Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Vnější tvoření směsi. Pohyb vzduchu ve válci. Průběh spalování u SI. Vnější tvoření směsi: Vstřikovací zařízení. Palivový paprsek a jeho rozpad ‑ tvorba kapek, průbojnost paprsku, chování v prostoru a okolí stěn . Vstřikování s podporou proudu plynu. Zdroje energie pro rozprášení a promísení směsi ‑ práce palivového čerpadla, práce pístu ‑ pohyb náplně (swirl, squish, tumble). Vstřikové motory ‑ důvod, rozdělení (vícebodovost, sekvenčnost). Příklady provedení (K‑, L‑Jetronic, Mono Motronic, integrované systémy). Pohyb náplně válce – dotváření nebo vnitřní tvoření směsi. Průběh spalování u SI Normální spalování deflagračním plamenem v připravené směsi: rychlost hoření, p‑v diagram, optimální předstih zážehu, T‑s diagram Druhy klepání. Nebezpečí plynoucí z klepání .
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Vnější tvoření směsi Rozpad paprsku. Nestability Taylor-Rayleigh (kmitání kapek, setrvačnost a povrchové napětí ) a Helmholtz-Kelvin (povrchové napětí a dynamická viskozita ). Vliv kavitace v trysce.
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Vnější tvoření směsi Vícebodové vstřikování do sacího kanálu klasické kontinuální vstřikování Bosch K-Jetronic obsahuje v podstatě všechny prvky moderního systému (až na sondu): měření průtoku vzduchu podle odměřeného průtoku směsi (klapkou); odměřování paliva; speciální regulace volnoběhu, startu a studeného motoru; není speciální zařízení pro přechody (i když jistá kapacita palivového filmu tu existuje); zabezpečení nezávislosti systému na odchylkách průřezu trysek (systém konst. tlakový rozdíl – průřez aplikován na měřicí průřez bez vlivu průřezu trysky.
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Vnější tvoření směsi Regulátor tlakového rozdílu pro každou větev systému K- Jetronic Vstřikovač s kmitající jehlou
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Vnější tvoření směsi Elektricky ovládané jednobodové vstřikovací zařízení - do společného nátrubku místo karburátoru (SPi) nebo vícebodové vstřikovací zařízení pro vstřik před sací ventil (MPi, FPI)
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Vnější tvoření směsi Elektromagneticky řízený nízkotlaký vstřikovač pro MPi (PFi) systémů Bosch čepová tryska, výstřik mezikružím uzavřená tryska otvíraná elektromagnetem vstřikovací tlak pod 1 MPa
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Vnější tvoření směsi Elektricky ovládaný vstřikovač nových MPi systémů Bosch plán vstřiku původně synchronní pro všechny válce, nyní kolem otevření ventilu
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Pohyb vzduchu ve válci Pohyb vzduchu ve válci Swirl (obvodový) Tumble (příčný) Squish (radiální) též mezi prostorem v hlavě a plochým pístem
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Pohyb vzduchu ve válci Pohyb vzduchu ve válci - obvodový pohyb se vyvolá tangenciální (vířivou) polohou kanálu vůči ose válce nebo šroubovým kanálem s různě skloněnou sestupnou stěnou. Swirl (obvodový)
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Pohyb vzduchu ve válci Tumble
16. Spalování u SI motorů Průběh spalování - vlastnosti. Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Spalování u SI motorů Průběh spalování - vlastnosti. Mezicyklový rozptyl – počátek hoření a přebytek vzduchu Závislost na počátku hoření (předstihu zážehu) - daleko od HÚ s klepáním - daleko od HÚ s detonací - daleko od HÚ (předčasný) - blízko HÚ (pozdní)
16. Spalování u SI motorů Průběh spalování - optimalizace Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Spalování u SI motorů Průběh spalování - optimalizace Závislost na počátku hoření – nastavení optimálního předstihu zážehu při správném palivu, směšovacím poměru a kompresním poměru