Kyselost a zásaditost, indikátory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Keramika 2 Chemie VY_32_INOVACE_235, 12. sada, CH ANOTACE
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál objasňuje žákům pojem deriváty uhlovodíků, blíže.
Kyseliny a zásady.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nevyčerpatelnými a obnovitelnými.
Lišejníky Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Prvoci Přírodopis VY_32_INOVACE_166, 9. sada, Př3 ANOTACE
Významné nekovy 1 Chemie VY_32_INOVACE_225, 12. sada, CH ANOTACE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Krajinná sféra a její části
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky se společnými vlastnostmi kovů a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vlastnostmi a vznikem usazených.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
VY_32_INOVACE_439, 22. sada, Prvouka
Rostliny nahosemenné Přírodopis VY_32_INOVACE_213, 11. sada, Př
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typickými znaky jednoděložných.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nejznámějšími karboxylovými kyselinami,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s výrobou, různými typy a využitím.
Kyselost a zásaditost roztoků
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s tuky, jejich získáváním, tříděním,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typy moří, světovým oceánem a.
VY_32_INOVACE_414, 21. sada, Přírodověda
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nejvýznamnějšími aldehydy a ketony,
Hydrosféra – ledovce a podzemní vody
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Asie – vegetační pásy a živočišstvo
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem lesů v našich podmínkách,
Acidobazické indikátory
VY_32_INOVACE_401, 21. sada, Přírodověda
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Podnebí Evropy Zeměpis VY_32_INOVACE_455, 23. sada, Z3
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s působením tekoucí vody na zemský.
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Květenství a plodenství
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Ph látek VY_32_INOVACE_1A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Kyselost a zásaditost, indikátory Chemie VY_32_INOVACE_230, 12. sada, CH ANOTACE Materiál objasňuje žákům, podle čeho označujeme roztoky za kyselé nebo zásadité, seznamuje je s hodnotou pH a s běžně používanými indikátory. Poukazuje také na indikační vlastnosti antokyanů. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žák porozumí významu pH, podle zbarvení po přidání indikátoru rozliší roztoky na kyselé, zásadité a neutrální. Pro koho je materiál určen  Žáci, základní škola, 8. ročník, předmět chemie Autor  Mgr. Monika Chudárková Datum vzniku  10. 2. 2013 Vzdělávací oblast  Člověk a příroda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Kyselost a zásaditost, indikátory pH 0 pH 7 pH 14 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Kapaliny dělíme podle jejich reakce na kyselé, zásadité a neutrální. Látky silně kyselé i silně zásadité jsou žíraviny Kyselost či zásaditost roztoku vyjadřujeme hodnotou pH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

kyselé neutrální zásadité Hodnota pH se pohybuje od 0 do 14 pH menší než 7 - látky kyselé pH větší než 7 - látky zásadité pH 7 - látky neutrální pH 0 pH 7 pH 14 kyselé neutrální zásadité Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

kyselost či zásaditost roztoku lze měřit speciálním přístrojem k orientačnímu určení pH se používají speciální roztoky – indikátory, které mění barvu v závislosti na reakci prostředí Nejužívanější jsou lakmus a fenolftalein Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

kyselém kyseliny zásaditém hydroxidy neutrálním Lakmus: barva indikátoru zbarvení v prostředí: kyselém kyseliny zásaditém hydroxidy neutrálním Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

kyselém kyseliny zásaditém hydroxidy neutrálním Fenolftalein: barva indikátoru zbarvení v prostředí: kyselém kyseliny zásaditém hydroxidy neutrálním Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

V některých rostlinách se nacházejí barviva antokyany, které se chovají podobně jako lakmus, v silných hydroxidech získávají ale i jiné barvy. Na fotografii jsou různé roztoky s přídavkem odvaru z červeného zelí. kyselé neutrální zásadité Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

1 2 3 4 5 6 kyselé neutrální zásadité Kliknutím na kapku přidejte do kádinky lakmus a určete, je-li roztok kyselý, zásaditý či neutrální. Seřaďte roztoky od nejkyselejšího (1) k nejzásaditějšímu (6) 1 2 3 4 5 6 kyselé neutrální zásadité Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Použité zdroje: fotografie – soukromý archiv Mgr. Moniky Chudárkové Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková