Oplodnění (početí) a nitroděložní vývoj

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Vývin člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých.
BIOLOGIE ČLOVĚKA VÝVOJ DÍTĚTE
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Porod Kód VM:
Antikoncepce Jana fišerová EU-ICT-ČAZ-8-11.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Prenatální vývoj člověka
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
Fetální období.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
Jana Fišerová EU- ICT-ČAZ-8-02
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Těhotenství + prenatální vývin 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
Vývoj jedince Vývoj → před narozením = nitroděložní (prenatální)
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ JEDINCE.
Prenatální a perinatální období
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Těhotenství, dětství a dospívání
ontogeneze prenatální a postnatální vývoj
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Pohlavní soustava muže
Rozmnožovací sousta va Popis a funkce rozmnožovací soustavy
Reprodukce 2 vznik a vývoj jedince
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Rozmnožování obratlovců
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Těhotenství (gravidita) 8. ročník
Průběh porodu a šestinedělí
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Rozmnožovací soustava
Název Prenatální vývoj člověka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozmnožovací soustava
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. Š TĚPÁNKA B ERANOVÁ D ATUM : Č LOVĚK A JEHO SVĚT, ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ. N ÁZEV MATERIÁLU.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Soustavy orgánů člověka Název : Těhotenství 2. Anotace : Seznámení.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
Vývoj jedince Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_17_Vývoj jedince Téma: Přírodověda.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_12_PRENATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Ovulační a menstruační systém
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Období lidského života
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Rozmnožovací soustava
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Transkript prezentace:

Oplodnění (početí) a nitroděložní vývoj Jana Fišerová EU-ICT-ČAZ-8-07

Anotace: Očekávaný výstup: Vzdělávací oblast: Tematická oblast: Věk: Prezentace je zaměřena na pochopení podstaty vzniku nové lidské bytosti. Očekávaný výstup: Žáci chápou princip oplodnění, vědí, jak dlouho trvá těhotenství a jak je ukončeno. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho zdraví Tematická oblast: Rozmnožování a sexuální výchova Věk: 8. a 9. ročník Datum: 5. 9. 2011

Oplodnění - početí Splynutí vajíčka a spermie Ve vejcovodu (v horní třetině) Přenos genetické informace Chippolito,5.9.2011, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Acrosomal_reaction_of_fertilization.PNG

Princip oplodnění V ejakulátu 180 až 480 mil. spermií Spermie se pohybují rychlostí 2,6 až 3 mm za minutu Za 50 min doputuje k vajíčku asi 100 spermií Hlavička spermie pronikne membránou vajíčka, která se stává pro ostatní spermie neproniknutelná Obě buňky splynou, vzniká zygota, prochází vejcovodem a uhnízdí se v děložní výstelce

Těhotenství (gravidita) Doba od početí až po narození dítěte 10 lunárních měsíců = 9 kalendářních měsíců = 40 týdnů = 280 dnů od 1. dne poslední menstruace Mizí menstruační krvácení Výrazné zvětšení dělohy Zvětšují se prsy a jejich bradavky Možná ranní nevolnost a změna chuti k jídlu

Po oplození Buněčné dělení = rýhování Zahnízdění v prokrvené a zbytnělé děložní sliznici Vývoj zárodku = embrya Vznik placenty (plodový koláč) – výživa plodu, přívod kyslíku a odvod odpadních látek Plod spojen s placentou pupeční šňůrou

Prvních 23 dní lidského zárodečného vývoje, zachycených na schématických ilustracích (anglicky) Zephyris,5.9.2011, http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:HumanEmbryogenesis.svg&page=1

Embryonální (zárodečný) vývoj Od oplození – 3. měsíc (12. týden) 1. měsíc: Základy nervové soustavy, oběhové soustavy a primitivních končetin Embryo 15mm velké Tepe srdíčko (140 – 150 krát za minutu)

Miraceti,5. 9. 2011, http://cs. wikipedia. org/w/index. php

2. měsíc: Vytvářejí se základy všech orgánů Embryo velké 3 – 4 cm Zárodek může hýbat rukama i nohama, vytvořeny články prstů Rozeznatelné rysy obličeje Vytvářejí se nervové dráhy

6. týdnů staré embryo lunar caustic,5.9.2011, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_Embryo_-_Approximately_8_weeks_estimated_gestational_age.jpg Miraceti,5.9.2011, http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Month_2.svg&page=1

3. měsíc: Zvětšuje se koncový mozek, tvoří se mozková kůra Osifikace kostí Zárodek se pohybuje, otáčí hlavou, začíná hmatat, dělá „kotrmelce“, cucá si paleček V 9. týdnu se na několik týdnů uzavřou oči

Anatomist90,5. 9. 2011, http://upload. wikimedia Miraceti,5.9.2011, http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Month_3.svg&page=1

Fetální (plodové) období 4. měsíc - porod 4. měsíc: Rychlý růst plodu Vyvíjí se kůže Lze rozlišit pohlaví jedince

Miraceti,5. 9. 2011, http://cs. wikipedia. org/w/index. php

5. měsíc: Propojují se mozkové buňky Plod vnímá podněty z vnějšího okolí Matka vnímá pohyby Stetoskopem je možno slyšet tlukot srdíčka

Miraceti,5. 9. 2011, http://cs. wikipedia. org/w/index. php

6. měsíc: Zvyšuje se hmotnost plodu Objevují se základní reflexy Pokračuje vývin orgánů Plod polyká, ochutnává plodovou vodu, uchopuje, natahuje se a protahuje

Miraceti,5. 9. 2011, http://cs. wikipedia. org/w/index. php

7. měsíc: Plod otevírá víčka Zvětšuje se objem podkožního tuku Vyvíjí se dýchací soustava Vypije téměř litr plodové vody

Miraceti,5. 9. 2011, http://cs. wikipedia. org/w/index. php

8. měsíc: Zdvojnásobuje se vrstva tukového vaziva Pokračuje vývin orgánových soustav Miraceti,5.9.2011, http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Soubor:Month_8.svg&page=1

9. měsíc: Plod se připravuje na život mimo tělo matky Plně fungují základní reflexy Patrné vlasy, řasy a obočí Pokračuje osifikace lebečních kostí

Miraceti,5. 9. 2011, http://cs. wikipedia. org/w/index. php

Porod V 38. – 42. týdnu těhotenství Zakončení nitroděložního vývoje Váha novorozence: 3000 – 3500g Míra: 50 – 52cm 4 – 10 hodin v závislosti na předchozích porodech

Ernest F,5. 9. 2011, http://commons. wikimedia

Porodní doby 1. doba porodní: 2. doba porodní: Nejdelší Vlivem hormonů se děloha pravidelně stahuje = kontrakce Odtok plodové vody 2. doba porodní: Vlastní porod dítěte Plod se pomocí děložních stahů a tlačením matky dostává z dělohy do pochvy a pochvou z těla matky ven

3. doba porodní: 4. doba porodní: Porod placenty Bezbolestné Smršťování dělohy