NEDOKONALÁ KONKURENCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie II – Přednáška č. 7: Oligopol
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍ PROSTŘEDÍ
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Struktura přednášky Oligopol
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Teorie firmy.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie rozdělování a její kontexty
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Nedokonalé konkurence
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
7. OLIGOPOL.
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Předpoklady dokonalé konkurence
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

NEDOKONALÁ KONKURENCE MONOPOL, OLIGOPOL, MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE

MONOPOL Kontrola nad klíčovými vstupy Patenty Licence Úspory z rozsahu P a Q

CÍL MONOPOLU 1. MAXIMALIZACE ZISKU další kvantitativní cíle: Maximalizace obratu (tj. objem prodejů) Maximalizace celkového příjmu (TR)

POPTÁVKA A TRŽBY MONOPOLU ED = -1 D ¨Q Q1 TR TR Q Q1

MEZNÍ PŘÍJEM MONOPOLU DK – MR konstantní NK – firma prodává produkt za stejnou cenu, tj.když se rozhodne pro slevu při snaze zvýšit prodej o jednu jednotku, nemůže zlevnit pouze tuto poslední jednotku produktu, ale i všechny ostatní mezní příjem v monopolu má proto klesající tendenci ..................... a jak rychle MR klesá? Q P Pokles P TR MR Pokles MR 1 20 2 18 -2 36 16 -4 3 48 12 4 14 56 8 5 60 MR klesá 2x rychleji než cena

Rovnováha monopolu při maximalizaci zisku MC = MR MC P ZISK = TR – TC [PEGFA] = [PEGQE0] - [AFQE0] G PE AC AC F E PDK D QE Q MR

MONOPOLNÍ ZISK, ZTRÁTA..... MC P AC3 AC2 G PE AC1 AC F E D QE Q MR AC3 PDK D QE Q MR

MONOPOL vs. DOKONALÁ KONKURENCE efektivita? MC P G PE AC AC F E PDK D QE Q MR

MONOPOLNÍ ZISK neefektivnost v rozmístění zdrojů (ztráta mrtvé váhy) PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE u MONOPOLU X (MEK) PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE v DOKONALÉ KONKURENCI (APDKK) A MC M PM E K PDK AC D MR Q QM QDK

ALTERNATIVNÍ CÍLE MONOPOLU MAXIMALIZACE ZISKU MC = MR MAXIMALIZACE CELKOVÝCH PŘÍJMŮ MR = 0 MAXIMALIZACE OBRATU AC = P MC P1 P2 AC P3 MR D Q1 Q2 Q3 Q

OLIGOPOL ........... několik velkých firem podmínky vedoucí ke vzniku oligopolního odvětví: 1. nákladové podmínky 2. překážky konkurence 3. tajné dohody

Druhy oligopolu modely s tajnou dohodou (koluzivní) oligopol s tajnou dohodou modely bez tajné dohody (nekoluzivní) oligopol s dominantní firmou heterogenní oligopol homogenní oligopol

OLIGOPOL S TAJNOU DOHODOU malý počet firem mapování konkurence kartelové dohody dohody o ceně dohody o rozdělení trhu dohody o množství vyráběného produktu monopolní chování .................. !maximalizace zisku odvětví, nikoliv firmy

OLIGOPOL S TAJNOU DOHODOU MC 2 poptávkové křivky P* D MR d Q1 Q2 Q

OLIGOPOL S DOMINANTNÍ FIRMOU jedna velká firma (cenový vůdce, dominantní firma) + větší počet menší firem P MC P* E D MR d QD Qo Q

MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE snahou firmy v monopolistické konkurenci je získat pro sebe (tím, že spotřebitel koupí její produkt) co největší podíl na důchodu spotřebitele Znaky odvětví: diferencovaný produkt – výrobky jsou blízké, ale ne dokonalé substituty; firmy prodávají jednotku produktu za stejnou cenu, danou trhem; neexistují překážky vstupu do odvětví horší než dokonalá informovanost subjektů trhu firmy mají symetrický podíl prodejů na trhu závislý na počtu firem v odvětví

MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE rozhodnutí spotřebitele na základě : ceny transakčních nákladů P tržní cena kritérium pro každou jednotlivou firmu d D Q

Chamberlainův model odvětvová skupina v krátkém období firma může dosahovat zisku ........... počet firem zisku P MC AC P* AC D d MR Q

OLIGOPOL a TEORIE HER rozhodování firem závislé na rozhodování konkurenčních firem rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty, nedokonalé informace ekonomických subjektů Ot: Jak najít optimální řešení, když firma musí navíc přizpůsobit své rozhodování chování ostatních firem? TEORIE HER

TEORIE HER hra s nulovým součtem hra s nenulovým součtem Postup hry: strategie výsledková matice

VĚZŇOVO DILEMA PETR PAVEL DOMINANTNÍ STRATEGIE Petr 5 let Petr 10 let Přiznat Nepřiznat Petr 5 let Petr 10 let Pavel 5 let Pavel 1 rok Přiznat PAVEL Petr 1 rok Petr 2 roky Pavel 10 let Pavel 2 roky Nepřiznat DOMINANTNÍ STRATEGIE

PROTIMONOPOLNÍ REGULACE efektivita tržních struktur dokonalá konkurence vs. monopol (oligopol, monopolistická konkurence) ztráta mrtvé váhy námitky proti monopolu regulérnost efektivnost regulace přirozený monopol příčiny vzniku regulace ceny