5: Vědomí, pozornost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DROGY a ŠKOLA POZNÁVÁNÍ NEBEZPEČÍ.
Advertisements

Drogy a jejich účinky MUDr. Jakub Minařík.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Tereza Návratová Helena Kašparová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Pozornost, vědomí Škola:
vědomí změněné stavy vědomí
SPÁNEK Šárka Blatná.
DĚLENÍ DROG.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Emoce (city).
Neverbální komunikace
Analytická psychologie
Návykové látky, závislosti
Drogy Výchova ke zdraví.
Návykové látky, alkaloidy, drogy
Náročné životní situace
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Regulace úzkosti ve sportu
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Regulace úzkosti ve sportu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Potřeba spánku a odpočinku
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
NEBEZPEČÍ TOXIKOMANIE A PROMISKUITNÍHO ŽIVOTA
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Elektroencefalografie
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Seminář Trauma.
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Zdravý životní styl v boji s návyky Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim Grantový projekt CZ.1.07/1.1.03/ “Inovace jsou IN“
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Charakteristika  Alkaloidy dusíkaté látky zásaditého charakteru  Vznikají jako produkty metabolismu aminokyselin v některých rostlinách (čeleď lilkovitých,
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Drogy
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Neurovědy 2015 Helena Kholová
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Pozornost a vědomí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Nevědomí.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Drogy Chemie ohrožuje zneužívané přírodní látky a návykové látky
Transkript prezentace:

5: Vědomí, pozornost

struktura přednášky vědomí, nevědomí, podvědomí změněné stavy vědomí pozornost

Vědomí několik teorií, ne obecná shoda dříve vědomí ztotožňováno s „myslí“, zkoumáno introspekcí William James: mysl = proud vědomí ve 20. letech ústup od těchto otázek – behaviorismus asi v 60. letech návrat k problematice vědomí Dnes je pojem vědomí požíván v několika odlišných významech: 1. niternost, prožívání (protiklad mimovědomý, bezvědomý stav) 2. sledování – selekce informací (vědění o něčem) obvyklý stav uvědomování si vnějších (události v okolí) a vnitřních podnětů (těles. vjemů, vzpomínek, myšlenek) (část podnětů zpracováváme podvědomě 3. uvědomování si – ovládání sebe sama – plánování, zahajování a řízení jednání zahajování a ukončování svého jednání a kognit. aktivit (ne všechny naše činy jsou řízeny na vědomé úrovni)

Kvalitativní pohled psychoanalytický (dynamický) pohled kvalitativně odlišné stavy předvědomí vědomí nevědomí vytěsnění Předvědomí – souhrn vzpomínek, procesů (např. zautomatizované dovednosti), na něž aktuálně nezaměřujeme pozornost, ale jsme sto si je vybavit, případně popsat kroky, z nichž sestávají Vědomí – aktuální psychické obsahy Nevědomí – některé vzpomínky, impulsy, touhy jsou našemu vědomí nedostupné, jsou vytěsněny disociace – Piere Janet: některé myšlenky a činy se mohou oddělit od zbytku vědomí (represe při stresu, denní snění) krajní případ  vícečetná osobnost (Jekyle x Hyde) – vědomí ostře rozděleno aktivizace jiné „osobnosti“ – i změna postoje, hlasu, slovníku, dokonce i změny fyziologických funkcí, souvisí se zvládáním emocionálních traumat, závisí i na schopnostech autosugesce  pokud zafunguje, může jedinec znovu oddělení (disociaci) použít jako reakci na nové problémy nadvědomí = rozšíření vědomí (transcendentální zážitky) v transpersonální  kolektivní vědomí (Jung)

Kvantitativní pohled kognitivní přístup kontinuum vědomí nevědomí Podvědomí zpracování informací bez vědomé reflexe po celou dobu zpracování

Změněné stavy vědomí změna normálního stavu duševních funkcí do stavu, který se jeví být odlišným osobě prožívající tuto změnu. spánek vliv psychoaktivních látek meditace hypnóza psí- jevy únava chorobné stavy

