Důkazové metody.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006
Advertisements

EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
Deduktivní soustava výrokové logiky
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006
Úvod do předmětu Formalismus a jeho užití Teorie a axiomy
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
Algebra.
Teorie čísel Nekonečno
60. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
58. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A Nadreálná čísla Jiřetín 2008.
Úvod do Teorie množin.
Teoretické základy informatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výroková logika.
Church-Turingova teze Univerzální Turingův stroj Diagonalizace
Aristotelés – část druhá
Formální axiomatické teorie Teorie relací a funkcí.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Stromy.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Metaetika-dílčí shrnutí
Ing. Lenka Janíčková, Ph.D.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Predikátová logika.
Predikátová logika.
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výroky, negace, logické spojky
Posloupnosti a jejich vlastnosti (3.část)
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Algebra II..
Posloupnosti a jejich vlastnosti (4.část)
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Definice, věta, důkaz.
Formalní axiomatické teorie
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Barvení grafů Platónská tělesa
Teorie množin.
Matematický aparát fyziky
SHODNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Rezoluční metoda 3. přednáška
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Výroková logika.
Čísla Množiny a podmnožiny čísel Přirozená čísla Nula Celá čísla
LOGARITMICKÉ ROVNICE Mgr.Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR 1.
8. Složené výroky - implikace (výklad)
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
UMĚNÍ ŘEŠIT MATEMATICKÉ PROBLÉMY Jan Kopka Stejně jako v záři Slunce blednou všechny hvězdy, tak také učenec může v obecném shromáždění zastínit slávu.
ROZDĚLENÍ SPOJITÝCH NÁHODNÝCH VELIČIN Rovnoměrné rozdělení R(a,b) rozdělení s konstantní hustotou pravděpodobnosti v intervalu (a,b) a  x  b distribuční.
Rezoluční metoda ve výrokové logice Marie Duží. Matematická logika2 Rezoluční metoda ve výrokové logice Sémantické tablo není výhodné z praktických důvodů.
Přednáška 2: Normální formy, úsudky.
Matematická logika 2. přednáška. Výroková logika - pokračování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Matematická logika 5. přednáška
Predikátová logika (1. řádu).
Matematické dôkazy Teória a ukážky.
Gödelova(y) věta(y).
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

Důkazové metody

Matematický důkaz Jsou dány axiomy a věta (tvrzení, teorém), o níž chceme ukázat, zda platí. Matematický důkaz je nezpochybnitelné zdůvodnění pravdivosti určitého tvrzení za předpokladu platnosti daných axiomů

Typy matematických vět Dva typy matematických vět Obecná matematická věta: (x)V(x) Existenční věta: (x)V(x) V(x) je obvykle psána jako implikace P(x)  Z(x), nebo ekvivalence P(x)  Z(x) P je předpoklad (premisa) Z je závěr (konkluze)

Metody matematických důkazů Důkazy obecných vět Přímý důkaz Nepřímý důkaz Důkaz sporem Důkaz matematickou indukcí Důkazy existenčních vět Konstrukční důkaz Ryze existenční důkaz

Přímý důkaz Jediný formálně uznatelný důkaz Ostatní metody je ale vždy možno převést na přímý důkaz Posloupnost tvrzení T1, T2, … Tn, kde Ti je buďto předpoklad P(x) axiom závěr odvozovacího pravidla s předpoklady Tj, j<i Tn = Z(x) Posloupnost formulí, které ze sebe logicky vyplývají

Přímý důkaz - příklad Dokažte, že na množině přirozených čísel platí (x)((x≥2)(6x + 3 > 13)) Vyjdeme z předpokladu, že x ≥ 2 a postupně dojdeme k závěru, že 6x+3>13 x ≥ 2 6x ≥ 12 6x + 1 ≥ 12 + 1 6x + 1 ≥ 13 6x + 3 > 13

Nepřímý důkaz je přímé dokázání obměny implikace Příklad: Dokažte, že pro všechna celá čísla platí: je-li n2 liché, pak i n je liché. (n)(L(n2)L(n)) Obměna: (n)(S(n)S(n2)) Což je snadné dokázat

Nepřímý důkaz – příklad Dokažte, že pro libovolné prvočíslo p platí: p|n2  p|n Obměna implikace p|n  p|n2 Pokud p nedělí n, pak n=pt+r pro vhodná celá t,r taková, že 0<r<p Pak n2 = (pt+r)2 = p(pt2+2tr)+r2 Rozhodně p nedělí r2, protože 0<r<p, z čehož plyne r2<p2 p tedy nedělí n2 Dokázali jsme obměnu implikace, původní implikace tedy musí platit také

Důkaz sporem Předpokládáme neplatnost dokazovaného tvrzení a poté přímým důkazem (tj. nezpochybnitelnými implikacemi) dojdeme k evidentní kontradikci. Dokazovaná věta tudíž musí (za předpokladu bezespornosti teorie) platit

