Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účtování materiálových zásob, způsob A
Advertisements

Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Rámy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Radek Hladný Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Základní koncepce vozidel
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Karoserie a rámy automobilů a motocyklů
Rozdělení motorových vozidel
Kola, disky, pneumatiky Střední odborná škola Otrokovice
Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice
Použití obilovin v kuchyni
Stravitelnost luštěnin Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Zuzana.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Dodatečné provádění svislých izolací
Dilatace potrubí Střední odborná škola Otrokovice
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Vlastnosti posloupností
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Excel – základní početní operace
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Kovové výrobky z oceli Střední odborná škola Otrokovice
Kovové výrobky – z litiny, mědi, hliníku
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Zabezpečování kleneb Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Účtování materiálových zásob, způsob B
Nápravy Střední odborná škola Otrokovice
Výměna a oprava pilířů Střední odborná škola Otrokovice
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Tlumiče a stabilizátory
Konstrukce otočných a posuvných vrat
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Palubová křídla Střední odborná škola Otrokovice
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Objekty na tepelných sítích
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Transkript prezentace:

Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/16 Název DUM Rámy vozidel Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: rámy vozidel, jejich význam a druhy Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Rám vozidla, rám obdélníkový, rám křížový, rám páteřový, rám plošinový, rám obvodový, rám otevřený, rám uzavřený, rámy z lehkých slitin Datum 21. 7. 2013

Rámy vozidel Osnova: Účel rámu Umístění rámu na vozidle Požadavky na rám Rám obdélníkový Rám křížový Rám páteřový Rám plošinový Rám obvodový Rám otevřený (motocyklový) Rám uzavřený (motocyklový) Rámy z lehkých slitin

Účel rámu Spojovat mezi sebou nápravy. Nést karoserii a náklad a přenášet jejich tíhu na nápravy. Nést hnací skupinu vozidla (motor, převody a příslušenství). Přenášet hnací, brzdné a suvné síly mezi nápravami a karoserií.

Umístění na vozidle Rám představuje nosnou část vozidla. Jsou na něm umístěny všechny části vozidla tj. podvěsy s nápravami, pérováním a koly, ale také karoserie. V dnešní době plní funkci rámu u osobních vozidel samonosná karoserie.

Požadavky na rám Rám musí být dostatečně pružný, tuhý a pevný, aby dokázal odolávat namáhání krutem i ohybem. Měl by být pokud možno lehký.

Rám obdélníkový (žebřinový) Rám je tvořen dvěma podélníky, které jsou spojeny několika příčkami. Spojení je provedeno nýtováním nebo svařováním. Podélníky bývají v oblasti náprav ve svislém směru prohnuty aby bylo umožněno pérování. Rám je poměrně pružný, což je v hodné do terénu, ovšem nevýhodné pro součásti, které jsou na něm umístěné. Obr. 1: Rám obdélníkový

Rám křížový Tento rám má podélníky prohnuty tak, že se ve střední části k sobě přibližují, a vytváří písmeno X. podélníky jsou uprostřed spojeny nejčastěji svařováním. Ve srovnání s obdélníkovým rámem má větší tuhost, ale jeho použití není příliš časté. Obr. 2: Rám křížový

Rám páteřový Základní nosnou část tohoto rámu tvoří střední páteřový nosník. Nejlepší, ale nejdražší je Manesesmannova roura. Obr. 3: Rám páteřově nastavený

Rám plošinový V tomto případě tvoří ocelová podlaha karoserie nedílný celek s rámem. Rám může být tvořen zahnutými okraji plošiny, je tedy s plošinou z jednoho kusu, nebo je plošina vyrobena samostatně a spojena (nejčastěji svařena) s podélníky rámu. Konstrukce vlastně představuje přechod mezi samostatným rámem a samonosnou karoserií. Obr. 4: Rám plošinový

Rám obvodový U tohoto rámu jsou podélníky ve střední části rozšířeny až na šířku karoserie, v místě přední a zadní nápravy se zužují. Karoserie je tam ve své střední části podepřena, a proto může mít lehčí nosnou konstrukci. Obr. 5: Rám obvodový

Obr. 6: Motocyklový rám otevřený Rám otevřený (moto) Spodní nosník otevřeného rámu je spojen pouze s horním nosníkem. Teprve motor doplňuje a uzavírá konstrukci celého rámu. Používají se pro malé a střední motocykly. Výhodou je nízká hmotnost, jednoduchá konstrukce a dobrý přístup. Obr. 6: Motocyklový rám otevřený

Obr. 7: Motocyklový rám uzavřený Rám uzavřený (moto) Rám je sestaven z nosných prvků (trubky, plechové výlisky), které spojují hlavu řízení a zadní vidlici. Spodní nosník umístěný před motorem a horní nosník umístěný nad motorem tvoří uzavřenou rámovou konstrukci. Poháněcí ustrojí je zde zavěšeno.Vhodná pro terénní motocykly. Rám je pevnější a pro větší motocykly se používá rám dvojitý. Obr. 7: Motocyklový rám uzavřený

Rámy z lehkých slitin Rámy mají menší hmotnost. Nosníky mají většinou čtvercový nebo obdélníkový průřez, což zaručuje další zvýšení odolnosti proti namáhání, zejména v krutu a ohybu. Obr. 8: Motocyklový rám z lehkých slitin Obr. 9: Rám mostový z hliníkových slitin

Kontrolní otázky 1. Jaký je účel rámu? 2. Čím je v dnešní době rám nahrazen u osobních vozidel? 3. Jaký je rozdíl mezi rámem uzavřeným a otevřeným a kde se používají?

Seznam obrázků: Obr. 1: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám obdélníkový, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 29, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 2: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám křížový, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 29, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám páteřově nastavený, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 29, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám plošinový, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 30, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 5: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám obvodový, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 30, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 6: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Motocyklový rám otevřený, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 30, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 7: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Motocyklový rám uzavřený, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 31, ISBN 978-80-87143-15- Obr. 8: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Motocyklový rám z lehkých slitin, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 31, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 9: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, Rám mostový z hliníkových slitin, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 31, ISBN 978-80-87143-15-5

Seznam použité literatury: [1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1. Podvozky, nakladatelství Avid 6. vydání, Brno, 2010, ISBN 978-80-87143-15-5