Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

Dědičnost krevních skupin
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Tělní tekutiny.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
KREV VY_32_INOVACE_E2-15 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
SOUSTAVA OBĚHOVÁ 1. část KREV EU-OP VK VY_32_INOVACE_P9
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování - krev a krevní cévy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) tercie, sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Regionální geografie.
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
TĚLNÍ TEKUTINY nachází se uvnitř / vně buněk
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VYLUČOVací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci.
VYPRACOVALA: Lucie Mansourová a Irena Svobodová
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) sexta, 2. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Zoologie Předmět Biologie.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Elektronická učebnice - I
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Krevní skupiny, dárcovství krve
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Tělní tekutiny Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0214.
Krevní skupiny Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Tělní tekutiny.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Složení krve krevní plazma – tekutá složka b) krevní buňky
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: 18. 2. 2013 Ročník (obor) septima, 3. A 79-41-K/81, 79-41-K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět Biologie Anotace: Prezentace, která by měla sloužit jako obrazová a textová podpora k výuce učiva o oběhové soustavě člověka. Materiál je zaměřen na problematiku zástavy krvácení a krevních skupin. Šablona Číslo materiálu III/2-14 III/2-14-9

O B Ě H O V Á S O U S T A V A ZÁSTAVA KRVÁCENÍ KREVNÍ SKUPINY http://wallpaperpassion.com/upload/6290/heart-breaking-2-1920x1200-wallpaper.jpg

ZÁSTAVA KRVÁCENÍ zúžení poraněných cév přilnutí trombocytů na kolagen ve stěně cévy a jejich shlukování - vznik dočasné krevní zátky rozpad trombocytů - přeměna rozpustné krevní bílkoviny fibrinogenu na nerozpustný fibrin tvořící síť zachycení krvinek za vzniku krevní sraženiny - definitivní zátky http://images.inquisitr.com/wp-content/2009/11/scab.jpg http://www.harunyahya.com/image/Hucredeki_Bilinc/119-deri_kan.jpg

Sedimentace (sedlivost) ČK lékařské vyšetření poměr krevní plazmy a krevních tělísek (%) http://classes.midlandstech.com/carterp/Courses/bio211/chap17/Slide1.JPG + látka zabraňující srážení krve http://www.pezcyclingnews.com/photos/inbound/hematocrit3.jpg

Práce s videem jak se nazývá hlavní systém krevních skupin? co je to antigen a k čemu slouží? jak probíhaly transfuze krve bez znalostí krevních skupin a k čemu docházelo? kdy a kdo poprvé přišel na to, že se ČK shlukují? kolik krevních skupin objevil a jak je označil? kdo a kolik krevních skupin popsal během zkoumání krve svých pacientů? kolik existuje systémů krevních skupin? co je to Rh faktor, kdy a kdo ho objevil? na kterém kontinentu je nejvíce a na kterém nejméně lidí Rh negativní? je-li matka Rh negativní a ještě nemá vytvořené protilátky proti krvi dítěte , které je Rh pozitivní, jaká látka se jí podává jako prevence? co se děje v těle při podání špatné krevní skupiny? jaký vliv měly nemoci na rozšíření krevních skupin u jednotlivých národů?

KREVNÍ SKUPINY rozlišení na základě: a) antigenů na povrchu ČK = aglutinogeny (A, B) b) protilátek krevní plazmy proti antigenům = aglutininy (anti-A, anti-B) v krvi není přítomen stejný aglutinogen a aglutinin – zamezení shlukování ČK tzv. AB0 systém: 4 krevní skupiny http://www.wikiskripta.eu/images/thumb/a/a6/Krevni_skupiny.png/400px-Krevni_skupiny.png

Rhesus (Rh) faktor další antigen na povrchu ČK objeven v krvi opice Macacus rhesus přítomnost antigenu = Rh+ krev nepřítomnost = Rh- http://www.haryana-online.com/images/rhesus_macaque.jpg

Krevní skupiny a geografická poloha svět: nejčastější sk. 0, nejméně častá sk. AB 85 % Rh+ ČR: 1. sk. A (40 %) 2. sk. 0 (40 %) 3. sk. B (15 %) 4. sk. AB (4 %) 90 % Rh+ http://anthro.palomar.edu/vary/images/map_of_A_blood_allele.gif

1907 klasifikoval všechny 4 krevní skupiny český psychiatr Jan Jánský dědičné 1907 klasifikoval všechny 4 krevní skupiny český psychiatr Jan Jánský krevní transfúze: AB+ = univerzální příjemce 0- = univerzální dárce Krev. skup. dárce musí být totožná s příjemcovou!!! Jinak shlukování a rozpad ČK → poškození orgánů až smrt. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/Jan_Jansk%C3%BD,_1902.jpg/225px-Jan_Jansk%C3%BD,_1902.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blood_Compatibility.svg

Použitá literatura a zdroje Jelínek, J. & Zicháček, V. (2007): Biologie pro gymnázia. Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 575 s. Novotný, I. & Hruška, M. (2002): Biologie člověka pro gymnázia. Nakladatelství Fortuna, Praha, 240 s. Parker, S. (2007): Lidské tělo. Euromedia Group, Praha, 256 s. Vaněčková, I. et al. (2006): Přírodopis 8. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň, 128 s. Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2013-02-18]. http://wallpaperpassion.com/upload/6290/heart-breaking-2-1920x1200-wallpaper.jpg http://www.harunyahya.com/image/Hucredeki_Bilinc/119-deri_kan.jpg http://images.inquisitr.com/wp-content/2009/11/scab.jpg http://classes.midlandstech.com/carterp/Courses/bio211/chap17/Slide1.JPG http://www.pezcyclingnews.com/photos/inbound/hematocrit3.jpg http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095530301-planeta-veda/207411058200018/ http://www.wikiskripta.eu/images/thumb/a/a6/Krevni_skupiny.png/400px-Krevni_skupiny.png http://www.haryana-online.com/images/rhesus_macaque.jpg http://anthro.palomar.edu/vary/images/map_of_A_blood_allele.gif http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/Jan_Jansk%C3%BD,_1902.jpg/225px-Jan_Jansk%C3%BD,_1902.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Blood_Compatibility.svg http://static.medixa.prod.fishcms.cz/media/image/2-imunitni-system-imunita.jpg http://www.lecitel-janvas.cz/obrazky/ockovani.jpg