Spánek fáze 1 (mělký spánek) fáze 2 (hlubší spánek) NREM (Non-Rapid-Eye-Movement) spánek: fáze 1 (mělký spánek) fáze 2 (hlubší spánek) fáze 3 a 4 (nejhlubší spánek) REM (Rapid-Eye-Movement) spánek: také nazývaný paradoxní spánek rychlé pohyby očí

Spánek EEG vlny při různých fázích spánku

Spánek: proč sníme? Psychoanalytická teorie: sny jsou symbolickým vyjádřením našich nevědomých (manifestní versus latentní obsah snu) potřeb Biologická teorie: sny jsou vedlejším produktem náhodné stimulace mozkových buněk Kognitivní teorie: sny zlepšují zpracování informace

Psychoaktivní látky: důležité pojmy Psychická závislost: touha nebo žádostivost dosáhnout efektů, které droga způsobuje (výsledek podmiňování) Fyzická závislost: změny tělesných funkcí, které činí určitou dávku drogy nezbytnou pro elementární denní fungování; mohou se objevovat abstinenční příznaky, tolerance vůči droze

Psychoaktivní látky: 4 kategorie 1. Antidepresiva: působí tlumivě, snižují celkovou reaktivitu (např. alkohol, valium)

Psychoaktivní látky: 4 kategorie Stimulancia: zvyšují aktivaci (např. kofein,nikotin, metamfetamin –pervitin, kokain)

Psychoaktivní látky: 4 kategorie Opiáty: působí pocity euforie, tlumí bolest (např. morfin, heroin)

Psychoaktivní látky: 4 kategorie 4. Halucinogeny: působí zkreslení percepce - halucinace (např. LSD, marihuana)

http://www.drogy-info.cz/

Změna vědomí prostřednictvím meditace a hypnózy Meditace: skupina technik k přesměrování pozornosti, odblokování rušivých faktorů a k vyvolání stavů změněného vědomí

Meditace a hypnóza Meditace zvyšuje koordinaci hemisfér a vede k rychlejším a silnějším gama vlnám v EEG – pocity euforie a bezčasovosti fyziologické změny – převládá parasympatická aktivace (srdeční aktivita pomalejší, spotřeba kyslíku v tkáních nižší apod.)

Hypnóza: stav zvýšené sugestibility, hluboké relaxace a zúžené pozornosti, neprobíhá testování reality, volní kontrola předána hypnotizérovi; raport posthypnotická sugesce

Ano nebo ne? mýty o hypnóze: lze zhypnotizovat proti vůli? může nám být v hypnóze vnuceno neetické chování? mimořádná paměť v hypnóze? nadlidská síla?

Pozornost vědomí má výběrový charakter (James) – zaměřuje se určitým směrem a eliminuje tak jiné potenciální obsahy (metafora reflektoru) – funkcí této vlastnosti vědomí je pozornost pozornost je jedním z mechanismů regulace lidské psychiky (vyvinula se z orientačně pátracího reflexu) vývojově bezděčná (vyvolávána podněty, které jsou z nějakého důvodu významné) úmyslná (rozhodnutí zaměřit na učitý objekt, volní proces)

Pozornost 2 fáze vlastnosti pozornosti (individuální rozdíly) zaměření pozornosti (výběr) soustředění pozornosti (zúžení, délka trvání) vlastnosti pozornosti (individuální rozdíly) selektivita koncentrace rozdělování kapacita (rozsah) stabilita (fixace cca 0,1-5 s.; protiklad – těkání pozornosti)

Pozornost selektivní pozornost a přepínání pozornosti (paralelní zpracování dvou úkolů – obtížné, pokud obě úlohy stejné, např. dichotické slyšení, stínění)

Pozornost podvědomé, předpozornostní procesy – priming, aktuální zájmy, emociogenní podněty

K _ O _ _ U _ N _ D _ _ Ž _

K L O B O U K N Á D R A Ž Í