Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o pohybu.
Advertisements

Užití poměru (graficky)
Užití poměru (graficky)
Středový a obvodový úhel
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce lichoběžníku
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Funkce Pojem funkce. Funkce vyjadřuje závislost dvou veličin veličiny z oblasti fyziky, biologie, statistiky, různé obory techniky, … závislost lze vyjádřit.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Podobnost rovinných útvarů
Úpravy algebraických výrazů
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trojčlenka Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh řešených trojčlenkou. Obsahuje 6 řešených příkladů i s obrázky. © Eva Černá Autor © Mgr.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet obsahu rovnoběžníku
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dvourozměrné geometrické útvary
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr, úměra atd.… tercie - opakování.
Přímá úměrnost.
* Nepřímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Graf nepřímé úměrnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Nep ř ímá úm ě rnost Pojem nep ř ímá úm ě rnost Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Graf nepřímé úměrnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
Slovní úlohy o pohybu úvod 1
Grafické i matematické řešení příkladu na pohybující se tělesa proti sobě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úměrnosti Zavedení pojmu přímá úměrnost. Přímá úměrnost.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Přímou úměrnost již vlastně známe, jelikož jsme ji začali vnímat již v souvislosti s výukou násobení. Ukážeme si to na příkladu – třeba násobků čísla 2, přičemž budeme vycházet z příkladu nákupu rohlíků v ceně 2,- Kč za jeden rohlík. Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): 1 1.2= = = = =10

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): Tabulka vyjadřuje závislost dvou veličin: počtu rohlíků a jejich ceny. Objevíš sám zákonitost, která platí ve vztahu těchto veličin, při jejich zvětšování či zmenšování? Pokud jsi na ni ještě nepřišel, pokusím se ti pomoci.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč):

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): Jinými slovy: Kolikrát se zvětší jedna veličina, tolikrát se zvětší i veličina druhá. Kolikrát se zvětší počet rohlíků, tolikrát se zvětší i jejich cena!

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): Platí to i obráceně? Tedy pro zmenšování?

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): :8 :2 :8 :2 :4

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): :8 :2 :8 :2 :4 Jinými slovy: Kolikrát se zmenší jedna veličina, tolikrát se zmenší i veličina druhá. Kolikrát se zmenší počet rohlíků, tolikrát se zmenší i jejich cena!

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Dokážete uvést i další příklady vztahu dvou veličin, pro které by platilo totéž, co jsme nyní vyvodili? Zapiš je. Cena, kterou zaplatí kupující za zboží, závisí na množství (počtu, hmotnosti, objemu, …). Dráha uražená při rovnoměrném pohybu závisí na čase pohybu. Hmotnost tělesa z téhož materiálu závisí na jeho objemu. Tíha tělesa závisí na jeho hmotnosti. Např:

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): Vrátíme se ještě jednou k našemu příkladu s rohlíky a podíváme se na něj ještě z jiného pohledu. Využijeme nedávno nabyté znalosti o poměru. Co můžeme říci o naznačeném zvětšení počtu rohlíků? V jakém poměru se jejich počet zvětšil? A co můžeme říci o odpovídajícím zvýšení jejich ceny? V jakém poměru se zvětšila jejich cena? 4 : 2 8 : 4 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. 4 : 2 = 2 : 1 8 : 4 = 2 : 1 Poměry jsou shodné.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): Obdobně … Co můžeme říci o naznačeném zvětšení počtu rohlíků? V jakém poměru se jejich počet zvětšil? A co můžeme říci o odpovídajícím zvýšení jejich ceny? V jakém poměru se zvětšila jejich cena? 6 : 2 6 : 2 = 3 : 1 12 : 412 : 4 = 3 : 1 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru..3 I tentokrát jsou poměry shodné. Platí tedy, že v jakém poměru se zvětší jedna veličina, v takovém se zvětší i druhá veličina.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): A opět obdobně … Co můžeme říci o naznačeném zmenšení počtu rohlíků? V jakém poměru se jejich počet zmenšil? A co můžeme říci o odpovídajícím zvýšení jejich ceny? V jakém poměru se zvětšila jejich cena? 4 : 8 4 : 8 = 1 : 2 8 : 168 : 16 = 1 : 2 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. Poměry jsou shodné. :2

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): A opět obdobně … Co můžeme říci o naznačeném zmenšení počtu rohlíků? V jakém poměru se jejich počet zmenšil? A co můžeme říci o odpovídajícím zvýšení jejich ceny? V jakém poměru se zvětšila jejich cena? 2 : 8 2 : 8 = 1 : 4 4 : 164 : 16 = 1 : 4 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. I tentokrát jsou poměry shodné. Platí tedy i to, že v jakém poměru se zmenší jedna veličina, v takovém se zmenší i druhá veličina. :4

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přímá úměrnost (úměra). Počet rohlíků (kusů): Cena rohlíků (Kč): Závěr, který pro nás ze všech našich zjištění vyplývá: Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zvětší (zmenší) druhá veličina. V jakém poměru se zvětší (zmenší) jedna veličina, v takovém poměru se zvětší (zmenší) druhá veličina. Takový vztah mezi dvěma veličinami se nazývá přímá úměrnost. Říkáme, že veličiny jsou přímo úměrné.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení Rozhodni, zda se jedná o přímou úměru: Počet hrušek na stromě je přímo úměrný jeho velikosti. Dráha ušlá při stejné rychlosti chůze je přímo úměrná době chůze. Zaplacená částka za banány je přímo úměrná jejich hmotnosti. Cena banánů je přímo úměrná jejich počtu. Hloubka přehrady je přímo úměrná její velikosti (rozloze). Cena hrnků je přímo úměrná jejich počtu. Délka strany čtverce je přímo úměrná jeho obvodu. Délka strany čtverce je přímo úměrná jeho obsahu.

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 1 Jeden nanuk stojí 12,- Kč. Doplň tabulku. Počet nanuků (kusů): Cena nanuků (Kč):

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 1 Jeden nanuk stojí 12,- Kč. Doplň tabulku. Počet nanuků (kusů): Cena nanuků (Kč):

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 2 Auto jede průměrnou rychlostí 60 km/h. Doplň tabulku. Počet hodin jízdy (hod.): Počet najetých kilometrů (km):

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 2 Auto jede průměrnou rychlostí 60 km/h. Doplň tabulku. Počet hodin jízdy (hod.): Počet najetých kilometrů (km):

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 3 Rozhodni, zda se jedná o přímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x y

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 4 Rozhodni, zda se jedná o přímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x y

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 5 Rozhodni, zda se jedná o přímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 0,511,522,533,54 y

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 6 Doplň tabulku tak, aby šlo o přímou úměru. x y

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 6 Doplň tabulku tak, aby šlo o přímou úměru. x y

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 7 Doplň tabulku tak, aby šlo o přímou úměru. x y 2,

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 7 Doplň tabulku tak, aby šlo o přímou úměru. x y 2,557,51012,51517,520

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklady k procvičení - 8 Sestav tabulku tří libovolných přímých úměr: x y x y x y