Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Advertisements

 Zem ě t ř esení na Haiti 2010 bylo katastrofické zem ě t ř esení o síle 7 stup ňů  Zem ě t ř esení prob ě hlo v 16:53:09 místního času v úterý 12.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
CYKLONA EMMA A JEJÍ PROJEVY V HOŘICÍCH Bc. Radek TOMÁŠEK.
Přírodní a civilizační rizika
Živelné pohromy Patrik Šmerda, 5 B.
Člověk a příroda.
Člověk a Příroda Člověk až do historicky nedávných dob byl přirozenou součástí přírody. Byl přímo závislý na tom, co dokázal z prostředí ve kterém žil,
Skupina se skládá z: Jan Hošek, Zuzana Jírová, Michal Vinduška a Terka Semecká.
Zemětřesení Název školy
Tsunami Josef Matouš.
Zemětřesení ve světě Anna Francová.
Tsunami Radka Prokopová.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Krajina a životní prostředí
VLIV VNITŘNÍCH A VNĚJŠÍCH SIL. ► Na vývoji zemského povrchu vytrvale spolupracují přírodní síly.  Příklady jejich projevů….??? ► sopečný výbuch, zemětřesení,
ZEMĚTŘESENÍ.
Tsunami Asie.
Tsunami VY_32_INOVACE_ 10 Tsunami.
Přírodní katastrofy.
Přírodní katastrofy Jitka Brabcová Miroslav Kottek.
Šablony GEOLOGIE 24. Vnitřní gelogické děje
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Velké planety Plynní obři
Přírodní a civilizační rizika
PŘÍRODNÍ KATASTROFY.
Endogení geologické děje
... aneb Proč se země chvěje
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Přírodní katastrofy Některé přírodní procesy probíhají tak rychle a intenzivně, že způsobují velké materiální škody a zanechávají po sobě oběti na životech.
Model rovnováhy počtu druhů na ostrově
P ů sobení médií Mrtví Škody Další ob ě ti Obrazy zkázy: šokovat ohromit udivit (zdroj:idnes.
Člověk a příroda Šárka Košťálová 8.B.
Japonsko a zemětřesení Kateřina Kuncová. Japonští seizmologové varují V roce 1995 zasáhlo část středního Japonska ničivé zemětřesení. Podle seizmologů.
Zemětřesení a ničivá vlna tsunami v Asii
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
LITOSFÉRA Obr. 1. LITOSFÉRA Litosféra je pevný obal Země Litosféra je pevný obal Země Tvoří j i : Tvoří j i : –z emská kůra –z emský plášť –z emské jádro.
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Živelné pohromy Marie Konrádová, 5.A..
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Zemětřesení – Tsunami ČÍSLO.
Zemětřesení.
-Slune č ní soustava je pojmenována podle SLUNCE -Soustavu tvo ř í 8 planet, více ne ž 3 trpasli č í planety, p ř es 150 m ě síc ů a další menší t ě lesa.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Příklady vulkanických hazardů spjatých s pliniovskými erupcemi (Mt
Zemětřesení.
VULKANISNUS SOPKY A ZEMĚTŘESENÍ Animace: SOPKY
Schéma vzniku a průběhu
VY_52_INOVACE_Z Šablona.
AUTOR: Mgr.Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_149_ Zemětřesení
Nejčastější přírodní katastrofy
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
KŘÍDOVÁ EXTINKCE DINOSAURŮ
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Zemětřesení Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Vulkanické a tektonické tvary
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Druhy živelních pohrom
Předpověď živelních pohrom
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Přírodní katastrofy Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Mgr. Jan Vavrein

Působení médií šokovat udivit ohromit Mrtví Další oběti Obrazy zkázy: Škody (zdroj:idnes šokovat udivit ohromit

Úvodem Mediální obraz fenoménu přírodních katastrof Velké zemětřesení v Indonésii si vyžádalo desítky mrtvých vloženo: 2. 9. 2009 13:00, autor: ČT24 aktualizováno: 2. 9. 2009 15:29 Evakuace Indonésanů po zemětřesení Jakarta – Nejméně 32 lidí zahynulo a zhruba 5000 dalších muselo být evakuováno z oblasti hustě osídleného indonéského ostrova Jáva, kterou dnes zasáhlo silné zemětřesení. Epicentrum o síle sedmi stupňů Richterovy škály bylo lokalizováno téměř sto kilometrů jižně od břehů Jávy a 60 kilometrů hluboko, otřesy ale byly cítit i v hlavním městě Jakartě. Zřítily se desítky domů, původní varování před tsunami ale bylo odvoláno. V Jakartě byly zraněny nejméně tři desítky osob… …Indonéské souostroví leží v pásmu vysoké seismické aktivity označovaném jako tichomořský ohňový prstenec a zažívá zhruba 7000 zemětřesení ročně. Silné zemětřesení na západě Indonésie v prosinci 2004 a následné obří tsunami připravily v regionu o život téměř čtvrt milionu lidí, z toho 170 tisíc právě v Indonésii. (zdroj: ČT 24) (zdroj:ČTK/AP)

Absence domácích odborných publikací Kukal Zdeněk: Přírodní katastrofy, Horizont 1983, Praha, s. 253

Přírodní katastrofu nutno chápat jen jako možný výsledek/důsledek na Zemi probíhajících endo-/exogenních procesů. Zabývat se jimi musíme v širších souvislostech a vzájemných interakcích a pátrat po příčinách vzniku, geneze a konečného efektu takové události.

