VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Formy akčního umění VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/ Happening Environment Performance Body art
Vysvětlení pojmu |Z německého Aktionskunst. Má svůj vrchol v letech Umění odehrávající se v prostoru, na určitém místě, v čase, s konkrétním dějem. Stojí na pomezí výtvarného umění, divadla, hudby. Usiluje o spojení umění s životem, o zrušení pevných hranic. Reaguje na konzumní život společnosti, její zaměření na materiálnost. Klade důraz na stav ducha, vtahuje diváka do samotné akce; tím se mění jeho role z pasivního konzumenta na spolutvůrce. VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Samostatný úkol VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/ Vyhledej informace a odpověz na tyto otázky: Podstata happeningu Jeho vývoj Představitelé Akční umění v českých zemích
Happening - podstata V překladu znamená událost, příhoda. Poprvé byl pojem použit v roce 1958 Allanem Kaprowem. Jedná se o sled událostí, které vyjadřují jednu myšlenku, je předváděn či vnímán ve více časech a místech. Může se konat kdekoliv – na ulici, v kuchyně, ve škole. Předvádí se podle předem daného scénáře. Pracuje s náhodou, improvizací. VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Happening - předchůdci Dadaismus, futurismus M. Duchamp V. Boudník – český Informel VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Happening - vývoj Skupina Fluxus – vzniká v roce 1961 v New Yourku. Pořádají koncerty a mezinárodní festivaly. „Smyslem toho všeho je obrana proti bezmezné hlouposti a zabedněnosti, které neustále sužují náš život.“ Využívají spontánnosti, hravosti, humoru. Joseph Beuys, Wolf Vostell, Georg Brecht k k VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Happening vývoj Skupina Aktual – vzniká v letech 1962 – Vznikají akusticko-vizualistické demonstrace na principech příbuzných J. Cageho, „demonstrace pro všechny smysly“. Milan Knžák, Jan Mach, Soňa jsem-v-Aktualu-mit-divoky-barevny-disharmonicky- zvuk~02~prosinec~ jsem-v-Aktualu-mit-divoky-barevny-disharmonicky- zvuk~02~prosinec~2002 Křížovnická škola čistého humoru bez vtipu Eugen Brikcius, Olaf Hanel VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Umělci VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/ John Cage Joseph Beuys
Umělci VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/ Fotografie z happeningů: 2.pol.20.stol/Um%C4%9Bn%C3%AD%20po %202.%20sv%C4%9Btov%C3%A9%20v%C3 %A1lce/Happening,%20USA,%20N%C4%9B mecko,%20%C4%8Cechy/
Joseph Beuys VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Motivy v jeho tvorbě – zajíc, kůň, jelen; používal vosk, med, tuk, plst. Jak se nazývá umělecká technika balení různých věcí? Kdo jiný se této technice věnoval? Empaketáž, Christo Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Vlastní tvůrčí činnost Rozdělte se do tvůrčích skupin a vytvořte scénář k happeningu, jenž budete předvádět pro ostatní spolužáky ve škole. Záměrně neuvádějte název, nechte na divácích, ať vaše vystoupení pojmenují. Nechte se volně inspirovat vašim studentským životem, zaměřte se na jeho stereotypy, předsudky ve škole převládající, zajeté koleje atd. Každý, ať představuje postavu a maximálně ji vyhrotí v její existenci nebo k ní přistoupí s nadsázkou. V panelové diskuzi rozeberte téma- status studenta versus učitel jako autorita. VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Umělecká parafráze VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Milan Knížák, Jak aktualizovat oděvy, 1964 „Kabátu se utrhne rukáv. Límec se natře ostrou brvou. Na spodní okraj kabátu se přišije třiceticentimetrové třásně. Na konci mohou být spletené copy. Kabát se po délce rozstřihne. Každou polovinu nosíme zvlášť. Nohavice kalhot se obtočí pečlivě namalovanými proužky pastelových barev. Na levou polovinu zad černého saka se přichytí 4m vlečka z těžké látky. Do svrchníku se na prsou vystřihne obdélník 20 x 30 cm. Širší strana rovnoběžná s rameny. Totéž na saku, košili, tričku. Na pokožku se otisknou velikonoční obtisky. Svlečený oděv se sbalí do balíku a nosí se na zádech jako batoh.“ Vytvořte uměleckou parafrázi tohoto happeningu. Vše fotograficky zaznamenejte. Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/
Zdroje citací AUTOR NEZNÁMÝ. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RAPPMANN, Rainer. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BEUYS, Joseph. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SLOWART. wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VÁVRA, Jiří. Od impresionismu k posmoderně. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, ISBN GRAHAM-DIXON, Andrew. Umění. Praha: Knižní klub, 2010, ISBN VY_32_INOVACE_5.3.VV2.09/Wi Autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Widenková. CZ.1.07/1.5.00/