Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření:prosinec 2013 Vzdělávací oblast:člověk a příroda Vyučovací předmět:chemie Ročník:septima, 3. Téma:dynamická biochemie – fotosyntéza Druh materiálu:prezentace + pracovní list Klíčová slova:chlorofyl, fotony, světelnáfáze temnostní fáze, fotosystémy, autotrofní organismy, chloroplasty Anotace:prezentace s výkladem a aktivitou pro procvičení ev. zpětnou vazbu VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Typ interakce Dum se skládá z výkladu formou prezentace a následnou aktivitou formou pracovního listu Druh výukového zdroje Prezentace je učena pro vysvětlení biosyntézy D-glukosy Popisuje jednotlivé děje a objasňuje jejich význam. Pracovní list lze použít pro procvičování učiva v hodině nebo jako domácí úkol, nebo pro zpětnou vazbu VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Typická délka využití Dum je zamýšlen na jednu vyučovací jednotku. Dle schopností žáků je aktivitu možno realizovat v hodině nebo formou domácího úkolu. Zařazení materiálu dle ŠVP Student charakterizuje syntézu D-glukosy eukaryotními buňkami VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž
Fotosyntéza RNDr. Pavlína Kochová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Obr.1 Charakteritika Eukaryotní rostlinné buňky mají schopnost přímého využití světelné energie – AUTOTROFNÍ LITOTROFY, ale současně mají heterotrofní látkovou výměnu analogickou ostatním organismům – probíhá u nich aerobní respirace a fermentaci (zrání ovoce) Ústředním dějem autotrofního metabolismu je FOTOSYNTÉZA ▫Z fyzikálního hlediska – přeměna sluneční energie na energii chemickou ▫Z chemického hlediska – převedení C z nejvíce oxidované formy CO 2 na redukovanou formu sacharidu o vysoké energii
Rovnice fotosyntézy 6 CO H 2 O C 6 H 12 O O H 2 O red. forma fotosyntéza oxid. forma A + H 2 O + energie AH 2 + ½ O 2 oxid. forma aerobní respirace red. forma VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Fotosyntéza - fáze Probíhá ve dvou oddělených na sebe navazujících fázích: PRIMÁRNÍ – světelná fáze SEKUNDÁRNÍ – temnostní fáze Obě fáze probíhají u eukaryontních organismů ve specializovaných buněčných organelách - CHLOROPLASTECH
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Primární fáze Přeměna fotonů slunečního záření na energii excitovaných elektronů, která se pak v baterii oxidoreduktas použije na syntézu ATP (zdroj chemické energie) a NADPH + H + (redukční činidlo bohaté na energii) Uskutečňuje ji fotosyntetický aparát složený ze tří částí ▫Fotoreceptory – chlorofyly a a b ▫Fotosyntetické reakční centrum ▫Baterie oxidoreduktas
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Primární fáze - procesy a)Fotochemická excitace fotoreceptoru – zachycení (absorpce) fotonu a vznik excitovaných elektronů b)Fotolýza vody H 2 O ( 2H + + 2e - ) + ½ O 2 c) Fotoredukce NADP + NADP + + 2H + + 2e - NADPH + H + Protony pocházejí z fotolýzy vody a elektrony jsou z procesu a) d)Fotofosforylace tvorba ATP cyklická, necyklická ADP + P i + 2H + ATP + H 2 O
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Sekundární fáze Probíhá bez slunečního záření do vyčerpání energie a redukční síly Není pro fototrofy jedinečná Je podobná obrácenému směru glykolýzy Využívá energii (ATP) a redukční činidla (NADPH+H + ) vzniklá v primární fázi Probíhá v cyklických sledech c v kapalné části chloroplastu – stroma. Probíhá několika cestami – nejznámější je CALVINŮV CYKLUS
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Calvinův cyklus Probíhá ve třech fázích: 1.Fixace CO 2 - po aktivaci pomocí ATP se váže na ribulosa-1,5-bisfosfát. Vzniklá nestabilní hexosa se rozpadá na dvě molekuly 3-fosfoglycerátu 2.Redukce aktivovaného CO 2 - triosy se za pomoci NADPH+H + redukují na dvě molekuly glyceraldehyd-3-fosfátu a následně na dihydroxyacetonfosfát Při šesti cyklech se naváže sumárně celá hexosa 3. Regenerace akceptoru CO 2 Dihydroxyacetonfosfát je uzel ze kterého může vznikat buď D-glukosa ze dvou trios nebo zpět na ribulosa-1,5-bisfosfát.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Obr. 1 - primární fáze
VODRÁŽKA, Zdeněk. Biochemie pro studenty středních škol a všechny, které láká tajemství živé přírody. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 161 s. ISBN VY_32_INOVACE_3.3.Ch3.17/Žž Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/