Důkaz sporem – příklad I. Dokažte, že pro všechna celá čísla platí: je-li n2 liché, pak i n je liché. (n)(L(n2)L(n)) Vyslovíme negaci dokazovaného tvrzení (n)(L(n2)S(n)) Protože ale S(n)  n = 2k, kN  n2 = (2k)2 = 2*2*k2  S(n2) Dostáváme tedy spor L(n2)  S(n2) Negace věty nemůže platit, musí tedy platit dokazovaná věta

Důkaz sporem – příklad II. Dokažte, že nemůže existovat sudé prvočíslo větší než 2 Jinými slovy: Všechna prvočísla větší než 2 jsou lichá. Předpokládejme, že existuje sudé prvočíslo X > 2. Pak platí: X není dělitelné žádným jiným číslem kromě 1 a X Tedy X není dělitelné dvěma X je sudé, tedy X je dělitelné dvěma X tedy zároveň je a není dělitelné dvěma

Důkaz matematickou indukcí Používá se při důkazu tvrzení platného pro všechna přirozená čísla Tvrzení dokážeme pro první prvek Dokážeme, že platí-li pro nějaký prvek, platí i pro jeho následníka Tím pádem víme, že platí pro všechny prvky

Matematická indukce – příklad Dokažte, že pro všechna přirozená čísla platí 1+2+…+n = n(n+1)/2 Dokážeme platnost pro n = 1: 1 = 1*2/2 = 1 Dokážeme, že platí-li tvrzení pro kN, platí i pro k+1 1+2+…+k = k(k+1)/2  1+2+…+k+(k+1) = (k+1)(k+2)/2 Upravujeme výraz na pravé straně implikace 1+2+…+k+(k+1) = (k+1)(k+2)/2 k(k+1)/2 + (k+1) = (k+1)(k+2)/2 k/2 + 1 = (k+2)/2 k + 2 = k + 2 Implikace je tedy pravdivá Uvedené tvrzení platí pro všechna přirozená čísla

Matematická indukce – příklady Dokažte, že pro všechna přirozená n platí Dokažte, že je-li r  R libovolné, r≠1, pak pro každé n  N0 platí

Konstrukční důkaz Máme-li dokázat existenci určitého objektu, zkonstruujeme jej Příklad: Dokažte, že existuje pravoúhlý trojúhelník s celočíselnými délkami stran. Důkaz: Na základě Pythagorovy věty můžeme větu přeformulovat jako a,b,c  N : a2 + b2 = c2 Pak snadno ukážeme, že pro a = 3, b = 4 a c = 5 uvedené tvrzení platí

Ryze existenční důkaz Dokážeme existenci požadovaného objektu, aniž bychom jej museli konstruovat Příklad: Je dán bílý čtverec 10x10cm a v něm je 101 bodů obarveno na červeno. Dokažte, že při libovolném obarvení těchto bodů existuje trojúhelník s obsahem 1cm2 který obsahuje alespoň dva červené body. Důkaz: Obsah čtverce je 100cm2, obsah trojúhelníka je 1cm2. Do čtverce lze vepsat právě 100 trojúhelníků. Kdyby v každém z nich byl 1 červený bod, museli bychom 101. bod umístit do trojúhelníka, kde už jeden červený bod je. Použili jsme tzv. Dirichletův princip

Ryze existenční důkaz – příklad Algebraické číslo je takové komplexní číslo, které je kořenem nějaké algebraické rovnice s racionálními koeficienty. Číslo, které není algebraické, se nazývá transcendentní. Věta: Existuje transcendentní číslo. Důkaz: Algebraických rovnic je spočetně mnoho, tedy algebraických čísel je spočetně mnoho. Reálných čísel je však nespočetně mnoho, musí mezi nimi být i taková, která jsou transcendentní. vysvětlení pojmů viz předáška o nekonečných číslech

Příklady Dokažte přímým důkazem n  N : 9|(4n+15n – 1) n  N : 5|n  30 | (n3 – n) n  N : 2n > 2n + 1 n  N : 2|n  16 | (n4 – 1) Dokažte, že součet třetích mocnin každých po sobě jdoucích přirozených čísel je dělitelný devíti. Dokažte nepřímým důkazem n  N : 5|(n2+1)  5|n n  N : 3|(n2+1)  6|n Turista zahájí při východu slunce výstup na horu a dosáhne vrcholu při západu slunce. Následujícího dne začne po východu slunce sestupovat po stejné cestě a sestup dokončí se západem slunce. Dokažte, že existuje míso, jímž turista projde ve stejnou denní dobu jak při výstupu, tak při sestupu. Dokažte uvedená tvrzení sporem Dokažte, že aritmetický průměr dvou nezáporných reálných čísel je větší nebo roven jejich průměru geometrickému tj. Dokažte matematickou indukcí n  N : 6|(n3+11n)