v Matlabu, Simulink
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

Pozn.: Při řešeních nejsou opakovány všechny použité vzorce. Neurčitý integrál Řešené příklady Nad zvládnutím integrálů jsem strávil nejvíce času ze všech matematických oblastí. Pochopení jsem dosáhl pouze kombinací různých zdrojů, z nichž každý vysvětluje látku trochu jinak. Zvláště doporučuji výuku na webu www.mojeskola.cz . Zvláště kroková metoda s kontrolu virtuálního učitele mi něco dala. J.T. Pozn.: Při řešeních nejsou opakovány všechny použité vzorce.

Výběr metody: Per partes Řešte: x xe dx 6.1 (f´* g) dx = f * g - f * g´ dx Výběr metody: Per partes xe dx = x f´(x) = e g(x) = x f(x) = e dx = e g´(x) = (x)´ = 1 = x * e - e * 1 dx = e ( x – 1) + C O.K. Zadání  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  výsledek Výběr metody: Per partes 6.2 Řešte: 9 x ln x dx 2x 3 2 f´(x) = x g(x) = ln x ½ f(x) = g´(x) = (ln x)´ = 9 x ln x dx = 9 * x ln x dx = 1 x a * f dx = a f dx (f´* g) dx = f * g - f * g´ dx 2x 3 2 2x 3 2 2x 3 2 2x 3 ½ 9 x ln x dx = 9( 1 x ) = 9 ( Dx ) = * * lnx - * ln x - 2x 3 2 4x 9 2 3 2 3 2 3 2 3 = 9 ( ) Dx = 6x lnx – 4x dx = 2x ( 3 ln x - 2 ) + C * ln x - a + 1 + C x dx = a x Zadání  Úprava zadání  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  výsledek Výsledek ve scriptech: 2x ( 3 ln x - 4 ) + C

Výběr metody: Per partes 3 sin x cos x dx 2 Výběr metody: Per partes Řešte: 2 u´ = cos x v = sin x u = sin x v´ = 2 sin x 6.3 3 sin x cos x dx = 3 (sin x * sin x - 2 sin x * sin x dx ) = 3 (sin x – 2 sin x dx ) = 2 2 2 3 2 3 = 3 (sin x – 2 * sin x ) = 3 sin x – 2 sin x = sin x + C a * f dx = a f dx Zadání  Úprava zadání (substituce)  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  zpětná substituce  výsledek = u´v = u * v - u * v´ O.K. ln (ln x) x dx f(x) dx = f(t) tx (dx)´ = dt 6.4 Řešte: dx = t = ln x  x = e  dt = (e )´ = e ln (ln x) x t Substituce t Zadání  Úprava zadání  substituce  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  zpětná substituce  výsledek * e dt = ln t dt = t * ln t – t = t ( ln t – 1 ) = ln x ( ln (ln x) – 1 ) + C ln t e ln x dx = x * ln x – x + C Pozor: Tento vzorec není v zakoupených vzorečkách, je stáhnutý z webu a je ověřen zkouškou. O.K.

O.K. O.K. 6.6 6.8 1 x ln x Výběr metody: Substituce  Přímá integrace 3 1 x ln x 2 Výběr metody: Substituce  Přímá integrace t = ln x  x = e  dt = (e )´ = e 6.6 Řešte: dx t t t -2 3 -2 3 1 3 3 1 x ln x 2 -t 3 dx = e * t * e dt = t dt = 3 t = 3 ln x + C t Zadání  Úprava zadání  substituce  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  zpětná substituce  výsledek O.K. cos x 2 sin x 1 2 1 – sin x sin x 2 Výběr metody: Substituce  přímá integrace 6.8 Řešte: dx = dx = t = sin x  x = arcsin t  dt = (arcsin t)´ = 2 1 2 1 - t t 1 2 1 1 - t 2 -½ 1 2 ½ dt = t dt = * 2 t = sin x + C * Zadání  Úprava zadání  substituce  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  zpětná substituce  výsledek O.K.

Výběr metody: Per partes ln x 2 x u´ = v = ln x u = x v = x - 1 1 2 x 6.9 Řešte: dx = Výběr metody: Per partes ½ - 1 -½ = x * ln x - x * x dx = x * ln x - x dx = x * ln x – 2 x = x * ( ln x – 2 ) + C O.K. Zadání  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  výsledek Substituce t = x  x = t  dt = (t )´ = 2 t 6.13 Řešte: sin x dx = 2 2 u´ = sin t v = t u = - cos t v´ = 1 = sin t * 2 t dt = 2 sin t * t dx = = 2(- t cos t - - cos t * 1 dt) = 2(- t cos t + cos t dt) = -2 t * cos t + 2 sin t = = 2 sin x – 2 x cos x Zadání  substituce  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  výpočet  zpětná substituce  výsledek O.K. 1 x (ln x)´ =

O.K. 6.10 6.12 t 5 1 5 1 5 Řešte: ln 5x dx = t = 5x  x =  dt = (t)´ = 6.10 dt 5 1 5 1 5 t 5 = ln t = ln t dt = (t * ln t – t) = (ln t – 1) = x (ln 5x – 1) + C O.K. Zadání  Zapsání „vzorcových“ hodnot  dosazení hodnot do vzorce  výsledek Řešte: arcsin x dx = (protože neznám vzorec pro integraci funkce arcsinus použiji substituci, i když se nejedná o složenou funkci 6.12 arcsin x = t  x = sin t  dt = (sin t)´ = cos t u´ = cos t v = t u = - sin t v´ = t = t * cos t dt = = t * (- sin t) - 1 * (- sin t) dt = t * - sin t + sin t dt = t * - sin t + (- cos t) = = - x * arcsin x – cos (arcsin x) + C Výsledek podle script by měl být x * arcsin x - x - 1, ovšem po ověření zkouškou je můj výsledek blíž, protože se liší pouze znaménkem před funkcí. Správně by mělo vyjít buď x * arcsin x – cos (arcsin x) + C nebo x * arcsin x - 1 - x 2 2