Definice ,,Přírodní katastrofa je rychlým přírodním procesem mimořádných rozměrů, který je způsoben účinkem gravitace, zemské rotace nebo rozdílů teplot.“ (Z. Kukal, 1982) Musí být rychlá? Erupce vulkánu, zemětřesení, řádění tropické cykóny … ASI ANO! … a co takhle Kontinetální zalednění, tání a ústup ledovců, zvyšování hladiny světového oceánu… ASI NE! rychlý pojem relativní

Vyhynutí dinosaurů v podmínkách, které umožnily vývoj savců. Definice ,,Přírodní katastrofu chápeme jako soubor ničivých, ale i tvůrčích jevů, jako situaci, která vede k hlubokým přeměnám. Ke zkáze jedněch, ale – v určitých případech – také k posunu vývoje druhých.“ (J. Dvořák, 1987) NEJEN NEGATIVNÍ x TÉŽ POZITIVNÍ, TVŮRČÍ Vyhynutí dinosaurů v podmínkách, které umožnily vývoj savců. ,,O pohromu jinou než válečnou jde ve světě v případě, že způsobí smrt více než 10 lidem, postihne více než 100 nebo vyvolá požadavek oficiální pomoci.“ (Zpráva o světových katastrofách, vydané společnostmi mezinárodní Ligy Červeného kříže a Červeného půlměsíce v r. 1997)

Definice ,,Slovo katastrofa smíme užít jen tehdy, jestliže při přírodní procesu zahyne nejméně 10 lidí a škod je za 15 miliónů devizových korun.“ (Rowe; Z. Kukal 1982) PROBLÉM ! Jiná událost, která si nevyžádala lidské oběti nebo nenapáchala hmotné škody, nemá být považována za katastrofu? Copak projevy přírodních sil, které zcela nebo jen částečně změní ráz krajiny či v krajině zanechají výrazné stopy, a přece jejich následkem nedojde ke ztrátám na životech a materiálním škodám, by neměly být za katastrofické považovány? ??? ANO

Definice Přírodní katastrofa je výsledným projevem geologických a atmosférických procesů, jež zanechaly výrazné stopy v krajině, vedly ke ztrátám na životech a způsobily škody na produktech lidské společnosti. (Vavrein) (zdroj: AP) (zdroj:DPA)

KLASIFIKACE LIDÉ FENOMÉN NELZE! Ve větší či menší míře ovlivňují děje, které byly doposud vždy a výhradně výsledkem přírodních sil. Mluvit tedy o čistě přírodních katastrofách, aniž bychom pominuli antropogenní faktor… NELZE! Kategorie - podle vzniku (Kukal, Z., 1982) : Katastrofy vznikající uvnitř zemského tělesa (zemětřesení sopečná činnost) Katastrofy vznikající na povrchu Země (svahové pochody, záplavy a povodně Katastrofy vznikající v atmosféře (tropické cyklóny, tornáda, bouře) Katastrofy mající původ v kosmickém prostoru (dopad meteoritů)

KLASIFIKACE ANO NE Mezi jednotlivými druhy katastrof SOUVISLOST tropická cyklóna záplavy zemětřesení tsunami záplavy NE tropická cyklóna sopečný výbuch Umocněno ve spojení s produkty lidské činnosti zemětřesení záplavy PROTRŽENÍ HRÁZE kontaminace půdy zemětřesení PŘERUŠENÍ ROPOVODU

Katastrofy vznikající uvnitř Země V ZK a ZP dochází neustále k vyrovnáván í napětí. Přemísťování hmot a deformace hornin PROCESY GEOLOGICKÉ TEKTONICKÁ ČINNOST zemětřesení sopečná činnost

Katastrofy vznikající uvnitř Země + + seizmická činnost vulkanická činnost + orogeneze epeirogenenze = ENDOGENNÍ PROCESY

Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Přírodní katastrofy Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Mgr. Jan Vavrein

Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Přírodní katastrofy Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Mgr. Jan Vavrein

Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Přírodní katastrofy Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Mgr. Jan Vavrein

Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Přírodní katastrofy Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Mgr. Jan Vavrein

Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Přírodní katastrofy Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Mgr. Jan Vavrein

Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Přírodní katastrofy Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Mgr. Jan Vavrein

Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Přírodní katastrofy Zeměpisný seminář pro septimy a oktávy Gymnázia Tepice Mgr. Jan Vavrein