Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských věd Tematický okruh: Praktická filozofie a filozofická antropologie Téma: Základní filozofické myšlenky ve vývoji společnosti, Marxismus Metodický list/anotace: Prezentaci lze využít k doplnění učiva a k poznámkám do sešitů
Východisko, pojem, Marx a Engels, hlavní teze; marxismus-leninismus, neomarxismus
1.východisko – dělnické hnutí 2.pojem – učení Karla Marxe a jeho pokračovatelů; systém ekonomických, filozofických a politických názorů 3.Karl Marx – německý novinář a představitel dialektického a historického materialismu, autor díla Kapitál Friedrich Engels – spolupracovník; dílo Komunistický manifest
1. Rozdělení společnosti na 2 protikladné (antagonistické) třídy: buržoazii a proletariát 2. Kapitalisté vykořisťují a dělníci jsou vykořisťováni. 3. Příčinou vykořisťování je soukromé vlastnictví výrobních prostředků. 4. Nadhodnotu vyrábí dělník, ale přisvojuje si ji kapitalista (dílo Kapitál).
Socialistická revoluce = násilné odejmutí výrobních prostředků Komunistická společnost = cíl revolučního boje, heslo „všem stejně, všem podle potřeb.“ Budování – 2 fáze: socialismus a komunismus Vedoucí síla = dělnická třída v čele s jedinou politickou stranou, a to komunistickou Komunistický manifest)
Marx.-leninismus: rozšířené Marxovo učení, státní ideologie v Rusku od 20. let XX. století, Vladimír Iljič Lenin a říjnová revoluce v Rusku v roce 1917 (kolektivizace vesnice, plánování) Neomarxismus: během 2. světové války v USA Dělník není jenom pracovní síla (má také psychiku, osobní život a chyby); revoluci může řídit také inteligence, změna ve společnosti může nastat nenásilnou formou
DVOŘÁK, Jan a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN ČADOVÁ, Barbara a kol. Maturitní otázky. Havlíčkův Brod: Fragment, 2008, ISBN HLADÍK. Společenské vědy v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, ISBN