NEDOKONALÁ KONKURENCE MONOPOL, OLIGOPOL, MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
MONOPOL Kontrola nad klíčovými vstupy Patenty Licence Úspory z rozsahu P a Q
CÍL MONOPOLU 1. MAXIMALIZACE ZISKU další kvantitativní cíle: Maximalizace obratu (tj. objem prodejů) Maximalizace celkového příjmu (TR)
POPTÁVKA A TRŽBY MONOPOLU ED = -1 D ¨Q Q1 TR TR Q Q1
MEZNÍ PŘÍJEM MONOPOLU DK – MR konstantní NK – firma prodává produkt za stejnou cenu, tj.když se rozhodne pro slevu při snaze zvýšit prodej o jednu jednotku, nemůže zlevnit pouze tuto poslední jednotku produktu, ale i všechny ostatní mezní příjem v monopolu má proto klesající tendenci ..................... a jak rychle MR klesá? Q P Pokles P TR MR Pokles MR 1 20 2 18 -2 36 16 -4 3 48 12 4 14 56 8 5 60 MR klesá 2x rychleji než cena
Rovnováha monopolu při maximalizaci zisku MC = MR MC P ZISK = TR – TC [PEGFA] = [PEGQE0] - [AFQE0] G PE AC AC F E PDK D QE Q MR
MONOPOLNÍ ZISK, ZTRÁTA..... MC P AC3 AC2 G PE AC1 AC F E D QE Q MR AC3 PDK D QE Q MR
MONOPOL vs. DOKONALÁ KONKURENCE efektivita? MC P G PE AC AC F E PDK D QE Q MR
MONOPOLNÍ ZISK neefektivnost v rozmístění zdrojů (ztráta mrtvé váhy) PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE u MONOPOLU X (MEK) PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE v DOKONALÉ KONKURENCI (APDKK) A MC M PM E K PDK AC D MR Q QM QDK
ALTERNATIVNÍ CÍLE MONOPOLU MAXIMALIZACE ZISKU MC = MR MAXIMALIZACE CELKOVÝCH PŘÍJMŮ MR = 0 MAXIMALIZACE OBRATU AC = P MC P1 P2 AC P3 MR D Q1 Q2 Q3 Q
OLIGOPOL ........... několik velkých firem podmínky vedoucí ke vzniku oligopolního odvětví: 1. nákladové podmínky 2. překážky konkurence 3. tajné dohody
Druhy oligopolu modely s tajnou dohodou (koluzivní) oligopol s tajnou dohodou modely bez tajné dohody (nekoluzivní) oligopol s dominantní firmou heterogenní oligopol homogenní oligopol
OLIGOPOL S TAJNOU DOHODOU malý počet firem mapování konkurence kartelové dohody dohody o ceně dohody o rozdělení trhu dohody o množství vyráběného produktu monopolní chování .................. !maximalizace zisku odvětví, nikoliv firmy
OLIGOPOL S TAJNOU DOHODOU MC 2 poptávkové křivky P* D MR d Q1 Q2 Q
OLIGOPOL S DOMINANTNÍ FIRMOU jedna velká firma (cenový vůdce, dominantní firma) + větší počet menší firem P MC P* E D MR d QD Qo Q
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE snahou firmy v monopolistické konkurenci je získat pro sebe (tím, že spotřebitel koupí její produkt) co největší podíl na důchodu spotřebitele Znaky odvětví: diferencovaný produkt – výrobky jsou blízké, ale ne dokonalé substituty; firmy prodávají jednotku produktu za stejnou cenu, danou trhem; neexistují překážky vstupu do odvětví horší než dokonalá informovanost subjektů trhu firmy mají symetrický podíl prodejů na trhu závislý na počtu firem v odvětví
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE rozhodnutí spotřebitele na základě : ceny transakčních nákladů P tržní cena kritérium pro každou jednotlivou firmu d D Q
Chamberlainův model odvětvová skupina v krátkém období firma může dosahovat zisku ........... počet firem zisku P MC AC P* AC D d MR Q
OLIGOPOL a TEORIE HER rozhodování firem závislé na rozhodování konkurenčních firem rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty, nedokonalé informace ekonomických subjektů Ot: Jak najít optimální řešení, když firma musí navíc přizpůsobit své rozhodování chování ostatních firem? TEORIE HER
TEORIE HER hra s nulovým součtem hra s nenulovým součtem Postup hry: strategie výsledková matice
VĚZŇOVO DILEMA PETR PAVEL DOMINANTNÍ STRATEGIE Petr 5 let Petr 10 let Přiznat Nepřiznat Petr 5 let Petr 10 let Pavel 5 let Pavel 1 rok Přiznat PAVEL Petr 1 rok Petr 2 roky Pavel 10 let Pavel 2 roky Nepřiznat DOMINANTNÍ STRATEGIE
PROTIMONOPOLNÍ REGULACE efektivita tržních struktur dokonalá konkurence vs. monopol (oligopol, monopolistická konkurence) ztráta mrtvé váhy námitky proti monopolu regulérnost efektivnost regulace přirozený monopol příčiny vzniku regulace ceny