Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/34.0501 Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dýchací řetězec Viz též přednášky prof. Kodíčka (další materiály na webu)
Advertisements

Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: říjen 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metabolismus sacharidů
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: květen 2013
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: listopad 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: září 2012
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: červen 2013
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: listopad 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Metabolismus sacharidů
VY_32_INOVACE_3.2.Ch2N,1.11/Žž Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Kochová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr.
Metabolismus sacharidů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: září 2012
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.

Metabolismus sacharidů
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy na thylakoidní membráně
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Fyziologie rostlin_malá
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy (na thylakoidní membráně) Tomáš Hájek Jiří Šantrůček.
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření:prosinec 2013 Vzdělávací oblast:člověk a příroda Vyučovací předmět:chemie Ročník:septima, 3. Téma:dynamická biochemie – fotosyntéza Druh materiálu:prezentace + pracovní list Klíčová slova:chlorofyl, fotony, světelnáfáze temnostní fáze, fotosystémy, autotrofní organismy, chloroplasty Anotace:prezentace s výkladem a aktivitou pro procvičení ev. zpětnou vazbu VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Typ interakce Dum se skládá z výkladu formou prezentace a následnou aktivitou formou pracovního listu Druh výukového zdroje Prezentace je učena pro vysvětlení biosyntézy D-glukosy Popisuje jednotlivé děje a objasňuje jejich význam. Pracovní list lze použít pro procvičování učiva v hodině nebo jako domácí úkol, nebo pro zpětnou vazbu VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Typická délka využití Dum je zamýšlen na jednu vyučovací jednotku. Dle schopností žáků je aktivitu možno realizovat v hodině nebo formou domácího úkolu. Zařazení materiálu dle ŠVP Student charakterizuje syntézu D-glukosy eukaryotními buňkami VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž

Fotosyntéza RNDr. Pavlína Kochová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Obr.1 Charakteritika Eukaryotní rostlinné buňky mají schopnost přímého využití světelné energie – AUTOTROFNÍ LITOTROFY, ale současně mají heterotrofní látkovou výměnu analogickou ostatním organismům – probíhá u nich aerobní respirace a fermentaci (zrání ovoce) Ústředním dějem autotrofního metabolismu je FOTOSYNTÉZA ▫Z fyzikálního hlediska – přeměna sluneční energie na energii chemickou ▫Z chemického hlediska – převedení C z nejvíce oxidované formy CO 2 na redukovanou formu sacharidu o vysoké energii

Rovnice fotosyntézy 6 CO H 2 O C 6 H 12 O O H 2 O red. forma fotosyntéza oxid. forma A + H 2 O + energie AH 2 + ½ O 2 oxid. forma aerobní respirace red. forma VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Fotosyntéza - fáze Probíhá ve dvou oddělených na sebe navazujících fázích: PRIMÁRNÍ – světelná fáze SEKUNDÁRNÍ – temnostní fáze Obě fáze probíhají u eukaryontních organismů ve specializovaných buněčných organelách - CHLOROPLASTECH

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Primární fáze Přeměna fotonů slunečního záření na energii excitovaných elektronů, která se pak v baterii oxidoreduktas použije na syntézu ATP (zdroj chemické energie) a NADPH + H + (redukční činidlo bohaté na energii) Uskutečňuje ji fotosyntetický aparát složený ze tří částí ▫Fotoreceptory – chlorofyly a a b ▫Fotosyntetické reakční centrum ▫Baterie oxidoreduktas

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Primární fáze - procesy a)Fotochemická excitace fotoreceptoru – zachycení (absorpce) fotonu a vznik excitovaných elektronů b)Fotolýza vody H 2 O ( 2H + + 2e - ) + ½ O 2 c) Fotoredukce NADP + NADP + + 2H + + 2e - NADPH + H + Protony pocházejí z fotolýzy vody a elektrony jsou z procesu a) d)Fotofosforylace tvorba ATP cyklická, necyklická ADP + P i + 2H + ATP + H 2 O

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Sekundární fáze Probíhá bez slunečního záření do vyčerpání energie a redukční síly Není pro fototrofy jedinečná Je podobná obrácenému směru glykolýzy Využívá energii (ATP) a redukční činidla (NADPH+H + ) vzniklá v primární fázi Probíhá v cyklických sledech c v kapalné části chloroplastu – stroma. Probíhá několika cestami – nejznámější je CALVINŮV CYKLUS

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Calvinův cyklus Probíhá ve třech fázích: 1.Fixace CO 2 - po aktivaci pomocí ATP se váže na ribulosa-1,5-bisfosfát. Vzniklá nestabilní hexosa se rozpadá na dvě molekuly 3-fosfoglycerátu 2.Redukce aktivovaného CO 2 - triosy se za pomoci NADPH+H + redukují na dvě molekuly glyceraldehyd-3-fosfátu a následně na dihydroxyacetonfosfát Při šesti cyklech se naváže sumárně celá hexosa 3. Regenerace akceptoru CO 2 Dihydroxyacetonfosfát je uzel ze kterého může vznikat buď D-glukosa ze dvou trios nebo zpět na ribulosa-1,5-bisfosfát.

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Obr. 1 - primární fáze

VODRÁŽKA, Zdeněk. Biochemie pro studenty středních škol a všechny, které láká tajemství živé přírody. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 161 s. ISBN VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/