Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Název Ontogeneze člověka
Bílé plemeno Člověk se mění
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
FÁZE ŽIVOTA.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Název materiálu: ÚČINNOST
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
Označení DUM Fi- DUM Autor
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
VY_32_INOVACE_36_ Prvouka 3.ročník Naše tělo / části těla/
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Stadia lidského života
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
VY_32_INOVACE_14_Jan Amos Komenský Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
ČLOVĚK Pří_232_Savci_Člověk Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Etapy vývoje člověka - křížovka
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Prvouka Člověk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jitka Šteflová Název: VY_12_INOVACE_23_Průběh lidského života.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_41 Vzdělávací.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Žáci se seznamují s dovednostmi v jednotlivých věkových obdobích
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Eva Procházková
Transkript prezentace:

Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: Vývoj lidského jedince výklad - 8.ročník AUTOR: Mgr. Vlasta Lotreková KLÍČOVÁ SLOVA: etapy vývoje lidského jedince, ontogenetický a fylogenetický, prenatální a postnatální vývoj, novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, fyzický, citový vývoj, vývoj řeči duben 2011 HRAZENO Z EU OP - VK

Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Oblast: Člověk a společnost Obor: Společenská výchova Téma: Partnerství a rodičovství Anotace: materiál je určen k prezentaci učiva o fázích života lidského jedince, názorně doplňuje výklad, může sloužit jako podklad k zápisu do sešitů. Obrázky názorně dokládají jednotlivé oblasti vývoje člověka v útlém dětství.

VÝVOJ LIDSKÉHO RODU ONTOGENETICKÝ VÝVOJ ČLOVĚKA = vývojové etapy člověka od narození po smrt FYLOGENETICKÝ VÝVOJ ČLOVĚKA = vývoj od prvních forem (homo…) PRENATÁLNÍ – vývoj před narozením NATÁLE – porod POSTNATÁLNÍ – vývoj po narození / po porodu PRENATÁLNÍ VÝVOJ trvá 9 kalendářních, 10 lunárních (10x28 dní) měsíců, tj. 40 týdnů

VÝVOJ LIDSKÉHO RODU novorozenec do 1 měsíce dospělost 21 až 55 let POSTNATÁLNÍ VÝVOJ novorozenec do 1 měsíce dospělost 21 až 55 let kojenec do 1 roku PRODUKTIVÍ VĚK batole do 3 let důchodový věk 55 až 65 let předškolák do 6 let stáří 66 až 74 let školák 6 až 14 let stařecký věk 75 až 90 let puberťák 11 až 15 let kmet – kmetství nad 90 let adolescent 14 až 18 / 20 let

Prenatální vývoj – zárodek http://www.novinky.cz/zena/deti/142797-obrazem-vyvoj-ditete-pred-narozenim.html  staženo 15.03.2011 Ilustrační kresby autora Prenatální vývoj – zárodek Klikni na obrázek

novorozenec Jedinec do jednoho měsíce po porodu. 2 Jedinec do jednoho měsíce po porodu. 1 3 Dítě užívá reflexy sací, uchopovací, užívá jednoduché obranné reakce. Důležitý je denní režim, mateřské mléko, mazlení s rodiči. 4

kojenec Jedinec do jednoho roku života. 5 6 Jedinec do jednoho roku života. 7 Dítě rozezná matku od ostatních dle hlasu, vůně. Reaguje na zvuk, barvy, pohyb, uchopuje do jedné ruky. 8

batole FYZICKÝ VÝVOJ Dítě do tří let Chodí po schodech, 9 Chodí po schodech, skáče z vyvýšenin, ovládá chůzi i pozpátku, běhá, jezdí na tříkolce. 10 CITOVÝ A SOCIÁLNÍ VÝVOJ Zvládá samostatně sebeobsluhu, s pomocí se zapínáním, dítě volá na nočník, je srdečné, důvěřivé, vytváří si imaginární přátele,zapojuje se do hry s dětmi.

batole VÝVOJ ŘEČI Rádo opakovaně poslouchá oblíbené příběhy, ovládá 11 Rádo opakovaně poslouchá oblíbené příběhy, ovládá hlas – sílu, výšku, povídá pro sebe, učí se čísla, říkanky beze smyslu. 13 ZRAK A KOORDINACE Uchopuje správně tužku, kreslí hlavonožce, poznává základní barvy, staví z více kostek věž, chytá míč nataženýma rukama. 12 13

Dítě do čtyř let FYZICKÝ VÝVOJ ZRAK A KOORDINACE Přetahuje se, zkouší sílu, leze na stromy, žebříky, průlezky,udrží rovnováhu. Navléká korálky, kreslí postavu. 14 VÝVOJ ŘEČI Zopakuje své jméno, věk, adresu. Vymýšlí si vlastní příběhy, zpívá jednoduché písně, ví, co je vtip. CITOVÝ A SOCIÁLNÍ VÝVOJ Čistí si zuby, myje se, část. odmlouvá, má rádo společnost, ale hádá se, prokazuje soucit s dětmi, které se cítí rozrušené.

CITOVÝ A SOCIÁLNÍ VÝVOJ Dítě do pěti let ZRAK A KOORDINACE FYZICKÝ VÝVOJ Staví modely z kostek, vybarvuje omalovánky, kreslí člověka a dům s detaily, napodobuje písmena a geom. tvary, počítá na prstech. Hopsá po jedné noze. VÝVOJ ŘEČI Má rádo hádanky, vtipy, rozumí abstrakci, vymýšlí vlastní hry. 7 15 CITOVÝ A SOCIÁLNÍ VÝVOJ 16 Rozumí potřebě pořádku, ale nerado uklízí, je ochranářské, používá vidličku a nůž.

Dítě do šesti let předškolák FYZICKÝ VÝVOJ Umí přeskakovat švihadlo, zvládá koloběžku, kolo. 17 18 19 CITOVÝ A SOCIÁLNÍ VÝVOJ Krájí si samo maso, stoluje, zaváže si tkaničky, zvládá složité zapínání.

A B C Dítě do šesti let 1 2 3 4 5 ZRAK A KOORDINACE předškolák ZRAK A KOORDINACE Kreslí žebřík, složitější geom. tvary, hledá a popisuje rozdíly, stříhá, z papíru vytrhává tvary. A B C VÝVOJ ŘEČI Učí se zpaměti, vyjadřuje se v několika větách, pozná písmena, číslice. 20 1 2 3 4 5

Použité zdroje Foto vlastní: 2-5,7-20 /osobní archiv autora / Obrázek 1 http://leidolfovi.rajce.idnes.cz/Eliska_-_19._tyden_-_Uz_mi_cinka_2._zoubek_-/#P4020014.jpg 6 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Baby_aan_de_borst.jpg Strana 5 Ilustrační kresby autora Knižní zdroje Melgosa, Posse: Umění výchovy dítěte, Advent-Orion Praha, 2003 Ward, B.: Péče o dítě 3-6 let, Osveta, Martin, 1996